به‌دنبال انفجار یک کشتی باری در اقیانوس هند، برخی رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی فاز تازه‌ای از اتهام‌زنی‌ها علیه جمهوری‌اسلامی را کلید زده‌اند و می‌کوشند ایران را به دست داشتن دراین حمله متهم کنند.

کشتی اسرائیلی

همشهری‌آنلاین-گروه سیاسی: از آغاز جنگ در غزه، رسانه‌ها و مقام‌های غربی تلاش کرده‌اند با طرح ادعاهای مختلف، اتهام «گسترش درگیری‌ها در منطقه» را به ایران نسبت دهند. این‌درحالی‌است که مقام‌های جمهوری‌اسلامی بارها تاکید کرده‌اند استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، اصلی‌ترین عامل افزایش سطح تنش‌ها در منطقه است؛ موضوعی که تهران تمایلی به آن ندارد، اما تل‌آویو همچنان درحال گام برداشتن دراین مسیر است.

فضاسازی تازه علیه ایران

در تازه‌ترین فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران، خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی، به نقل از یک مقام ناشناس آمریکایی، ادعا کرد «یک کشتی کانتینری در اقیانوس هند ازسوی یک پهپاد ایرانی مورد حمله قرار گرفته‌است»؛ کشتی‌ای که عنوان شده مالک آن، یک میلیاردر اسرائیلی است.

این‌درحالی‌است که چند روز قبل و دنبال توقیف یک کشتی ازسوی حوثی‌های یمن، برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی تلاش کردند ایران را به دخالت دراین موضوع متهم کنند. این‌ اتهام در شرایطی مطرح شد که مقام‌های ایرانی بارها تاکید کرده‌اند گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه، به سطح تنش‌ها در منطقه دامن زده‌است.

حمله با پهپاد شاهد ۱۳۶؟

در ادامه رویکرد ضدایرانی برخی رسانه‌های آمریکایی، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دفاعی این کشور که نامی از او برده نشده‌است، ادعا کرد: «یک کشتی کانتینری متعلق به میلیاردر اسرائیلی مورد حمله یک پهپاد مشکوک ایرانی در اقیانوس هند قرار گرفته‌است».

دراین گزارش ادعا شده‌است که «حمله به کشتی «CMA CGM» در شرایطی انجام شده که به‌دنبال استمرار جنگ چند هفته‌ای در غزه، کشتیرانی جهانی در معرض تهدیدهای فزاینده‌ای قرار گرفته‌است؛ موضوعی که می‌تواند سبب گسترده‌تر شدن سطح درگیری‌ها در منطقه شود».

در گزارش آسوشیتدپرس به نقل از مقام دفاعی آمریکایی ادعا شده این کشتی، که با پرچم مالت در آب‌های بین‌المللی درحال عبور بوده، ازسوی «یک هواپیمای بدون‌سرنشین مثلثی‌شکل (پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶) مورد هدف قرار گرفته‌است». گفته شده درجریان این حمله، پهپاد انتحاری به کشتی آسیب زده، اما هیچ‌یک از خدمه کشتی مجروح نشده‌اند.

اتهام‌زنی دوباره به سپاه‌پاسداران

طرح این ادعاها در شرایطی است که این مقام آمریکایی از ارائه توضیحات بیشتر درباره دلایل متهم کردن ایران به این حمله خودداری کرده‌است. با این وجود اما «مقام‌های آمریکایی گمان می‌کنند این حمله ازسوی سپاه‌پاسداران انجام شده‌است». دراین گزارش همچنین ادعا شده روسیه از این نوع پهپادها در جنگ اوکراین استفاده کرده‌است.

علاوه‌بر اینها، در گزارش آسوشیتدپرس به نقل از یک شرکت اطلاعاتی خصوصی ادعا شده که «احتمالاً این حمله به‌دلیل وابستگی کشتی به اسرائیل و درحالی که سامانه ردیابی آن خاموش بوده، هدف حمله قرار گرفته است».

کد خبر 810516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تک تیرانداز IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    خواستند مقام ایران راپایین بیاورند فردا هرتیر غیبی بخوره توسرشان میاندازند گردن ایران .بهتر است بدانند ایران گلوبال وعین الاسد میزنه وهیولای قندهار را رام میکنه ‌کشتی تجاری برای ما افت داره اگه فردا ناوتان .زیرابی رفت ازایران بپرسید