شاخص کل بورس تهران در مبادلات امروز هزارو ۴۶۱واحد، معادل ۰.۰۷درصد نزول کرد و به ۲میلیون و ۵۴هزار واحد رسید اما شاخص کل هم وزن با ۳۲۹واحد رشد به ۶۹۹هزار و ۹۲واحد رسید.

بورس

به گزارش همشهری، در مبادلات امروز، سهامداران حقیقی ۲هزارو ۸۰۸میلیارد تومان سهام خریدند اما در مقابل حجم فروش سهامداران حقیقی به ۲هزارو ۹۸۹میلیارد تومان رسید. این ارقام نشان می‌دهد تقاضا برای خرید سهام از سوی سهامداران حقیقی در مبادلات دیروز ۴.۶درصد رشد کرده است.

سهامداران حقیقی امروز ۱۸۱میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کردند و با خروج این میزان نقدینگی از بازار سهام، نسبت خروج پول سهامداران حقیقی به ارزش معاملات خرد به ۵.۲درصد رسید که نشان می‌دهد شتاب خروج پول از بازارسهام نسبت به قبل تغییرنکرده است.

ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس درمبادلات امروز ۵هزار میلیاردتومان نزول کرد و به ۸۹۵۴هزار میلیارد تومان رسید. این به‌معنای آن است که ارزش دلاری کل بازار سهام ایران(بورس و فرابورس) با توجه به اینکه هردلار آمریکا در مبادلات امروز در بازار آزاد در محدوده ۵۱هزار و ۴۰۰تومان دادوستد شد، درحال حاضر ۱۷۴میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار است.

روند احتمالی امروز

با وجود نزول شاخص بورس در مبادلات امروز، ارزش معاملات خرد، با ۳۰میلیارد تومان افزایش به ۳هزارو ۴۷۱میلیارد تومان رسید. امروز همچنین حجم تقاضا برای خرید سهام ۴.۶درصد افزایش یافت. هفته قبل هم ارزش معاملات خرد به‌صورت نسبی افزایش یافته و از سطح ۲هزارو ۵۰۰میلیارد تومان به بیش از ۴هزار میلیارد تومان رسیده بود.

در مبادلات سه‌شنبه هفته قبل حتی ارزش معاملات خرد از مرز ۵هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت. به‌نظر می‌رسد فضای ترس در بازار سهام قدری فروکش کرده و این موضوع منجر به افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بازار سهام شده است.

با این حال نگاهی دقیق‌تر به داده‌های آماری نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی طبق آخرین گزارش بانک مرکزی روندی نزولی داشته و به ۲۳.۵۶درصد رسیده است. این برای چهارمین بار است که نرخ بهره بین بانکی کاهش می‌یابد.

به‌طور طبیعی بین نرخ بهره و رشد شاخص‌های بورس همبستگی وجود دارد و کاهش این نرخ می‌تواند منجر به رشد شاخص‌های بورس شود. چنانچه سیر نزولی نرخ بهره ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار بود که شاخص‌های بورس با رشد مواجه شوند با این حال با توجه به سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی انتظار نمی‌رود روند نزولی نرخ بهره ادامه‌دار باشد اما می توان امیدوار بود با کاهش نرخ بهره تا همین حد کنونی، شاخص بورس نیز با مقداری رشد مواجه شود.

کد خبر 806418
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha