شاخص کل بورس تهران در مبادلات امروز با یک نزول سنگین مواجه شد و بیش از ۲.۸ میلیارد دلار ارز ارزش کل بازار سهام ایران کاسته شد. بیم آن می رود با تداوم روند نزولی در روز های آینده شاخص کل به زیر مرز ۲ میلیون واحد نزول کند.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین ، روند نزولی شاخص کل بورس که از ۱۷ اردیبهشت امسال آغاز شده، همچنان ادامه دارد. این روند نزولی امروز ابعاد تازه تری به خود گرفت به طوری که در دادو ستد های امروز سرعت نزول شاخص بورس بیشتر شد و شاخص کل بازار سهام با ۱۸ هزارو ۵۱۷ واحد کاهش به ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد رسید.

بیم آن می رود با تداوم روند نزولی در روزهای آینده شاخص کل بازار سهام به زیر مرز ۲ میلیون واحد سقوط کند. تحت تاثیر نزول امروز بیش ۸۰ هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شد و ارزش کل بازار سهام( بورس تهران،فرابورس و بازار پایه) به ۸۸۶۹ هزار میلیارد تومان رسید. این به معنای آن است که در دادو ستدهای امروز بیش از ۲.۸ میلیارد دلار از ارزش کل بازار سهام ایران کاسته شده است.

داده های آماری نشان می دهد همگام با نزول سنگین شاخص کل بورس تهران ارزش کل معاملات نیز در دادو ستد های امروز با افت محسوس ۳۶۵ میلیارد تومانی مواجه شده و نزدیک به ۳۳۰ میلیارد تومان نقدینگی نیز از بازار سهام خارج شده است. آن طور که آمار ها نشان می دهد ظرف ۱۰ روز گذشته بیشتر از ۱۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی از بورس خارج شده است.

بیشتر بخوانید

افزایش نرخ سود بانکی تا ۳۰درصد بر بورس چه تاثیری بر بورس دارد؟

دلایل نزول

تحلیلگران روند نزولی بورس را به عوامل مختلفی نسبت می دهند به زعم آنها عواملی از جمله تغییر مداوم مقررات، کاهش سود شرکت ها، افزایش تنش های ژئوپولتیک و به تازگی افزایش نرخ بهره بانکی تا محدوده ۳۰ درصد از جمله دلایل نزول بورس هستند. با این حال به زعم تحلیل گران علت اصلی افزایش سرعت نزول بورس در چند روز گذشته به افزایش نرخ سود بانکی از طریق گواهی سپرده خاص بانک مرکزی باز می گردد.

بانک مرکزی به تازگی مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده خاص، برای تزریق به بخش تولید را برای بانک ها صادر کرده است و به زعم تحلیلگران این موضوع اثر منفی بر بازار سهام داشته و حتی منجر به خروج نقدینگی از صندوق های سرمایه گذاری با در آمد ثابت شده است.

سینا رهبر شهلان یک تحلیلگر بازار سرمایه در این باره می گوید: این موضوع تاثیر منفی بر بازار سهام دارد ضمن اینکه سبب خواهد شد صندوق‌های با درآمد ثابت با خروج نقدینگی مواجه شوند.

مریم محبی یک کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان اینکه اثر این تصمیم بر بازار سرمایه مطلوب نیست، می گوید: این اتفاق در کوتاه مدت به نفع بازار سرمایه نیست ضمن اینکه باید توجه کرد که بازار سهام همچنان از روند نزولی که از مرداد ۱۳۹۹ آغاز شده خارج نشده است.

به گفته او در چنین شرایطی افزایش نرخ بهره تا ۳۰ درصد،منجر می شود روند نزولی بورس ادامه داشته باشد.

امیر تقی خان تجریشی یک کارشناس بازارسرمایه در این باره می گوید: در شرایط کنونی، نرخ بهره در بازار پول و اوراق به اوج چند سال گذشته رسیده است. نرخ بهره بالا به‌عنوان یک ریسک سیستماتیک به‌شمار می‌رود؛ نرخ بهره بالا، که به دنبال سیاست‌های انقباضی دولت محقق می‌شود، شرایط را برای بازار سرمایه سخت می‌کند. به عبارت دیگر، نرخ بهره بالا اصولا همراه با رکود در بازار سهام است.

کد خبر 833056
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    2 0
    دیگه تا کجا میخواد بریزه؟ هر چی کف بوده سوراخ کردند. نگاه شاخص نکنید که با دستکاری نگهش داشتند. بیشتر سهم ها برگشته 4 سال قبل.
  • حسن IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    2 0
    کوروش کمپانی و دبش رو ولش کنید اختلاس بورس رو دریابید اونقدی عیان جیب مردم و زدن که صدای شلغم هم در میاد
  • محمد IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    2 0
    گناه ما سهامداران غارت شده چیه جز اعتماد کردن؟! ما که مثل مالباخته های کورش کمپانی نمی‌خواستیم آیفون نصف قیمت بگیریم چرا باید دولت بر خلاف تمام ادعاهایی که دم از حمایت از بورس و سرمایه مردم میکرد اینچنین ... با وضع قوانین ضد تولید هم به تولید و سرمایه گذاری لطمه بزنه هم به اعتماد بخش زیادی از مردم که گناهی جز اعتماد کردن نداشتن وگرنه خیلی راحت میتونستن با پولشون سکه و ارز بخرن و باعث بی ارزشتر کردن پول ملی بشن و....