یکی از نشانه‌های موفقیت‌آمیز بودن سفر شهردار تهران به چین این است که بلافاصله بعد از آن، شهردار جلسات مهم کاری را تشکیل داد و کارگروه دیپلماسی اقتصادی تشکیل و ۲ هیأت چینی در فاصله یک هفته پس از بازگشت هیأت ایرانی، وارد کشور شدند.

عبدالمطهر محمدخانی

به گزارش همشهری آنلاین عبدالمطهر محمدخانی، سخنگو و رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در یادداشتی برای همشهری نوشت: سفر شهردار تهران و هیأت همراه به چین، نقطه عطف در مدیریت شهری دوره جدید و بلکه در دهه گذشته بوده است و می‌توان به‌عنوان یکی از سفرهای پردستاورد مدیریت‌های شهری طی سالیان گذشته از آن یاد کرد. رکورد حضور هیأت‌های ایرانی در ۱۳ شهر چین در سفر ۱۳ روزه و بازدید از تمام شرکت‌های اصلی مرتبط با حوزه حمل‌ونقل عمومی در چین، نشانه همین موضوع است. هیأت اعزامی مدیریت شهری و شهردار تهران از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده اتوبوس، تراموا، واگن مترو و خودروهای برقی و بنزینی مناسب تاکسی بازدید کردند. در عین حال از کارخانه ساخت زباله‌سوز، کارخانه‌ها و شرکت‌های مرتبط با حوزه هوشمندسازی، دوربین‌های کنترل ترافیک و... بازدید به عمل آمد. در عین حال می‌توان این سفر را به ۷ محور تقسیم کرد.

محور اول حوزه حمل‌ونقل عمومی، محور دوم حوزه شهرسازی و انبوه‌سازی‌ مسکن، محور سوم محیط‌زیست و مدیریت پسماند، محور چهارم موضوع تامین مالی و روابط اقتصادی، محور پنجم هوشمندسازی، محور ششم فرهنگی و گردشگری و محور هفتم نیز به حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای اختصاص داشت.

قرارگاه دیپلماسی شهری و اقتصادی نیز در همین زمینه تشکیل شده است تا موضوعات مربوط به قراردادها و تفاهمنامه‌های این سفر را مورد رصد و پیگیری قرار بگیرد. یکی از نشانه‌های موفقیت‌آمیز بودن این سفر تاریخی این است که بلافاصله بعد از آن، شهردار تهران جلسات مهم کاری را تشکیل داد و کارگروه دیپلماسی اقتصادی تشکیل و ۲ هیأت چینی در فاصله یک هفته پس از بازگشت هیأت ایرانی، وارد کشور شدند و درخصوص موضوعات مربوط به واگن‌ها و دستگاه‌های زباله‌سوز بررسی‌ها را شروع کردند و در حال مذاکره هستند. شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری بررسی‌های زیادی درخصوص دیپلماسی شهری و مراودات تجاری، اقتصادی، فرهنگی با کشورهای هدف داشته است. با این هدفگذاری ۸ شهر را درنظر گرفته‌ایم؛ پکن، مسکو، استانبول، دوحه، دوشنبه، بیروت، دمشق و بغداد. اولویت اول ما به‌دلیل توانمندی‌های اقتصادی، دانش‌فنی و سهولت ارتباط، کشور چین است که نخستین سفر کاری و جدی شهردار تهران نیز همین کشور بود.

کد خبر 806026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha