یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

دیدن ازدحام خودروها در کلانشهرها - چه در ایران و چه در کشورهای پیشرفته‌تر - و ماندن در ترافیک چندساعته، چیزی است که تقریبا به آن عادت کرده‌ایم؛ غافل از اینکه به جز تلف شدن وقت‌مان، هوایی را تنفس می‌کنیم که روزبه‌روز آلوده‌تر می‌شود.

اجرای طرح کارت حمل و نقل در آلمان

به گزارش همشهری آنلاین، تعداد زیاد خودروها در سال‌های اخیر، اهمیت حفاظت از محیط‌زیست را چندین برابر کرده و بسیاری از کشورها، با اجرای برنامه‌های مختلف، سعی دارند آلایندگی حاصل از تردد خودروها را کاهش دهند و از حجم ترافیک در خیابان‌ها بکاهند.

لوکزامبورگ، نخستین کشور جهان بود که در سال۲۰۲۰ به نفع محیط ‌زیست، حمل‌ونقل عمومی خود را رایگان کرد. بعد از آن مالت، اتریش، قبرس و اسپانیا هم اقدام به ارائه تخفیف‌های بالا برای استفاده مردم از حمل‌ونقل شهری کردند.

اما یکی از طرح‌های جالب و تازه‌ای که کشور آلمان در برخی از شهرهایش برای کاهش ترافیک و ترویج حمل‌ونقل سازگار با محیط ‌زیست به اجرا در آورده، طرحی است که بر مبنای آن به شهروندانی که حاضر به تحویل گواهینامه رانندگی خود به نشانه امتناع از رانندگی باشند، کارت اشتراک نامحدود استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌دهد.

اجرای این طرح زمانی در دستور کار قرار گرفت که ایده فروش کارت‌های ماهانه ۴۹یورویی برای استفاده نامحدود از تمامی وسایل نقلیه عمومی شهری و بین‌شهری مورد استقبال شهروندان آلمانی قرار گرفت و در حدود ۳ میلیون نفر این کارت‌های ۴۹ یورویی را خریدند.

این کارت‌ها جایگزین بلیت‌های ۹یورویی ارائه شده برای استفاده نامحدود ماهانه از حمل‌ونقل شهری شد؛ طرحی که طی دوره اجرایش در تابستان سال پیش موجب کاهش تولید ۱.۸میلیون تنی گازهای کربنی شده است.

بیشتر بخوانید:

البته با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در مورد حمل‌ونقل عمومی توسط مقام‌های محلی گرفته می‌شود، دریافت و استفاده از کارت‌های اشتراک ۴۹یورویی هنوز در سراسر آلمان ممکن نیست و در برخی از شهرها به اجرا در آمده است؛ به‌طور مثال در دورتموند به شهروندانی که بی‌خیال رانندگی با خودروهای بنزینی و دیزلی شوند، بلیت دوماهه با استفاده نامحدود از حمل‌ونقل شهری و منطقه‌ای داده می‌شود.

این طرح در لورکوزن تنها شامل افراد مسن بالای ۷۵سال می‌شود. در بُن هم این طرح افراد دارای بیش از ۶۰سال را در بر می‌گیرد و مدت بهره‌مندی از آن نیز ۶‌ماه است. در انپه - رور - کرایس تاکنون ۱۳۰نفر برای استفاده از طرح دریافت بلیت حمل‌ونقل عمومی رایگان نامزد شده‌اند تا گواهینامه‌هایشان را تحویل دهند. در شهر لوبک نیز به‌ دلیل استقبال بالا، دوره بهره‌مندی از بلیت‌های طراحی شده برای این طرح، یکساله تعیین شده است.

فرانسه نیز اخیرا اعلام کرده که قصد دارد از طرح کارت اشتراک‌های ۴۹یورویی آلمان الگوبرداری کند.

کد خبر 806741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha