بر اساس آماری که به طور غیر رسمی توسط معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد، شالیکاران کشور امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید کردند.

بازار برنج

به گزارش همشهری، افزایش تولید برنج در سال گذشته یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعدیل قیمت برنج ایرانی در بازار کشور بود. سال گذشته بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج از شالیزارهای سطح کشور برداشت شد که توانست نقش مهمی درکاهش قیمت برنج ایفا کند.

امسال اما هنوز میزان تولید برنج به شکل رسمی اعلام نشده است. با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که میزان تولید نتوانسته به رقم سال گذشته برسد.

کاهش ۲۰۰ هزار تنی تولید برنج

دبیر انجمن تأمین کنندگان و تولیدکنندگان برنج درباره آخرین خبرهای از میزان تولید امسال برنج کشور به همشهری گفت: میزان تولید امسال برنج کشور بر اساس آماری که توسط معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی به طور غیر رسمی در جلسه هفته گذشته اعلام شد، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که اگر ۲۰۰ هزار تن از این مقدار را تولید استان خوزستان در نظر بگیریم مجموع برداشت برنج شمال کشور ۲ میلیون تن تخمین زده می‌شود.

مسیح کشاورز در پیش‌بینی تغییرات احتمالی قیمت با توجه به کاهش تولید افزود: گرچه برآوردهای میدانی، میزان تولید برنج را به طور دقیق مشخص نمی‌کنند، اما حتی رقم ۲ میلیون تن برای برداشت برنج امسال، رقم قابل توجهی است و باعث می‌شود نوسانی را در قیمت برنج در بازار شاهد نباشیم.

گفته می‌شود در حال حاضر انواع برنج درجه یک ایرانی در شمال کشور با قیمت حدود ۷۰ هزار تومان به عمده فروشان فروخته می‌شود. در سطح خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اما، برنج مرغوب ایرانی کیلویی ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و برنج پرمحصول بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دولت تنظیم بازار برنج را رها نکند

بازار برنج کشور بعد از سال بحرانی ۱۴۰۰، دوسال نسبتا آرام را پشت سر گذاشته که این آرامش از یک سو به رشد تولید و از سوی دیگر به مدیریت بازار برنج از سوی دولت برمی‌گردد. دولت سال گذشته با لغو ممنوعیت فصلی واردات از بروز هرگونه تنش در بازار برنج جلوگیری کرد تا قیمت‌ها ماه به ماه کاهشی شود.

روند کاهش قیمت برنج امسال هم ادامه پیدا کرد و برنج ایرانی در نیمه اول امسال بیش از ۳۰ درصد کاهش قیمت داشت. با این حال کاهش ۲۰۰ هزار تنی تولید از یک سو و توقف چهارماهه واردات از سوی دیگر، تعادل بازار را در شرایط شکننده‌ای قرار داده است.

کشاورز با اشاره به همکاری دولت و بخش خصوصی در زمینه تنظیم بازار برنج کشور، بر لزوم تداوم این همکاری‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به تنش های خاورمیانه بازار برنج کشور مستعد این است که کوچک‌ترین شوک، آن را از تعادل خارج کند و دولت باید از بروز هر گونه شوک جلوگیری کند.

به گفته وی، افزایش قیمت برنج خارجی در بازار مصرف طی دو ماه اخیر نشان دهنده این واقعیت است که واردات این محصول از ابتدای امسال کافی نبوده و ممنوعیت فصلی واردات در چهار ماه گذشته به دلیل برداشت برنج ایرانی، توانست بازار این کالا را تحت تاثیر قرار دهد.

دبیر انجمن تولیدکنندکان و تامین کنندگان برنج کشور میزان واردات برنج از ابتدای سال را ۵۵۰ هزار تن و برآورد نیاز بازار به واردات برنج تا پایان سال را ۶۰۰ هزار تن عنوان کرد.

قیمت برخی برنج‌های خارجی در بازار اخیرا به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است.

کد خبر 808463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha