مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

در کنار شلوغی‌های اتوبان امام علی و در انتهای خیابان بایزید بسطامی، خانه‌ای قرار دارد که سالیان سال محل زندگی استاد امیرجاهد تصنیف ساز و داماد ادیبش دکتر محمدمعین بوده است. ساختمانی بامساحتی حدود ۸۸۰ مترمربع که از اولین خانه‌های ساخته شده درمحله چهارصددستگاه تهران به حساب می‌آید.

خانه معی

همشهری آنلاین - سعیده مرادی: خانه خالق فرهنگ معین، بنایی به سبک خانه‌های ویلایی و بزرگ دوره پهلوی اول است که با معماری باشکوه و مرتفع آن حیرت‌زده‌تان خواهد کرد. این خانه از ادغام خانه‌های دکتر معین و پدر همسر ایشان، آهنگساز شهیر، استاد محمدعلی امیرمجاهد ساخته شده است.

در این خانه قدیمی زیبا، عشق و هنر جریان دارد

وارد حیاط خانه استاد معین که می‌شوی، دیدنی‌های جذاب بسیاری وجود دارد که نگاه هر بازدیدکننده‌ای را به سوی خود جلب خواهد کرد. در این خانه قدیمی بیش از هرچیز عشق و هنر جریان دارد و این را از همان ابتدای بازدید و با دیدن سردر زیبایی که بالای در چوبی ورودی قراردارد، می‌توان فهمید. سر دری با کاشی‌های سفید و آبی که نام خانه و موزه استاد معین بر روی آن حک شده است. زیبایی این خانه تنها به ورودی و سر در آن محدود نمی‌شود، اگر دل‌تان برای حوض فیروزه‌ای و مهمانی گل‌های زیبا و شعمدانی‌های رنگارنگ تنگ شده است، باید بدانید این خانه قدیمی، حیاطی با صفا و دلنشین دارد که منظره زیبایی به نمایش می‌گذارد. در این حیاط دیواری آجری هم وجود دارد که به کاشی‌های لاجوردی مزین است و نام هنرمندانی همچون محمدرضا شجریان و کیهان کلهر روی این کاشی‌ها درج شده است. در این حیاط و در میان درختان کهنسال خانه، درختی وجود دارد که از اتفاق‌های شگفت‌انگیز خانه موزه معین محسوب می‌شود. این درخت بارها از ریشه فروافتاده اما با همت خانواده معین و مسئولان موزه، دوباره پایدار شده و بر آن برگی روییده و حالا سایه این درخت که نگاه‌های دکتر معین را به خود دیده بر حیاط موزه افتاده است. در این حیاط همچنین چهارچوبی آجری وجود دارد که نظرها را به سمت خود جلب می‌کند. این چهارچوب زمانی دو خانه دکتر معین و امیرجاهد را از یکدیگر جدا می‌کرد و حالا به‌صورت نمادین محل تلاقی دو خانه شده است. استخر فیروزه‌ای و سنگفرش زیبا و … از دیگر دیدنی‌های این حیاط باصفا هستند.

خانه‌ای در تسخیر آواها و نواها| خانه خاطره ها اینجاست

هر اتاق به نام یک اسطوره

خانه استاد معین، خانه‌ای در تسخیر سازها و نواها، واژه‌ها و شعرها است و هر کدام از اتاق‌هایش به نام اسطوره‌ای از هنر و برای آموزش موسیقی طراحی شده و لابه‌لای سازهای شورانگیز، آثار و اشیاء قدیمی نیز به نمایش درآمده است. اگر چه خانه‌های قدیمی در غیاب صاحبان‌شان پیر و خسته می‌شوند اما جالب است بدانید یادگار ارزنده دکتر معین و استاد امیرجاهد روزهای طلایی و موفقیت‌های چشمگیر زیادی را تجربه کرده و در سال ۱۳۹۸ به شماره ۳۲۲۸۹ ثبت ملی شده است.

خانه‌ای در تسخیر آواها و نواها| خانه خاطره ها اینجاست

خانه معین، محل نگهداری آثار ارزشمند

داخل خانه موزه معین اتاق‌ها و دالان‌هایی وجود دارد که محل نگهداری آثار ارزشمندی هستند. از جمله مهم‌ترین این آثار می‌توان وصیت‌نامه نیما یوشیج اشاره کرد. نیما یوشیج در این وصیت‌نامه محمد معین را ناظر و قیم آثارش معرفی کرده است. از دیگر آثار قابل توجه این خانه-موزه باید تمبر هزاردستان به چمن را نام برد. این، تمبر اختصایی موزه است که در شهریور ۱۳۹۶ از آن رونمایی کرده‌اند. نام این تمبر برگرفته از تصنیف هزاردستان به چمن، از ساخته‌های استاد امیرجاهد است که استاد شجریان آن را خوانده بود. روی تمبر نیز می‌توان تصویر این دو بزرگوار را مشاهده کرد. اگر به خانه موزه معین سری بزنید حتماً اتاق کار دکتر معین هم توجهتان را به خود جلب می‌کند. نگین ارزشمندی که معین و اندیشه‌هایش را به جهان معرفی کرده و ماندگارترین برگ‌های ادبیات این سرزمین در آن به نگارش درآمده است. در این اتاق لوازم شخصی، کتابخانه دکتر، دانشنامه‌ها، جوایز و نشان‌های بین‌المللی، مدارک و کارت شناسایی و دست نوشته‌های استاد را مشاهده خواهید کرد. از دیگر آثار جالب موزه هم اشعار استاد امیرجاهد در وصف دکتر معین هستند.

خانه‌ای در تسخیر آواها و نواها| خانه خاطره ها اینجاست

لوکیشن فیلم‌های شاخص

خانه موزه دکتر معین تاکنون لوکیشن فیلمبرداری چندی از آثار شاخص ایرانی همچون سرزمین کهن از کمال تبریزی، دنگ و فنگ روزگار، اکسیدان و ۲۱ روز بعد بوده است؛ اما در میان این‌ها، سریال شهرزاد با آمار بیشتر مخاطبانش، توجه افراد بیشتری را به سوی این خانه جلب کرد. اگر شما هم این سریال را دنبال می‌کردید حتماً برایتان جالب است که خانه دکتر معین محل سکونت نقش‌های اصلی، شهرزاد و قباد بود.

درهای خانه موزه معین به روی مردم باز است

اگر بخواهیم از حال و هوای این روزهای خانه موره معین بگوییم، این خانه موزه در این روزها بیشتر به فعالیت‌های هنری و نکوداشت هنرمندان کشورمان می‌پردازد. در خانه موزه معین همچنین مراسم‌ مختلف نکوداشت و یادبود برای اساتید فقید و پیشکسوتان موسیقی ایران برگزار می‌شود. در این خانه نشست‌هایی هم برگزار می‌شود که حول محور شعرخوانی بوده و آثار بزرگان اهل ادب همچون مولانا و فردوسی را مرور می‌کنند. کلاس‌های آموزشی موسیقی و خطاطی، عکاسی و فیلم‌برداری، داستان‌نویسی، فن بیان، مجری‌گری و گزارش‌گری و ... نیز در اینجا برقرار است و تمامی افراد می‌توانند در کلاس‌های آموزشی معین ثبت نام کنند. همچنین خانه معین محلی برای اجرای کنسرت‌های متنوع نیز است. علاوه بر تمامی این کلاس‌ها و برنامه‌ها، درهای این مکان به روی عموم مردم باز است تا نگاهی به معماری باشکوه یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران داشته باشند.

خانه‌ای در تسخیر آواها و نواها| خانه خاطره ها اینجاست

نام مقصد: خانه‌موزه استاد معین

نشانی: خیابان پیروزی، میدان چهارصددستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی

شماره ثبت ملی: ۳۲۲۸۹

زمان ثبت اثر: ۱۳۹۸

زمان افتتاح: اسفند سال ۱۳۸۵

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شیخ الرئیس

روزهای فعالیت: شنبه تا پنجشنبه

ساعت فعالیت: ۹تا۱۸

کد خبر 808233
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha