همکاری‌های مشترک ایران و عربستان برای مبارزه با کانون‌های گردوغبار این کشور گسترش می‌یابد. بعد از ۲دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران و طرف‌های عربستانی در تهران و ریاض، محور نخستین برنامه مشترک ۲کشور در حاشیه اجلاس کاپ ۲۸ امارات،بررسی کانون‌های تولید گردوغبار عربستان بر شهرهای ایران است.

گرد و غبار - گرد و خاك

همشهری آنلاین - مجیدجباری: گردوغبار جریانات زمستانه‌ای که از ۹۰میلیون هکتار مناطق غبارخیز عربستان تولید و به منطقه گسیل می‌شود، با شدت بسیار زیادی جنوب و جنوب‌غرب ایران را درگیر می‌کند و همچون رخدادی که سال۱۳۹۶ در خوزستان به وقوع پیوست، به تاسیسات برق خسارت می‌زند و حتی می‌تواند شهرها را به تعطیلی بکشاند.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار دراین باره می‌گوید:«به‌دنبال برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار در ایران و حضور هیأت ۱۲نفره عربستان در این اجلاس، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به عربستان رفت و با طرف عربستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار قرار شد روابط ۲کشور در زمینه‌های مختلف محیط‌زیستی گسترش یابد که یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری محیط‌زیستی میان ۲کشور، اجرای برنامه‌های مقابله با کانون‌های گردوغبار است. مباحث مربوط به گردوغبار، منطقه‌ای است و منحصر به یکی، دو کشور نیست، بر این اساس، تلاش داریم در حاشیه اجلاس کاپ۲۸ درباره تغییرات اقلیمی که کمتر از یک‌ماه دیگر در کشور امارات برگزار می‌شود، برخی از بندهای منطقه‌ای بیانیه پایانی اجلاس ایران را پیگیری کنیم.

همکاری با عربستان برای پای کار آوردن کشورهای عربی

علی‌محمد طهماسبی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اضافه می کند:«یکی از این رویدادهایی که بنا داریم در حاشیه اجلاس کاپ۲۸ امارات با عربستان برگزار کنیم، پیگیری تأثیر جریانات جنوبی بر مناطق جنوبی و جنوب‌غربی کشور است. البته رویداد بین‌المللی کاپ۲۸ درباره تغییرات اقلیمی است، اما یکی از اثرات عمده تغییرات اقلیمی، پدیده گردوغبار است. برای مقابله با گردوغبار ناشی از کانون‌های خارجی، برنامه‌ مدون نسبتا طولانی داریم که عربستان اهمیت ویژه‌ای در اجرای این برنامه‌ها دارد. چشم‌انداز همکاری‌های محیط‌زیستی ایران و عربستان مثبت است و این کشور تمایل زیادی در این زمینه نشان داده است؛ ضمن اینکه نفوذ عربستان بر کشورهای عربی نتایج مثبتی برای ایران، ‌عربستان و منطقه خواهد داشت. درواقع معتقدم تفاهم با عربستان می‌تواند کشورهای دیگر عربی را بیشتر و بهتر پای کار بیاورد. از سوی دیگر، رخدادهای عربستان عمدتا در فصل زمستان است و با وجود اینکه تعدادشان کمتر از رخدادهای عراق و سوریه است، اما شدت تأثیر جریان غبارخیز عربستان بر ایران بسیار بالاست.»

گردوغبار در روابط ایران و عربستان | دو کشور به توافق می‌رسند؟ | عربستان سالانه ۶۵میلیون تن گردوغبار را راهی منطقه و ایران می‌کند + اینفوگرافیک

کد خبر 807505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha