سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

ژرژ وه‌آ، یکی از سرشناس‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ آفریقا، روحیه جوانمردانه ورزشی خود را این بار در زمین سیاست در کشورش به‌کار برده و جلوی یک جنگ داخلی را گرفته است.

ژرژ وه‌آ

همشهری آنلاین: وه‌آ که بعد از دنیای ورزش وارد عرصه سیاست و به‌عنوان رئیس جهمور لیبریا انتخاب شد، این آخر هفته در یک رقابت نزدیک، انتخابات را به رقیبش واگذار کرد. اما برخلاف سنت معمول در لیبریا و آفریقا، که رئیس‌جمهور مستقر هیچ وقت زیر بار شکست در انتخابات نمی‌رود و از به راه انداختن جنگ داخلی هم هیچ هراسی ندارد، وه‌آ روحیه جوانمردانه و ورزشی خود را نشان داد و پیشدستانه، به رقیبش تلفن زد و نه فقط شکست خود را قبول کرد، بلکه پیروزی او را تبریک گفت.
ستاره سابق تیم فوتبال میلان که سال‌ها در دنیای فوتبال می‌درخشید و هواداران زیادی هم داشت، درباره قبول نتیجه انتخابات گفته است: «الان وقت کرامت در قبول شکست است، وقت اینکه کشورمان را بالاتر از حزب و میهن‌پرستی را بالاتر از منافع شخصی‌مان قرار دهیم.»

بیشتر بخوانید:


این بزرگ‌منشی و رفتار جوانمردانه وه‌آ، هم در داخل و هم در خارج از کشورش مورد تقدیر قرار گرفته و محبوبیت او را دوچندان کرده است. جدا از محبوبیت اما این رفتار اخلاق‌مدارانه، احتمال وقوع یک جنگ خونین را از بین برده است. لیبرا، سابقه‌ای طولانی در نزاع و درگیری بر سر مسائل سیاسی داخلی دارد. صدها هزار نفر در این درگیری‌ها جانشیان را از دست داده‌اند. پیش از اینکه وه‌آ به رقیبش زنگ بزند، چند روز تنش بر سراسر کشور حاکم بود و بیم آن می‌رفت دوباره سایه شوم جنگ داخلی بر سر کشور بیفتد.
یکی از فعالان حقوق بشر درباره این رفتار جوانمردانه وه‌آ به بی‌بی‌سی گفته است: «ما شاهد اتفاق نادری در لیبریا و آفریقا هستیم چون این اقدامات از سوی یک رئیس‌جمهور مستقر، بسیار بسیار بسیار نادر است.»
وه‌آ بعد از برگزاری دور دوم انتخابات، درحالی‌که چند روز به اعلام رسمی نتایج انتخابات مانده بود، شکست را قبول کرد.
برخی از نزدیکان وه‌آ گفته‌اند که از این کار این سیاستمدار ۵۷ ساله اصلا تعجب نکرده‌اند چون او را مرد صلح می‌دانند. به‌گفته یکی از آنها، او همیشه به اراده و نظر مردم احترام می‌گذارد و این رفتار هم بخشی از این باور اوست.
وه‌آ با این کارش، حسابی در آفریقا و فراتر از آن خبرساز شده و اعتقاد مردم به رفتار جوانمردانه و عادلانه را بیشتر کرده است. رفتار او به‌خصوص در نیجریه مورد توجه قرار گرفته، جایی که مردم اخیرا یک مورد مشابه را تجربه کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵، گودلاک جاناتان رئیس‌جمهور نیجریه می‌خواست برای دور دوم در انتخابات برنده شود اما بعد از اینکه مشخص شد آرای کافی نیاورده، نتیجه را جوانمردانه قبول کرد و به محمد بوهاری رقیبش و رئیس حزب مخالف دولت تلفن کرد و به او تبریک گفت. مردم نیجریه معتقدند که «اثر جاناتان» در آفریقا موجی به راه انداخته و این بار در لیبریا باعث شده رفتار مشابهی ثبت شود.
برخی ناظران گفته‌اند وه‌آ با این کارش، به آنهایی که می‌خواستند دمکراسی را در غرب آفریقا به چالش بکشند کارت قرمز نشان داده است.
وه‌آ نخستین بازیکن آفریقایی است که پیش‌تر به‌عنوان بهترین فوتبالیست سال دنیا انتخاب شد. او با این کارش، در دنیای سیاست هم نام نیک و جاودانه‌ای از خود به‌یادگار گذاشته است.

کد خبر 809118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha