مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶
۱ نفر

محققان کشور موفق به تولید کرم اختصاصی برای درمان انواع زخم‌ها شدند. این کرم ترمیم‌کننده بر پایه اگزوزوم است که از پوست محافظت می‌کند.

کرم شخصی سازی شده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی قرایی، کارشناسی ارشد بیوشیمی دانشگاه تربیت مدرس و از اعضای بخش تحقیق و توسعه یکی از شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری درباره این کرم به ایسنا گفت: «کرم ترمیم‌کننده و محافظت‌کننده پوست بر پایه اگزوزوم از محصولات تولیدی این شرکت است.» او درباره اگزوزوم توضیح داد: «اگزوزوم‌ها یکسری کیسه‌چه‌هایی از جنس چربی است که توسط سلول‌ها تولید می‌شوند و به واسطه‌ اینکه این کیسه‌چه‌ها توسط چه سلولی تولید و ترشح می‌کند، دارای محتویات متنوعی چون پروتئین و یا DNA و یا یکسری ترکیبات زیستی دیگر هستند.»

قرایی با اشاره به استفاده از اگزوزوم در تولید کرم ترمیم‌کننده، گفت: «در ساخت کرم اختصاصی، اگزوزوم از فرد دچار ترومای پوستی مانند زخم‌های پوستی و فرد دارای حساسیت‌های پوستی دریافت می‌شود. برای این کار نمونه خون از فرد گرفته می‌شود و از این نمونه طی فرایندهای آزمایشگاهی، سرم‌های خون، جداسازی شده و از آن استخراج اگزوزوم صورت می‌گیرد.»

او با بیان اینکه از اگزوزوم به‌دست آمده، کرم تولید می‌شود، توضیح داد: «کرم به‌دست آمده در ترمیم زخم‌های پوستی مؤثر است، ضمن آنکه این کرم خاصیت درمان‌کنندگی و محافظتی دارد. به‌گفته قرایی این کرم برای درمان زخم‌های سوختگی، خراشیدگی مؤثر است و مطالعاتی برای اثرگذاری این محصول روی زخم‌های سوختگی انجام شده است.»

قرایی درباره این درمان شخصی‌سازی شده گفت: «از آنجایی که ماده مؤثره این کرم از فرد بیمار دریافت شده است، این کرم خاصیت درمان شخصی‌سازی شده دارد و کاملا برای فرد منحصرسازی شده، از این‌رو اثرات درمانی بیشتری نسبت به سایر کرم‌های موجود در بازار دارد. به‌گفته این محقق، این کرم برای هر فرد بیمار جداگانه تولید می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

او درباره احتمال بروز عوارض جانبی با مصرف این کرم، گفت: «از آنجایی که اگزوزوم‌ها حاوی DNA‌ سلولی هستند، از این‌رو داروی تولیدشده برای فرد است؛ و استفاده از آن عوارض خاصی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.»

این محقق در پاسخ به سؤالی درباره زمان مصرفی برای ساخت کرم برای هر فرد، گفت: «از زمان دریافت نمونه خون تا تولید کرم کمتر از ۱۲ساعت زمان نیاز است.»

کد خبر 809100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha