شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

سهیلا نیاکان: هرچندتعریف مشخص و دقیقی برای نقاشی خودآموخته وجود ندارد، اما به عقیده کارشناسان هنری، ویژگی مهم کار این گونه هنرمندان، انتقال یک فرهنگ به شکلی ناآگاهانه است.

در واقع اهمیت هنرمندان خودآموخته در وجه چندصدایی هنر آنها است که هنر روشنفکرانه را با هنر مردمی ارتباط می‌دهند.همچنان که می‌دانیم کشورمان ایران، روستاهای بسیاری دارد و طبیعتا بخش مهم هنرمندان خودآموخته در این روستاها زندگی می‌کنند، هنرمندانی که به دلیل داشتن خلاقیت و ارائه آثار هنری برجسته لازم است تا کشف و حمایت شوند.

در این میان شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌هایی که در عرصه هنر نقاشی خودآموخته به‌ویژه طی سال‌های اخیر مطرح شده است، نام مکرمه قنبری نقاش خودآموخته بابلی است.این بانوی نقاش مازندرانی که به سال 1307 در روستای دریکنده به دنیا آمد از کودکی به نقش و نگار علاقه داشت و برای این کار از مواد و مصالحی مانند گچ و گل استفاده می‌کرد. زمانی هم که نقاشی بر روی کاغذ را به صورت امروزی آغاز کرد، 64 ساله و در سال‌های پایان زندگی‌اش بود.

او روایتگر رنگ‌ها و نقش‌آفرین قصه‌های فولکلور سرزمین‌های سبز است که حجم سنگینی از احساس جور زمانه را که به جان خویش داشت، با رنگ‌ها در هم می‌آمیخت و نقش‌های به یادماندنی بر پرده نقاشی‌هایش تصویر می‌کرد.

قنبری خواندن و نوشتن نمی‌دانست، نقاشی را خود آموخته بود تا جایی که تمام دیوارها و در و پنجره‌های خانه‌اش را خود رنگ و نقاشی می‌کرد. مکرمه را مارک‌شاگال (نقاش مشهور قرن بیستم) خوانده‌اند، چرا که سبک آثارش به نقاشی‌های شاگال شباهت دارد.

مکرمه قنبری هنرمند مازندرانی در زمان حیاتش نمایشگاه‌های بسیاری از آثارش برگزار کرد و یک بار هم توانست جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم رشد و تندیس جشنواره هنری- ادبی روستا را دریافت کند. ابراهیم مختاری مستندساز سرشناس ایرانی فیلمی از زندگی و آثار مکرمه قنبری ساخته که در چند جشنواره جهانی نیز به نمایش درآمده است.

این بانوی هنرمند که نقاشی را از سن 67 سالگی آغاز کرد، به‌دلیل سکته مغزی در سن 77 سالگی در بابل درگذشت. از آن پس قرار است هر ساله در ایام تولدش- هفته سوم اردیبهشت‌ماه- جشنواره‌ای با عنوان «هنرمندان خودآموخته» برپا شود.

اما آنچنان که دست‌اندرکاران برپایی این جشنواره عنوان کرده‌اند، جشنواره مذکور تنها به بزرگداشت مکرمه قنبری اختصاص نخواهد داشت و ابعادی فراتر از این نیز به خود می‌گیرد. به عبارت دیگر، قرار است در این جشنواره، هنرمندان خودآموخته سراسر کشور شناسایی و معرفی شوند.

طبعا در جریان چنین برنامه‌ای، نمایشگاه‌های هنری هنرمندان مذکور برپا می‌شوند و سخنرانی‌های مختلفی از هم از سوی کارشناسان هنری به منظور معرفی هنرمندان و کارگاه‌های آموزشی‌شان صورت خواهند پذیرفت؛ البته جشنواره مختص رشته نقاشی نیست، بلکه همه شاخه‌های هنری مد نظر برگزارکنندگان است.

به اعتقاد کارشناسان هنر، هنرمندان خودآموخته دغدغه‌های وجودی و مسائل زیبایی‌شناسی خاص خود را دارند و در قالب هنرهای گوناگون، مسائل پیرامون‌شان را به تصویر می‌کشند.

 این آثار در جهان هنرهای تجسمی، اسنادی است که واکنش انسان‌های حساس را نسبت به مسائل اطراف آنها بیان می‌کند؛ پس این شکل از هنر نسبت به هنرهای دیگر کمی ناب‌تر و خالص‌تر به نظر می‌رسد چرا که کمتر تحت تاثیر هنرمندان دیگر و آموزش‌های هنری قرار می‌گیرند.

در کنار برگزاری جشنواره «همایش یک روزه نقاشان خودآموخته ایران» نیز 15 اردیبهشت‌ماه، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و نمایشگاه آثار هنرمندان به انضمام برنامه‌های موسیقی و پرفورمنس (هنر اجرا) نیز 24 اردیبهشت‌ماه در روستای دریکنده بابل زادگاه مکرمه قنبری
 برپا می‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 80888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز