سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با ایراد سخنانی در نشست فصلی شورای حکام، ادعاهای پادمانی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرد و مدعی شد که توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده باید با حسن‌نیت اجرا شود.

شورای حکام

به گزارش همشهری آنلاین، کارل هالگارد در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، بدون اشاره به اقدامات داوطلبانه ایران برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی ادعا کرد که اتحادیه اروپا نسبت به عدم پیشرفت در این زمینه «بشدت نگران است».

وی افزود: ما انتظار داریم که ایران برای اجرای تعهدات پادمانی خود به سرعت عمل کند و از طریق همکاری کامل، اساسی و سازنده با آژانس، اعتماد را (نسبت به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای خود) بازگرداند.

این مقام اروپایی در تداوم اتهام‌پراکنی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادعا کرد: این بسیار نگران کننده است که آژانس هنوز در موقعیتی نیست که درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته ای ایران تضمین بدهد. ما از ایران می‌خواهیم اجرای موقت پروتکل الحاقی را از سر بگیرد و آن را تصویب کند تا آژانس بتواند تضمین‌های معتبری را در مورد نبود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ارائه کند.

وی مدعی شد: اتحادیه اروپا از ایران می خواهد که به سرعت و به طور اساسی با آژانس در راستای اجرای تعهدات خود همکاری کند. همچنان ضروری و فوری است که ایران به تعهدات پادمانی خود عمل کند و اقدامات مشخص شده در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ را اجرا کند.

هالگارد ادعا کرد که اتحادیه اروپا انتظار دارد که مسائل پادمانی مرتبط با برنامه هسته ای ایران در کوتاه‌ترین زمان حل‌وفصل شود.

گفتنی است که ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد. آنچنان که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهار سال پیش و در پی خروج آمریکا از برجام ادعای کشف آثار اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح کرد و ماجرا توسط رسانه‌ها دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقای همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفتگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفتگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

سفیر اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این بیانیه درباره لغو مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ایران که درچارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان صورت گرفت، ادعا کرد: فعالیت‌های فنی و مستقل آژانس نباید تحت تاثیر تفسیر سیاسی ایران درباره نگاه سایر کشورهای عضو شورا به این اقدام، قرار گیرد. اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که این اقدامات تاسف‌آور، یکجانبه و سیاسی را متوقف کند.

وی سپس مدعی شد: ضروری است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند هرگونه اقدامات ایران برای پیشبرد فعالیت های هسته ای خود را به موقع شناسایی و گزارش کند.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران شهریورماه گذشته در پی بیانیه ضد ایرانی شورای حکام آژانس اتمی که با تحریک تروئیکای اروپایی و آمریکا صادر شد، مجوز ۸ بازرس آلمانی و فرانسوی این نهاد بین‌المللی در ایران را لغو کرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره تصریح کرد: اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده و اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشارهای سیاسی انجام دهند.

نشست یک هزار و ششصد و هفتاد و چهارم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (چهارشنبه) با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد و تا فردا (جمعه) ادامه دارد.

کد خبر 810018
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha