ایران در حوزه‌ها و محصولات فرهنگی از مزیت نسبی و در بعضی موارد از مزیت مطلق در دنیا برخوردار است.

پارک فناوری

به گزارش همشهری آنلاین،  همچنین ایده‌های نوآورانه بسیاری در این حوزه‌ها وجود دارند که می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه تبدیل به محصول شوند و در مسیر تجاری‌سازی‌ قرار بگیرند. به همین منظور یک پارک فناورانه تخصصی با عنوان «پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی» از ۴سال پیش در کشور راه‌اندازی شده تا بتواند ایده‌های فرهنگی را به محصول تبدیل کند. اکنون از ۱۵۱ شرکت فعال در این پارک، ۲۹شرکت خلاق و ۱۰شرکت دانش بنیان و ۱۱۲ شرکت دیگر در قالب‌های دیگر در حوزه‌های فرهنگی و هنری حضور دارند. این پارک همچنین نمایشگاه‌ها و جوایزی را در همین حوزه‌ها طراحی کرده و در دست اجرا دارد.

صادرات و تجاری‌سازی
محمدحسین ایمانی خوشخو، مدیرعامل پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، فعالیت‌های این پارک در زمینه بازاریابی را به داخل کشور محدود نمی‌داند و می‌گوید: «با فعالیت‌هایی که انجام شده، بازار خارج را مورد توجه قرار داده‌ایم و حوزه صادرات صنایع فرهنگی را در پارک ایجاد کرده‌ایم.»
ایمانی خوشخو با اشاره به مذاکره با صادرکنندگانی که چندان در حوزه محصولات فرهنگی فعال نبودند، از استقرار میز صادرات صنایع فرهنگی در پارک خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند که طی یک سال آینده در حوزه صادرات صنایع فرهنگی شاهد یک رونق قابل توجه خواهیم بود. او همچنین با اشاره به هدف پارک که تبدیل ایده به محصول و به‌عبارتی تبدیل علم به ثروت است به همشهری می‌گوید: «ما از ایده‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی‌ داشته باشند استقبال می‌کنیم، چراکه تبدیل ایده به ثروت، یک شاخص عمده در پارک محسوب می‌شود.» 
به‌گفته او «اکنون شرکت‌های مستقر در پارک همگی به سمت تجاری‌سازی‌ رفته‌اند؛ ازجمله مد و پوشاک. بنابراین ادبیات فعالیت پارک، ادبیات اقتصادی و هدف پارک، مولد کردن فرهنگ است.»

جایگاه فارغ‌التحصیلان علوم انسانی
مدیرعامل پارک علوم و فناوری‌های نرم همچنین در مورد فعالیت فارغ التحصیلان علوم انسانی در پارک می‌گوید: «این گروه‌ها می‌توانند وارد حوزه فناوری‌های نرم شوند و برای چالش‌های اجتماعی راهکارهای نوآورانه و مبتنی بر فناوری پیدا کنند.»
ایمانی خوشخو مهم‌ترین موضوع در مورد فارغ‌التحصیلان اینگونه رشته‌ها را داشتن ایده عنوان می‌کند و می‌گوید که وظیفه ما هم حمایت از این ایده‌هاست. همچنین ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک در این مورد می‌گوید: «ما اکنون شرکت‌هایی را در پارک داریم که در حوزه افزایش هوش مالی کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند. همچنین شرکتی در پارک فعالیت می‌کند که در حوزه سالمندان پلتفرمی را طراحی کرده تا آسیب‌های اجتماعی سالمندان در جامعه را کم کند.»
عزیزالله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک هم با اشاره به ماموریتی که پارک برای خود تعریف کرده ۳حوزه اقتصاد فرهنگ، اقتصاد هنر و صنایع وابسته را که شامل گردشگری و صنایع‌دستی می‌شود، مورد توجه قرار می‌دهد.  او همچنین به موضوع تاسیس شرکت به‌عنوان یکی از مسائل فعالان حوزه‌های فرهنگی و هنری اشاره می‌کند و از تلاش پارک برای حل این مسئله خبر می‌دهد.

پارک اختصاصی فرهنگ و هنر
مدیرعامل این پارک همچنین در بخش دیگری از سخنان خود فلسفه وجودی این پارک منحصر به فرد و ملی را که در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم فعالیت می‌کند، توجه به موضوع نوآوری در حوزه‌های فرهنگی و هنری می‌داند.
ایمانی خوشخو حوزه فعالیت شرکت‌های مستقر در پارک را بازی و سرگرمی، صنایع‌دستی، پوشاک، زیور آلات، گردشگری، سینما و فیلم و انیمیشن، بسته‌بندی، فناوری اطلاعات، هنرهای تجسمی، حقوق، مدیریت، روانشناسی و ادبیات فارسی عنوان می‌کند.

فعالیت‌های پارک
مدیرعامل این پارک با اشاره به برگزاری ۳ دوره جشنواره بسته بندی در پارک و حضور ۵۰۰هنرمند در این جشنواره از برگزاری جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی خبر می‌دهد و می‌گوید: «خلق و راه‌اندازی یک جریان هنری، ایجاد شبکه‌های توان‌افزایی در این رشته، تشکیل زیست‌بوم بازاریابی و بازارسازی، طراحی و استقرار نظام ارزیابی و رتبه بندی کیفی و تهیه شناسنامه برای آثار فاخر از اهداف این جشنواره بود.»
مدیرعامل پارک همچنین به حوزه مالکیت فکری که در صنایع فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «به این منظور دبیرخانه‌ای که در پارک راه‌اندازی شد با دستگاه‌های متولی مالکیت فکری ارتباط برقرار کرد و موافقت شد که حلقه واسطی تاسیس شود و آنها هم کمک کنند.» 
ایمانی خوشخو همچنین از برگزاری دوره‌های آشنایی و توانمندسازی همه پارک‌ها از تاریخ ۲۹ مرداد تا ۲ شهریور با حضور استادان حوزه مالکیت فکری در پارک خبر می‌دهد.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 695041
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha