شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

گروه سلامت: اندازه‌گیری فشار خون یکی از مهم‌ترین معایناتی است که تمام افراد باید هرازگاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند.

15درصد افراد سن بالا دارای فشار خون بالا هستند و خودشان خبر ندارند. به همین علت هر انسانی چه مشکل داشته باشد و چه نداشته باشد لازم است که حداقل هر 6 ماه یکبار فشار خون خود را اندازه بگیرد تا درصورت بالا یا پایین بودن بیش از حد آن نسبت به درمان اقدام کند. در افرادی که مشکل فشار خون بالا دارند و در حال مصرف داروی ضد‌فشار خون هستند لازم است که به‌طور مرتب و ترجیحاً روزانه فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند تا نسبت به مؤثر بودن داروها و شدت فشار خون خود آگاهی کامل داشته باشند.

در طول روز، میزان فشار خون هر شخصی تغییر می‌کند. صبح‌ها میزان فشار خون بالاتر و شب‌ها پایین‌تر است. در حالت طبیعی، به هنگام نگرانی و استرس و فعالیت فیزیکی بالا می‌رود. برخی افراد هنگام ملاقات با پزشک مضطرب شده و میزان فشار خون آنها بالا می‌رود. تقریبا میزان فشار خون افراد در نخستین ملاقات با پزشک بالاتر از ملاقات‌های بعدی است، به همین علت پزشکان اندازه‌گیری فشار خون را در 3-2 نوبت جداگانه و یا به‌صورت 24 ساعته توصیه می‌کنند و بعد به‌طور موثق اعلام می‌کنند که فرد دچار فشار خون بالا است یا خیر.

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، شاید کنترل فشار خون در منزل به‌عنوان بخشی از درمان، ضروری باشد. انواع گوناگون وسایل اندازه‌گیری فشار خون در بازار موجود است.
شما می‌‌توانید دستگاه فشارسنج را از فروشگاه‌های لوازم پزشکی یا داروخانه‌ها خریداری کنید.

هنگام اندازه‌ گیری فشار خون دقت کنید که این کار را به‌طور صحیح انجام دهید. برای اندازه‌گیری دقیق فشار خون ابتدا باید بدانید که چه بازوبندی برای شما مناسب است.
پیش از خرید دستگاه فشارسنج از پزشک‌تان بخواهید که بازوی شما را اندازه گرفته و سایز بازوبند مناسب را برای شما تعیین کند.

پس از خرید دستگاه، در مراجعه بعدی به مطب پزشک، آن را همراه خودتان ببرید و از وی یا یکی از کارکنان درمانی مطب بخواهید که چگونگی استفاده صحیح از آن را به شما نشان دهد و شما را از سالم بودن دستگاه مطمئن سازد. در بعضی از مراکز خدمات بهداشتی، کلاس‌هایی برای آموزش چگونگی اندازه‌گیری فشار خون راه‌اندازی شده است.

اگر از یک دستگاه فشارسنج خانگی استفاده می‌‌کنید، سالانه دقت عمل آن را بررسی کنید. برای انجام این بررسی، آن را به مطب پزشک خود ببرید. درصورتی که عدد خوانده شده به وسیله دستگاه شما بیش از 3 میلی‌ متر جیوه با فشار واقعی شما که توسط پزشک سنجیده می‌شود، تفاوت داشت، آن را تعویض کنید.

وضعیت مناسب برای اندازه‌گیری فشار خون

فشار خون باید در شرایط خاصی گرفته شود و بهتر است کسی فشار خون را بگیرد که به این امر تسلط کافی داشته باشد و بتواند شرایط لازم را برای اندازه‌گیری دقیق مهیا کند. بهتر است که بیمار تا نیم‌‌ساعت قبل از اندازه‌گیری فشار خون، غذا و چای میل نکرده باشد، سیگار نکشیده باشد و اندازه‌گیری فشار خون در شرایط آرام و بدون استرس انجام گیرد. در ضمن لازم است بیمار قبل از اندازه‌گیری فشار خون فعالیت فیزیکی سنگینی انجام نداده باشد و قبل از اندازه‌گیری فشار خون، حداقل به‌مدت 10-5 دقیقه در حالت راحت و ریلکس باشد.

درسـت‌تـرین حالت برای اندازه‌گیری فشار خون حالت دراز کشیده است و بعد حالت نشسته راحت. فردی که حداقل 10الی15  دقیقه در حالت دراز کشیده قرار گرفته و هیچ استرسی در این مدت به او وارد نشده باشد، اگر میزان فشار خون سیستولیک او بالاتر از 140 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک بیش از 90‌میلی‌متر جیوه باشد، مبتلا به پرفشاری خون است.

در حالت طبیعی، اگر فردی به‌سرعت از پله‌ها بالا و پایین رود، قطعاً فشار خونش افزایش پیدا می‌کند. (در شرایط خاصی که احتمال می‌دهیم بیمار فشار خون پایین داشته باشد ولی در حالت دراز کشیده فشار خون طبیعی است، یک‌بار دیگر فشار خون را در حالت ایستاده یا نشسته با پاهای آویزان اندازه می‌گیریم که اگر پایین باشد معلوم می‌شود.)
باید دست بیمار به نحوی قرار داده شود که هم‌سطح قلب او باشد. بازوبند باید در بازوی بیمار به نحوی بسته شود که نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت.

مزایای اندازه‌گیری فشار خون در منزل

 چگونگی درمان خود را پیگیری می‌کنید.  از آنجا که فشار خون بالا هیچ علامتی ندارد، تنها از طریق اندازه‌گیری منظم فشار خون می‌‌توانید از مؤثر بودن داروها یا تغییر سبک زندگی مطمئن شوید.

- تشویق می‌شوید که بهتر بیماری‌تان را کنترل کنید. وقتی شما خودتان ابتکار عمل را به دست گرفته و فشارتان را اندازه می‌‌گیرید، این احساس مسئولیت شما را وادار می‌‌سازد تا سایر عوامل منفی نیز برطرف شوند.

انگیزه شما برای خوردن غذاهای سالم‌تر بیشتر می‌شود، میزان فعالیت خود را افزایش می‌‌دهید و داروهای خود را به‌طور صحیح مصرف می‌کنید.

- استرس کمتری خواهید داشت. رفتن به مطب پزشک در برخی افراد به راحتی موجب ایجاد فشار روانی و استرس شده و فشار خون آنها را افزایش می‌‌دهد. اندازه‌گیری فشار در منزل نشان می‌‌دهد که آیا شما واقعا فشار خون بالا دارید یا تنها به یک فشار خون ناشی از استرس مبتلا هستید.

- هزینه ویزیت پرداخت نمی‌کنید. اندازه‌گیری فشار خون در منزل موجب می‌شود بتوانید هزینه‌ای را که برای ویزیت پزشک می‌پردازید، پس‌انداز کنید.

این قضیه به‌خصوص وقتی به درد می‌خورد که به تازگی مصرف دارو را شروع کرده‌اید یا پزشک‌‌تان به تازگی داروی شما را تنظیم کرده است.

در این موارد اندازه‌گیری مکرر فشار موجب اطمینان خاطر شما از کنترل بهتر می‌شود.

کد خبر 80923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز