مدل تاسیس دهکده صنایع خلاق و فرهنگی طراحی شده و انتظار می‌رود به‌زودی ساخت آن آغاز شود.

صنایع خلاق

به گزارش همشهری آنلاین، این خبری بود که رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری نرم و صنایع فرهنگی اعلام کرد. هدف از تاسیس این دهکده، ایجاد سکوی تجارت و خدمات در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، ساماندهی فرایند تولید، عرضه، بازاریابی و صادرات کالاهایی است که مرتبط با این حوزه هستند. مشابه این دهکده‌ها در کشورهای دیگر ازجمله چین، هند و بعضی از کشورهای غربی تاسیس شده است.

اجتماع خلاقیت‌ها | نیاز به ۸ هکتار زمین برای ساخت دهکده صنایع خلاق و فرهنگی

دهکده صنایع خلاق و فرهنگی مکانی برای گردهم آمدن نیروهای خلاق و صاحب ایده است که قابلیت ساماندهی فعالیت‌ها و رفع نیازمندی‌های آنها را دارد.

دهکده صنایع خلاق و فرهنگی چیست؟

پیش از این، بعضی از استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های گوناگون، یا حتی برخی به‌صورت انفرادی فعالیت‌هایی در حوزه‌های فرهنگی داشته‌اند. با این حال، یک دهکده صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند تبدیل به محلی برای اجتماع فعالان این حوزه شود که مزایایی برای آنها در بر دارد.

بیشتر بخوانید:

به‌گفته، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، در کشورهایی مثل چین، هند و بعضی از کشورهای غربی، مجموع توانمندی‌های حوزه صنایع خلاق شامل تولید، فروش و مراحل مختلف را در جاهایی تحت عنوان دهکده صنایع خلاق گرد هم جمع می‌کنند.

چرا دهکده صنایع خلاق و فرهنگی؟

رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، هدف از تاسیس این دهکده را ایجاد سکوی تجارت و خدمات مختلف در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، ساماندهی فرایند تولید، عرضه، بازاریابی و صادرات کالاهایی عنوان می‌کند که در این حوزه فعال هستند. ایمانی خوشخو همچنین ایجاد و تثبیت اشتغال در این حوزه و تقویت کشور در بخش صنایع خلاق در سطح جهانی را به‌عنوان اهداف اصلی این طرح اعلام می‌کند.

اجتماع خلاقیت‌ها | نیاز به ۸ هکتار زمین برای ساخت دهکده صنایع خلاق و فرهنگی

با این حال، او می‌گوید: «ما دهکده را فقط یک بازار نمی‌بینیم و فضایی است که باید همه این اهداف در آن محقق شود.»

نیاز به ۸هکتار زمین

رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق با اشاره به اینکه مدل تاسیس این دهکده طراحی شده، می‌گوید: «از آنجا که این دهکده، پروژه بزرگی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جهاد دانشگاهی قبول کردند این پروژه را بسازند.»

بیشتر بخوانید:

ایمانی خوشخو تأکید می‌کند که این دهکده ۷ تا ۸ هکتار زمین لازم دارد و باید نقطه‌ای برای آن انتخاب شود که دسترس‌پذیر باشد.

اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی

ارزش صادرات جهانی کالا و خدمات خلاق و فرهنگی در سال۲۰۲۰ به یک‌میلیاردو۵۲۴ میلیون دلار رسید. این میزان، ۸.۶درصد از ۱۷.۸تریلیون دلار صادرات جهانی را تشکیل می‌دهد.

درحالی‌که چین، آمریکا، ایتالیا و آلمان کشورهای موفق این حوزه به شمار می‌آیند و ۵۰میلیون شغل در سراسر جهان با همین فرمول ایجاد شده، اما کشور ما جایگاه مناسبی در زمینه تولید ندارد.

اجتماع خلاقیت‌ها | نیاز به ۸ هکتار زمین برای ساخت دهکده صنایع خلاق و فرهنگی
نشست خبری نمایشگاه شرکت های خلاق

این در حالی است که به‌گفته ایمانی خوشخو، ما در ایران از لحاظ منابع و برخورداری از ظرفیت‌های فرهنگی جزو ۱۰کشور برتر دنیا هستیم.

بیشتر بخوانید:

به‌گفته او، این واقعیت‌ها ضرورت ورود کشور به حوزه صنایع خلاق و فرهنگی را برجسته می‌کند.

نمایشگاهی برای تبلور صنایع فرهنگی

از آنجا که نمایشگاه‌ها، ظرفیتی برای تعامل سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده محسوب می‌شود، پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی هم نمایشگاهی را برگزار کرده تا به تجاری‌سازی‌ محصولات توجه شود.

اجتماع خلاقیت‌ها | نیاز به ۸ هکتار زمین برای ساخت دهکده صنایع خلاق و فرهنگی

ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا دوم آذر در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ ادامه دارد، گفت: «درمجموع ۵۰شرکت در این نمایشگاه حضور دارند. شرکت‌های منتخب پارک که محصولات موفق و نهایی شده دارند در این نمایشگاه هستند.»

بیشتر بخوانید:

به‌گفته او، در کنار این نمایشگاه چند برنامه جانبی هم داریم، مثل برگزاری پنل‌های تخصصی که یکی از آنها در حوزه انیمیشن و بازی و دیگری پنل سرمایه‌گذاری است.

کد خبر 809455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha