نشست خبری سی و یکمین هفته کتاب با شعار «آینده خواندنی است» با حضور علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

سی یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به خبرنگاران همشهری آنلاین، مبنی بر اینکه «چه تمهیداتی اندیشیده‌اید که در هفته کتاب با شهرداری تهران مشارکت فعال و مثمر ثمر داشته باشید؟» گفت: «پاسخ این پرسش را دیگر نهادها به طور مطول بیان خواهند کرد. همچنین در شهر تهران ۱۰۰ جایگاه در نظر گرفته‌ایم که به فعالیت هفته کتاب به طور مجزا و منحصر به فرد خواهد پرداخت.»

نشست خبری سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عصر امروز شنبه (۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲) در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، فتح‌الله فروغی، رییس هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، اسماعیل جانعلی‌پور رییس اداره مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد راهی مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه)، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی چابک مدیرکل، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم آرمان‌پور مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امیرشهریار امینیان، رییس مجمع ناشران دفاع مقدس، حامد علی‌اکبرزاده، رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و امین آصفی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی برگزار شد.

آینده خواندنی است

در این نشست ابتدا علی رمضانی به تبیین برنامه‌های امسال پرداخت و گفت: «امسال رویکرد و برنامه‌ریزی کلی بر حوزه کودک و نوجوان است و بیشتر از دیگر حوزه‌ها به این حوزه پرداخته‌ایم. به همین دلیل مشارکت آموزش و پرورش را طلب کرده‌ایم و نخستین روز هفته کتاب نیز به نام کودک و نوجوان و دانش‌آموز اختصاص یافته است.»

وی ضمن بیان اینکه هر روز بنا به عنوانی یک شعار دارد، در ادامه افزود: «البته سعی کرده‌ایم در جنب موضوع کودک و نوجوان به همه برنامه‌ها بپردازیم اما حوزه کودک و نوجوان پررنگ‌تر است.»

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و چند خبرنگار دیگر به بیان پرسش‌هایی در این نشست پرداختند. همه مدعوین به بیان برنامه‌های و تبیین شعارهای سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پرداختند اما خبرنگار همشهری با طرح ۴ پرسش محوری، علی رمضانی و مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را خطاب قرار داد.

جذب حداکثری نخبگان و روشنفکران

خبرنگار همشهری گفت: «در سال‌های گذشته و در دوره‌های ماضی هفته کتاب مثلاً زنده‌یاد احمدرضا احمدی و عبدالعلی دستغیب، که عمرش دراز باد، در کتابگردی‌ها و هفته کتاب فعالیت داشتند. دست‌اندرکاران خانه کتاب چه تدارک و تمهیداتی اندیشیده‌اند که به شکل حداکثری به جذب پیشکسوتان و به تعبیر رهبر انقلاب، نخبگان بپردازند؟»

اعطای درجه علمی به روشنفکران و نخبگان

علی رمضانی در پاسخ به این پرسش گفت: «در سال‌های قبل این چهره‌ها در هفته کتاب حضور داشتند و در سی و یکمین هفته کتاب نیز چهره‌های دیگر و جدیدتری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. ما در پی این موضوع هستیم که به همه نخبگان کشور درجه علمی‌شان را اعطا کنیم و این نخستین قدم وزارت ارشاد برای همدلی و همراهی با روشنفکران است.»

اعطای درجه علمی به روشنفکران و نخبگان | شرایط جذب حداکثری نخبگان چگونه است؟

«مغولی فی المطر» و «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» |‌ تکلیف ترجمه دیگر آثار دفاع مقدس چه می‌شود

خبرنگار همشهری همچنین در بخش دیگری از پرسش‌های خود گفت: «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» و «مغول در باران» با ترجمه عربی «مغولی فی المطر» در کشور سوریه ترجمه شده و کار احمد دهقان هم به انگلیسی ترجمه شده. در کنار برنامه‌هایی که برای ادبیات مقاومت تبیین شد، هفته کتاب چه برنامه‌ای برای ترجمه آثار شاخص جنگ در دستور کار دارد؟»

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز گفت: «کار ترجمه محدود و منحصر به یک هفته نیست و همت یک ساله و چندین ساله می‌طلبد. متولیان و مسئولان و نهادهای دست اندرکار نیز باید در این باره پاسخگو باشند.»

پرسش دیگر خبرنگار همشهری این بود که «ما جوانان دهه ۶۰ ذهن و زبانمان با کتاب‌ها و آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نضج گرفت. سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که شعار کودکان و نوجوانان را نیز با خود به همراه دارد، چه برنامه‌ای برای پویایی کودکان امروز همراه با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظر دارد؟»

مسئول کانون نیز که در برنامه حضور داشت پاسخ داد: «در کانون برنامه‌ای به نام «یک پنجره یک کتاب» داریم که طرح جدیدی است. همچنین چندین و چند طرح کتابخوانی جنبی و متنوع داریم که جملگی همه فعالیت‌های مطالعاتی کانون را پوشش می‌دهد. البته کانون هر چه قدر هم که فعالیت کند کم است و فعالیتش به یک هفته و یک ماه محدود نخواهد شد.»

سی و یکمین نشست خبری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۴ تا ۱۷ بیستم آبان ماه در وزارت ارشاد برگزار شد.

کد خبر 806413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha