یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: گروهی 250 نفره از سرخپوستان عضو انجمن اکتئال از ایالت چیاپاس در حمایت از برقراری صلح در اوکساکا به مدت یک روز در این شهر راهپیمایی کردند.

به نوشته ال پاییس، این گروه از سرخ پوستان در مرکز تاریخی اوکساکا که از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شده برای احیای صلح و حفظ میراث فرهنگی در این شهر دست به دعا و نیایش برداشتند.

نماینده این گروه در این باره گفت: ما خواستار  بازگشت صلح به اوکساکا و جلوگیری از خونریزی در این شهر هستیم.

مسئولین این راه پیمایی در پایان پرچمی سفیدی به رسم صلح و یاد و خاطره ملت تاریخی اوکساکا به مردم این شهر اهدا کردند.

سرخپوستان اکتئال در حالی برای مردم اوکساکا آرزوی صلح می‌کنند که پیشتر و در سال 1997 خود قربانی یک کشتار بودند. در جریان این کشتار 45 نفر از اعضای این گروه سرخ پوستی به قتل رسیدند.

منطقه چیاپاس در مکزیک از جمله مناطق سرخپوست نشینی است که دولت مرکزی مکزیک نسبت به وضعیت معیشتی ساکنان آنجا توجه چندانی از خود نشان نمی‌دهد.

شهر اوکساکا نیز از ماه مه و آغاز اعتصابات آموزگاران دچار ناآرامی‌های گسترده‌ای بوده، در واقع نیرو‌های مردمی به رهبری مجلس ملت‌های اوکساکا 5 ماه اداره شهر را در دست داشتند.

آرامش اما با ورود نیروهای پلیس ضد شورش فدرال به این شهر نه تنها بازنگشت که ناآرامی‌ها همچنان ادامه یافت. این ناآرامی‌ها ابتدا به دلیل مخالفت مردم با فرماندار ایالت اوکساکا به دلیل تقلب وی در جریان انتخابات ایالتی،آغاز شد.

کد خبر 8100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز