«لاورا هالتیج»، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد کشورش ۱ میلیون یورو به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت این نهاد بین‌المللی در ایران کمک خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی

به گزارش همشهری آنلاین، هالتیج گفت مطلع است که آژانس اتمی برای انجام این فعالیت به ۲.۲ میلیون یورو بودجه نیاز دارد. او از دیگر اعضای آژانس خواست ۱.۲ میلیون یورو باقیمانده را تأمین کنند.

وی با طرح ادعای واهی تلاش ایران برای تضعیف توانایی اجرای ماموریت آژانس گفت: «حمایت ما از این تخصیص بودجه نشان‌دهنده حمایت قوی و ملموس از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که با توجه به تلاش‌های اخیر ایران برای تضعیف توانایی آژانس برای اجرای مؤثر مأموریت‌های پادمانی‌اش از جمله با حذف مجوز بازرسان مجرب آژانس در ماه سپتامبر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»

این دیپلمات آمریکایی تاکید کرد: «ما از مدیرکل درخواست می‌کنیم که هیئت مدیره را از هرگونه تلاش آتی دولت ایران برای کاهش اجرای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تأثیر چنین اقداماتی بر توانایی آژانس برای اجرای مأموریت خود مطلع کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی منظم دارد. با وجود این، بعد از خلف وعده آمریکا و کشورهای غربی در عمل به تعهداتشان در توافق برجام ایران بعضی از دسترسی‌های اعطا شده به آژانس ذیل این توافق هسته‌ای را کاهش داده است.

این در حالی است که ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام تمامی تعهدات خود ذیل این توافق را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی فرصت داد مطابق وعده‌های داده‌شده آثار خروج آمریکا از توافق را جبران کنند. جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ کاهش تعهدات خود در برجام را با استناد به مفاد تصریح‌شده در این توافق آغاز کرد.

مدیر کل آژانس اتمی در ماه‌های گذشته بارها ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران را تکرار کرده است. این در حالی است که ایران اعلام کرده که برنامه هسته‌ای این کشور هدف تسلیحاتی ندارد و تهران به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

کد خبر 810097
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha