دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

گروه سیاسی: دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از امروز با ثبت‌نام از داوطلبان به‌صورت رسمی شروع می‌شود.

داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم از امروز به‌مدت 5 روز فرصت دارند تا با حضور در ساختمان وزارت کشور، واقع در خیابان فاطمی نامزدی خود را اعلام کنند.

پیش از این، ثبت‌نام اینترنتی از نامزدها از پنجم اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود که به گفته صادق محصولی وزیر کشور، بیش از هزار نفر به‌صورت اینترنتی برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند که در میان آنها چهره شاخصی دیده نمی‌شود.

وزارت کشور دیروز در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر کرد به اعلام شرایط ثبت‌نام نامزدها و مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام پرداخت. در بیانیه وزارت کشور صلاحیت نامزدها براساس مواد 35 و 59 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری شرح داده شده است.

براساس اصل 35 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید دارای شرایط رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.

این شرایط کلی باعث شده بود تا در سال‌های گذشته، از هر قشری به ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری روی بیاورند و گاه صحنه‌های خنده داری را خلق کنند. این روند باعث می‌شد تا در مرحله تایید صلاحیت نامزدها، شورای نگهبان به رد صلاحیت بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان مبادرت ورزد که خود برداشت‌های سوء سیاسی رسانه‌های غربی را به همراه داشت.

به همین دلیل اواخر سال گذشته، مجلس تلاش کرد با اصلاح مواد 35 و 55 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، شرایط جدیدی را برای نامزدها تعریف کند که احراز مناصب خاص مدیریتی، پیش از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و شرط مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد از جمله آنها بود.

این مصوبه اما با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد و نهایتا با اصرار مجلس بر نظر قبلی خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که مصوبه به این دوره انتخابات نرسید.

وزیر کشور، دیروز در حاشیه بازدید خود از سایت اینترنتی ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امکان برگزاری مجالس سخنرانی و میتینگ‌ها با شرایط امن برای نامزدها فراهم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محصولی درخصوص تبلیغات نامزدها در صدا ‌و ‌سیما نیز تصریح کرد: هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و هر وقت این جمع‌بندی کامل شود آن را اعلام خواهیم کرد، اما قرار است بیشترین امکان و فضا برای نامزدها ایجاد شود و با روش‌های بهینه از صدا و سیما برای تحقق این امر و انتشار نظرات کاندیداها استفاده شود.

وی درباره ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گفت: هیچ‌گونه اطلاعی از زمان ثبت‌نام ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ندارم.

46 میلیون واجد شرایط

دیروز اما رئیس ستاد انتخابات کشور نیز در یک کنفرانس خبری به تشریح آخرین تحولات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری دهم پرداخت.

کامران دانشجو گفت: براساس آماری که سازمان ثبت‌ احوال و مرکز آمار ایران مشترکا اعلام کردند ‌٤٦ میلیون و ‌٢٠٠ هزار نفر در این انتخابات واجد شرایط رای دادن هستند.

وی با اشاره به برخی شایعات در مورد تعداد واجدین شرایط اذعان داشت: اگر مسائلی از آن سوی آب‌ها اعلام شود، واضح است که با چه نیتی صورت می‌گیرد.

دانشجو در ادامه نشست خبری‌‌اش که ایسنا مشروح آن را منتشر کرد در مورد زمان اعلام نتایج انتخابات نیز افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که ‌٢٣ خردادماه بتوانیم نتیجه را اعلام کنیم. احتمالا در مورد زمان اخذ رای در روز ‌٢٢ خرداد تمدیدی خواهیم داشت.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل کمیته صیانت از آراء یا حضور نمایندگان کاندیداها بر سر صندوق‌های رای، خاطرنشان کرد: نمایندگان کاندیداها حق دخالت در امور اجرایی انتخابات را ندارند، فقط می‌توانند گزارش کنند. حق تبلیغ له یا علیه کسی را در آنجا ندارند و اگر چنین چیزی رخ دهد یعنی آنها در امور اجرایی دخالت کنند یا آن را مختل کنند حتما عذر آنها خواسته می‌شود.

وی به روند شمارش آرای صندوق‌های رای نیز پرداخت و بیان داشت: شمارش در شعبه‌های اخذ رای به‌صورت دستی صورت می‌گیرد و به این شکل است که ابتدا برگ تعرفه‌ها را می‌شمارند تا مطلع شوند که چقدر تعرفه صادر شده است.

همچنین بعد از بازشدن پلمب‌ها نیز اینکه تعداد آرا با تعداد تعرفه‌ها مطابقت داشته باشد را مورد توجه قرار می‌دهند و اگر این تعداد با هم نخواند صندوق را کنار می‌گذارند. همه اینها و همه این مراحل در حالی انجام می‌شود که نماینده کاندیداها حضور دارد.

دانشجو با بیان اینکه وقتی شروع به خواندن آراء می‌کنیم نمایندگان کاندیداها نیز حضور دارند یادآور شد: با توجه به اینکه هر نامزدی از طرف یک یا چند حزب و تشکل حمایت می‌شود، بدین ترتیب احزاب نیز می‌توانند بر مجموعه‌ کاری شمارش آراء نظارت داشته باشند و تمام اینها به این معنی است که نمایندگان کاندیداها از ابتدا تا انتها روال برگزاری انتخابات را دنبال می‌کنند و اگر هرگونه اشکالی ببینند می‌توانند آن مسئله را به ناظرین شورای نگهبان اطلاع دهند.

وی به بیان مهم‌ترین تخلفات در زمان تبلیغات اشاره کرد و گفت: در زمان تبلیغات رسمی نامزدها (اول تا بیستم خردادماه) تبلیغات له یا علیه نامزدها از میز خطابه‌ نماز جمعه یا هر وسیله‌ دیگری که جنبه‌ رسمی یا دولتی داشته باشد خلاف است. همچنین نباید در این راستا از وسایل یا امکانات وزارتخانه‌ها و در کل امکانات دولتی استفاده کرد.

دانشجو تاکید کرد: فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری، محو یا پاره کردن پوسترهای تبلیغاتی نامزدها در محلی که به‌طور قانونی نصب شده است، خلاف است.

وی همچنین هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی توسط رقبا و طرفداران آنها به هر نحوی که صورت بگیرد را خلاف دانست و اضافه کرد: تبلیغ له یا علیه کاندیدای انتخاباتی از طرف مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات نیز خلاف است.

همچنین اگر نهادها و سازمان‌ها امکانات و نیروی انسانی‌شان را در جهت برگزاری انتخابات در اختیار کاندیداها قرار دهند این امر تخلف و جرم است.

به گفته دانشجو،  انتخابات ریاست‌جمهوری در ‌٣٦٨ فرمانداری در کل کشور برگزار می‌شود.

تقویم انتخابات

داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از امروز تا 19 اردیبهشت ماه فرصت ثبت‌نام رسمی دارند. از 19 تا 24 اردیبهشت ماه زمان بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان است. 24 تا 29 اردیبهشت ماه، به‌مدت 5 روز زمان رسیدگی به شکایات احتمالی نامزدها در شورای نگهبان است و 30 و 31 اردیبهشت، تاریخ اعلام رسمی نامزدهای تایید صلاحیت شده است.

نامزدهای تایید صلاحیت شده از اول تا بیستم خرداد فرصت تبلیغات دارند. 21 خرداد روز ممنوعیت تبلیغات و روز بیست و دوم خرداد نیز روز رای‌گیری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

کد خبر 80618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز