تلاش رسانه‌های آمریکایی – صهیونیستی برای اثبات ادعای بی‌اساس «مشارکت ایران در عملیات طوفان‌الاقصی» همچنان ادامه دارد و در آخرین پرده از این نمایش، شبکه‌ آمریکایی «سی.ان.ان» ادعا کرد به سندی دست یافته که از درخواست حماس از ایران برای بورسیه تحصیلی اعضای این گروه است.

حماس

همشهری‌آنلاین - گروه‌سیاسی: این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که مقام‌های ایرانی طی هفته‌های اخیر، بارها تاکید کرده‌اند «طوفان‌الاقصی» عملیاتی کاملا فلسطینی بوده و دخالت ایران دراین زمینه بی‌اساس است. این‌درحالی‌است که پیش از این، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه درجریان سفر اخیرش به مقر سازمان ملل، در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی، ادعای دخالت ایران در عملیات ۷اکتبر گروه‌های مقاومت فلسطینی را «ادعایی کاملا بی‌اساس» دانسته و تاکید کرده بود که جمهوری‌اسلامی هیچ گروه و جنگ نیابتی نداشته و ندارد و این، رژیم‌صهیونیستی است که نیروی نیابتی آمریکا به‌شمار می‌رود و منطقه را ناامن کرده‌است.

سند تازه کشف شده چه بود؟

شبکه‌ آمریکایی سی.ان.ان روز چهارشنبه در تازه‌ترین تلاش برای اثبات ادعای بی‌اساس مشارکت ایران در عملیات «طوفان‌الاقصی» ادعا کرد «اسنادی پیدا شده که نشان می‌دهد ایران به‌دنبال کمک کردن به حماس برای ساخت سلاح‌های خود قبل از حمله بوده‌است».

این شبکه تاکید کرده این اسناد، که ازسوی مقام‌های رژیم‌صهیونیستی در اختیار آنان قرار داده‌ شده‌است، «از رایانه‌ای در داخل یک وانت‌بار مربوط به حماس در خارج از غزه» به‌دست آمده و نشان می‌دهد «یک فرمانده نظامی حماس درخواست بورسیه تحصیلی برای عوامل این گروه به‌منظور تحصیل در رشته‌های مهندسی، فیزیک و فناوری در دانشگاه‌های ایران را مطرح کرده‌است».

سی‌.ان.ان در ادامه گزارش خود همچنین ادعا می‌کند: «مقام‌های اسرائیلی و برخی مقام‌های سابق اطلاعاتی آمریکا می‌گویند این سند مدرکی است که نشان می‌دهد در آستانه حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل، ایران به‌دنبال ارائه آموزش‌های فنی به حماس بوده‌است؛ آموزش‌هایی که به حماس کمک خواهد کرد تا تسلیحاتش را تولید کند».

سندی که قابل تایید نیست

گفته می‌شود دولت رژیم‌صهیونیستی از اظهارنظر درباره این سند خودداری کرده‌است؛ «اگرچه منابعی در دولت صحت آن را در تایید کرده‌اند». سی.ان.ان همچنین به نقل از مقام‌های رژیم‌صهیونیستی ادعا کرده:«این نخستین مورد شناخته شده‌ای است که ایران تلاش می‌کند این نوع آموزش‌های دانشگاهی را به نیروهای حماس تامین ارائه کند»؛ ادعایی که به‌گفته این شبکه آمریکایی، «مقام‌های آمریکایی گفته‌اند نمی‌توانند آن را تایید کنند».

سی.ان.ان درحالی این نامه را به‌عنوان سندی بر مشارکت ایران در «طوفان‌الاقصی» منتشر کرد که تصریح می‌کند نمی‌تواند به‌صورت مستقل صحت این نامه را تایید کند، اما «مقام‌های فعلی و سابق ایالات متحده گفته‌اند این نامه با نحوه نمایش قدرت ایران در سراسر خاورمیانه مطابقت دارد».

ادعایی درباره هدف ایران از کمک به حماس

در گزارش سی.ان.ان به این نکته هم اشاره شده‌است که از ۷اکتبر تاکنون، مقام‌های دولت اسرائیل به‌دنبال تأکید بر روابط حماس با ایران هستند. به نظر می‌رسد تهران هیچ دخالت مستقیمی در برنامه‌ریزی یا اجرای این حمله نداشته باشد، اما هم اسرائیل و هم ایالات‌متحده گفته‌اند ایران به‌دلیل حمایت تاریخی‌اش از این گروه، به طور گسترده مقصر است».

جاناتان پانیکوف، تحلیلگر ارشد سابق اطلاعاتی در منطقه، دراین‌باره به سی.ان.ان گفته است که «این برنامه دانشگاهی نشان می‌دهد ایران می‌خواهد حماس و دیگر گروه‌های نیابتی توانایی‌های نظامی خود را افزایش دهند تا کاملاً به تهران وابسته نباشند».

کد خبر 807816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha