مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چهارمین سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام آبان سال جاری به‌ همت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، نزهت احمدی دبیر علمی این سمینار بین‌المللی امروز 15 اردیبهشت ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های این همایش، با اعلام این خبر به ارائه گزارشی از سه دوره گذشته این همایش پرداخت و گفت: انجمن زنان پژوهشگر تاریخ به عنوان متولی برپایی این همایش دوسالانه در نظر دارد با پرداخت علمی و پژوهشی به موضوع زنان در دوره‌های مختلف افکار عمومی و مطالعات اندیشمندان را نسبت به این مسأله حساس کند.

وی بررسی جایگاه زن در ایران، جایگاه زن در تاریخ معاصر و جایگاه زن در تاریخ اسلام از صدر اسلام تا حمله مغول را از جمله موضوعات طرح‌شده در سمینارهای گذشته عنوان و در تشریح اهداف چهارمین دوره برگزاری آن افزود: سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام با هدف شناخت و تبیین جایگاه و موقعیت زن در تاریخ اسلام، ارائه دستاوردهای نوین پژوهشی در حوزه زنان، برقراری ارتباط مستمر میان اندیشمندان فعال در این حوزه و شناسایی اولویت‌های تحقیقی در زمینه توانمندسازی زنان برگزار می‌شود.

احمدی در ادامه به تشریح محورهای مورد توجه در چهارمین سمینار زن در تاریخ اسلام پرداخت و تصریح کرد: این سمینار در چهار محور اصلی زن و فرهنگ اسلامی، زن و اجتماع، زن و سیاست و زن و اقتصاد برگزار می‌شود و مضوعاتی از قبیل زن و اندیشه اسلامی، زن و تعلیم و تربیت اسلامی، زن و ادبیات، زن و هنر، زن و آداب و رسوم، زن و علم، حقوق، خانواده، بهداشت، پوشش، امورخیریه، مجالس و محافل زنانه، زن و عیاری و زن و برده‌داری از جمله سرفصل‌های جزیی محور اول و دوم است.

دبیر علمی این سمینار بین‌المللی زن و اندیشه سیاسی، زن و قدرت سیاسی، زن و تحولات سیاسی، زن و روابط خارجی و زن و نظامی‌گری، زن و اقتصاد شهری، زن و اقتصاد روستایی و زن و اقتصاد عشیره‌ای را از موضوعات مورد توجه در محور سیایت و اقتصاد سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام دانست.

احمدی در ادامه بازیابی حضور زنان در تاریخ اسلامی را نیازمند مطالعات روشمند، عمیق و دامنه‌دار دانست و تصریح کرد: آشنایی با نقش و جایگاه زنان کمک زیادی به روشن‌شدن نقش آنان در مناسبات اجتماعی امروز می‌کند تا بدین وسیله تصویر واقعی زنان که به دلایل مختلف اجتماعی و سیاسی مغفول واقع شده به جامعه معرفی شود.

به گفته دبیر علمی سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام تاکنون نقش زن از آغاز اسلام تا فروپاشی خلافت عباسی مورد بررسی قرار گرفته است و در نظر داریم در چهارمین دوره برپایی این همایش که پاییز سال 88 در تهران برگزار می‌شود، نقش زنان را از قرن هفتم تا سیزدهم هجری مورد بحث و بررسی قرار ‌دهیم.

وی از ارسال فراخوان مقاله به مراکز، علمی، تحقیقی و دانشگاهی خبر داد و درباره بخش بین‌المللی آن افزود: سه دوره قبلی این سمینار با حضور اندیشمندان کشورهای سوریه، مصر، اتریش، سوئیس، هندوستان، افغانستان و ... برگزار شده است که اسامی میهمانان خارجی سمینار چهارم نیز پس از دریافت مقالات آنها اعلام می‌شود.

دبیر علمی سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام در پاسخ به پرسش مبنی بر نحوه بهره‌مندی از دستاورد دوره‌های گذشته این سمینار اظهار کرد: مقالات برتر سه دوره گذشته این سمینار در قالب سه کتاب گردآوری شده که امیدوارم تا زمان برپایی سمینار مزبور آماده توزیع شود.

احمدی در پایان اظهار کرد: چهارمین سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام آبان ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد که زمان و مکان دقیق آن متعاقبا اعلام می‌شود.

کد خبر 80721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز