گروه بین‌الملل: با بالاگرفتن انتقاد مقامات کاخ سفید از دولت جدید رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر این رژیم اعلام کرد که آماده شروع فوری گفت‌وگو‌های صلح اسرائیل - فلسطین است.

رهبران رژیم صهیونیستی پیش از این، همه مذاکرات انجام شده با طرف فلسطینی را مربوط به گذشته و غیرالزام آور برای خود اعلام کرده بودند.

به گزارش رویترز،  بنیامین نتانیاهو،  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از طریق ارتباط ویدئویی در کنفرانس آیپک شرکت کرده بود،  گفت: ما آماده ازسرگیری مذاکرات صلح بدون هیچ تاخیر و بدون هیچ پیش شرط هستیم و مذاکرات هر چه زودتر برگزار شود، بهتر است.

نتانیاهو یک رویکرد سه‌جانبه را در قبال صلح تشریح کرد که شامل گفت‌وگوها در خصوص مسائل سیاسی،  ارتقای اقتصاد فلسطین و تقویت نیروهای امنیتی فلسطین خواهد بود.

نتانیاهو از زمان شروع به کار به‌عنوان نخست‌وزیر جدید راستگرای رژیم صهیونیستی در 31 مارس به‌طور مشخص درباره‌ ایجاد کشور مستقل فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه که اولویت آمریکا و کشورهای عربی است، صحبت نکرده است.

رهبران تشکیلات خودگردان با عیان شدن بی‌تعهدی سران دولت جدید صهیونیستی به مذاکرات این تشکیلات با دولت قبلی اسرائیل،  گفته‌اند که گفت‌وگوهای تحت حمایت آمریکا با رژیم صهیونیستی، تا زمانی که نتانیاهو به استقلال فلسطین متعهد نباشد،  ازسرگرفته نخواهد شد. به گفته مطبوعات صهیونیستی موضع نتانیاهو ممکن است وی را با باراک اوباما وارد یک مناقشه کند.

جورج میچل،  فرستاده ویژه اوباما به خاورمیانه اخیرا در واکنش به بی‌تفاوتی رهبران جدید تل آویو به گفت‌وگوهای صلح اعلام کرد که اوباما به راهکار تشکیل 2 کشور مستقل فلسطین و اسرائیل متعهد است.

این گفت‌وگوها سال گذشته به‌دلیل مناقشات بر سر مرزها و سرنوشت بیت‌المقدس و آوارگان فلسطینی متوقف شد. فلسطینیان نیز پس از حمله رژیم صهیونیستی به غزه در اواخر دسامبر از مذاکرات خارج شدند.

نتانیاهو با بیان اینکه وی هیچ پیش شرطی برای گفت‌وگو‌ها تعیین نمی‌کند، افزود: فلسطینیان باید در پیمان نهایی صلح اسرائیل را به‌عنوان یک کشور یهودی به رسمیت بشناسند.

با وجود این، این نگرانی هم وجود دارد که به رسمیت شناختن اسرائیل به‌عنوان یک کشور یهودی می‌تواند به مقامات صهیونیستی کمک کند که در برابر هر گونه بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی که در جنگ سال 1948 از خانه و کاشانه‌شان بیرون رانده شده‌اند،  مقاومت کنند.

شیمون پرز،  رئیس‌ رژیم صهیونیستی هم مدعی شد که دولت جدید این رژیم خواهان تحقق صلح در خاورمیانه است. رئیس‌ رژیم صهیونیستی طی سخنانی در کمیته‌ روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی (آیپک) مدعی شد: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد تاریخ را بسازد و این بدان معناست که ما به‌دنبال تحقق صلح هستیم.  وی ابراز اطمینان کرد که نتانیاهو صلح را در اولویت برنامه‌های دولتش قرار دهد.

پرز همچنین مدعی شد: دولت اسرائیل به تمامی تعهدات دولت قبلی در جهت تحقق صلح احترام خواهد گذاشت.  وی گفت: اسرائیل دستش را برای صلح با تمامی کشورهای عربی دراز می‌کند و من این پیام را به باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا ابلاغ خواهم کرد.

شیمون پرز در ادامه افزود: اکنون فرصتی واقعی برای تحقق صلح فراهم شده است و اسرائیل تغییری را که در موضع‌گیری اعراب با ارائه‌ طرح صلح کشورهای عربی ایجاد شده ارج می‌نهد حتی اگر با تمامی پیشنهادها   در مورد این طرح موافق نباشد.

پرز همچنین تاکید کرد: به‌نظر من آمریکا به رهبری اوباما می‌تواند زمینه ساز حل و فصل مشکلات منطقه و ازسرگیری مذاکرات صلح باشد.

کد خبر 80707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز