وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده، برای دومین‌بار از آغاز جنگ در غزه به لبنان رفت؛ سفری که همزمان با توافق آتش‌بس میان حماس و رژیم‌صهیونیستی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امیرعبداللهیان

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: این سفر در شرایطی انجام می‌شود که پیش‌از این حسین امیرعبداللهیان در ۲۱ مهرماه درجریان سفر منطقه‌ای به‌منظور رایزنی درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی، به لبنان رفته و با مقام‌های ارشد این کشور و همچنین سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و رایزنی کرده بود.

ازسوی دیگر این، چهارمین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به بیروت طی سال‌جاری به‌حساب می‌آید؛ موضوعی که نشان می‌دهد لبنان از وزن ویژه‌ای در معادلات منطقه‌ای جمهوری‌اسلامی برخوردار است و به‌عنوان یکی از کشورهای حاضر در محورمقاومت، اهمیت ویژه‌ای برای تهران دارد. رایزنی امیرعبداللهیان با مقام‌های لبنانی از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

رایزنی درباره تحولات پیش‌رو

نخستین نکته این است که باید درنظر داشت این سفر در شرایطی انجام می‌شود که براساس اعلام حماس و رژیم‌صهیونیستی، دوطرف آتش‌بس موقت در جنگ غزه را قبول کرده‌اند و وضعیت میدانی نبرد غزه در آستانه تحولات تازه‌ای قرار گرفته‌است. بنابراین دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل حزب‌الله لبنان، که از مهم‌ترین دستورکارهای این سفر عنوان شده، از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است و کارشناسان معتقدند گفت‌وگوی رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با سیدحسن نصرالله دربرگیرنده نکات مهمی خواهد بود که نقش مهمی در مسیر تحولات پیش رو در منطقه خواهد داشت.

ادامه حمایت ایران از گروه‌های مقاومت

استمرار حمایت راهبردی تهران از گروه‌های فعال در محورمقاومت با وجود تلاش برای جلوگیری از گسترش دامنه تنش‌ها در سطح منطقه غرب‌آسیا از دیگر نکاتی است که تحلیلگران منطقه معتقدند در جریان رایزنی‌های وزیر امورخارجه ایران در لبنان مورد توجه خواهد بود. این‌درشرایطی است که برخی معتقدند با توجه به درخواست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از ایران به‌منظور نقش‌آفرینی فعالانه‌تر برای کنترل تنش‌ها در خاورمیانه، این موضوع از محورهای مورد توجه در جریان سفر امیرعبداللهیان به بیروت خواهد بود.

نقش ایران در آتش‌بس موقت

ازسوی دیگر بسیاری معتقدند همزمانی سفر رئیس‌دستگاه ایران به لبنان با دستیابی به آتش‌بس در جنگ‌غزه و آغاز فرایند تبادل‌ اسرا میان دوطرف، نشان دهنده نقش تعیین‌کننده تهران دراین زمینه است و رایزنی دراین‌باره از مهم‌ترین محورهای مدنظر درجریان سفر امیرعبداللهیان به بیروت خواهد بود. این‌درحالی‌است که پیش‌از این اخبار و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نقش‌آفرینی ایران در کنار قطر، به‌منظور برقراری آتش‌بس و تبادل زندانیان میان دوطرف، منتشر شده بود.

توسعه مناسبات تهران - بیروت

گسترش مناسبات دوجانبه با لبنان از دیگر محورهای مورد توجه در جریان سفر امیرعبداللهیان به لبنان خواهد بود. با توجه به اینکه لبنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای حاضر در محورمقاومت به‌حساب می‌آید، تهران همواره تاکید کرده‌است علاوه‌بر آمادگی به‌منظور گسترش همه‌جانبه مناسبات با بیروت، خواستار ایجاد ثبات سیاسی دراین کشور است و برای تحقق این موضوع، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند. دراین میان با توجه به نقش‌آفرینی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مختلف برای شکل‌دهی به ساختار سیاسی لبنان، ایران آماده ایفای نقشی مثبت دراین زمینه است.

گسترش تنش‌ها در مرز لبنان

دومین سفر امیرعبداللهیان به بیروت طی حدود ۲ ماه گذشته در شرایطی انجام می‌شود که در روزهای اخیر درگیری‌های نظامی میان نیروهای حزب‌الله با ارتش رژیم‌صهیونیستی در مناطق مرزی شدت گرفته‌است. بنابراین انتظار می‌رود این موضوع یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی امیرعبداللهیان با دبیرکل حزب‌الله لبنان باشد. درچنین شرایطی، مقام‌های سیاسی و برخی رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر کوشیده‌اند حزب‌الله را به تلاش به‌منظور دامن زدن به تنش‌ها دراین منطقه متهم کنند. این درحالی‌است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد ارتش رژیم‌صهیونیستی به‌صورت مستمر درحال گسترش آتش در مرز با لبنان است و اهداف مختلفی را در خاک لبنان هدف قرار داده‌است.

کد خبر 809817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha