کلاس‌های آنلاین در مقایسه با کلاس‌های حضوری مشکلات خاص خود را دارند و در حال حاضر که بیش از قبل فراگیر شده‌اند گاهی عواقب زیادی برای افراد به دنبال دارند؛ به ویژه در کلاس‌های ورزشی که ممکن است حرکات اشتباه باعث مشکلات فیزیکی شود.

مشکلات کلاس‌ های آنلاین - درس خواندن

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: تعامل اجتماعی در کلاس‌های آنلاین یکی از مشکلاتی است که اغلب در نظر گرفته و به آن توجه می‌شود. ولی این گونه کلاس‌ها، نشست‌ها یا حتی معاینات پزشکی آنلاین تأثیرات غیرمستقیم مثبت و منفی دیگری هم دارد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مشکلات کلاس‌ های آنلاین ؛ تاثیر کلاس‌های آنلاین بر میزان یادگیری و تعامل افراد با یکدیگر | مشکلاتی که در کلاس‌های ورزشی آنلاین به وجود می‌آید
وحید مهری؛ مشاور و روان درمانگر

مشکل برقراری ارتباطات اجتماعی

وحید مهری، روان شناس، مشاور و روان درمانگر درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های آنلاین می‌گوید مهم‌ترین مساله‌ای که در کلاس‌های آنلاین باید به آن توجه داشت این است که ارتباط بین شخصی این افراد به تدریج در کلاس‌های آنلاین دچار مشکل خواهد شد.

در تعریف ارتباط می‌توان آن را به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی شیوه بودن و دومی شیوه عمل کردن. منظور از شیوه بودن در ارتباط، بخش‌هایی از مولفه‌های رفتاری است که می‌تواند در ارتباط کمک کننده باشد.

در واقع شیوه عمل، رفتار آشکاری است که ما برای رسیدن به هدف خاص خود آن را در پیش می‌گیریم. اما شیوه عمل، محتوای رفتاری است که نوع ارتباط ما را شکل می‌دهد. مثل نگرش، شیوه و روش انتقاد یا همدردی و کمک کردن با دیگران.

یعنی گاهی کمک بعضی افراد به گونه‌ای است که باعث ایجاد احساس حقارت یا ترحم یا برعکس احساس احترام ارزشمندی در دیگران می‌شود.

مشکلات کلاس‌ های آنلاین ؛ تاثیر کلاس‌های آنلاین بر میزان یادگیری و تعامل افراد با یکدیگر | مشکلاتی که در کلاس‌های ورزشی آنلاین به وجود می‌آید

مشکل ایجاد صمیمیت و بیان احساسات در کلاس‌های آنلاین

به گفته این روان درمانگر، شیوه عمل و بیان احساسات در فضای حاکم بر کلاس‌های آنلاین نمی‌تواند به اندازه کافی رشد کند. ضمن آنکه صمیمت هم که یکی دیگر از مولفه‌های مهم در ارتباط است در این گونه کلاس‌ها شکل نمی‌گیرد. در واقع امکان درک کردن، درک شدن و در میان گذاشتن احساسات و افکار در آن به خوبی صورت نمی‌گیرد. چون چنین فرصتی وجود ندارد. بنابراین صمیمیتی هم شکل نمی‌گیرد.

ناشناخته ماندن آسیب‌های احتمالی

موضوع مهم دیگر در کلاس‌های آنلاین آن است که بعضی مشکلات و آسیب‌های احتمالی افراد ناشناخته می‌ماند. مثلاً حالات افراد، چگونگی نشستن آنها در کلاس یا حتی اینکه دوست دارند کجا بنشینند، میزان تمرکزشان و همچنین ارتباط بصری و دیداری در این گونه کلاس‌ها نادیده گرفته می‌شود.

در واقع فضای حاکم بر خانه در کلاس‌های آنلاین اجازه نمی‌دهد افراد ناامنی فضاهای جدید را تجربه کنند و همچنین بتوان متوجه مشکلات آنها شد و مستقیم یا غیر مستقیم فیدبک و بازخورد لازم را به آنها داد.

مشکلات کلاس‌ های آنلاین ؛ تاثیر کلاس‌های آنلاین بر میزان یادگیری و تعامل افراد با یکدیگر | مشکلاتی که در کلاس‌های ورزشی آنلاین به وجود می‌آید

افت تحصیلی دانش آموزان

با توجه به اینکه در حال حاضر شیوه آنلاین محدود به کلاس‌های درس نیست و بسیاری مشاوره‌ها و مراجعات پزشکی هم به صورت آنلاین انجام می‌شود افراد برای ارائه خدمات خود ناچار به صرف انرژی بیشتری هستند؛ به گونه‌ای که به عقیده این روان شناس هر یک مراجع غیر حضوری تقریباً سه برابر مراجعان حضوری نیاز به صرف انرژی دارد.

در کلاس‌های آنلاین تبادل احساسات و تعامل درستی صورت نمی‌گیرد و همین موضوع باعث کاهش کیفیت آموزشی خواهد شد. همان گونه که آنلاین شدن کلاس‌های آموزشی در دوران کرونا باعث افت آموزشی زیادی در بچه‌ها شد. چون میزان تمرکز دانش آموزان در این گونه کلاس‌ها پایین‌تر است و در نهایت کیفیت آموزش افت خواهد کرد.

مشکلات کلاس‌ های آنلاین ؛ تاثیر کلاس‌های آنلاین بر میزان یادگیری و تعامل افراد با یکدیگر | مشکلاتی که در کلاس‌های ورزشی آنلاین به وجود می‌آید

کاهش تمرکز و انگیزه

وحید مهری می‌گوید میزان انگیزه نیز در کلاس‌های آنلاین در مقایسه با کلاس‌های حضوری خیلی کمتر است. این کاهش انگیزه و علاقه یکی دیگر از معایب مهم در کلاس‌های آنلاین است. کلاس‌های حضوری امکان پیدا کردن دوستان جدید و همچنین فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی بیشتری را در اختیار افراد قرار می‌دهد که می‌تواند در میزان علاقه‌مندی و افزایش انگیزه افراد بسیار تأثیر گذار باشد.

شناخت شخصیت معلم و دانش آموز هم در این گونه کلاس‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد و همچنین نمی‌توان از زبان بدن نیز در کنار زبان لحن و گفتار استفاده کرد. چون همه اینها از مولفه‌های مهمی هستند که در کلاس‌های غیر حضوری نمی‌توان از همه آنها برخوردار شد؛ مهارت‌هایی که مربوط به مهارت‌های شناخت دیگران و آنالیز و تجزیه و تحلیل دیگران هم هست.

مشکلات فیزیکی کلاس‌های ورزشی

در حال حاضر علاوه بر کلاس‌های آموزشی، بسیاری از کلاس‌ها از جمله کلاس‌های ورزشی مختلف هم به صورت آنلاین برگزار می‌شود که البته شاید یکی از مزایای مهم آنها نداشتن محدودیت فضایی و همچنین مشکل مسافت و ترافیک به شمار بیاید. ولی تجربیات نشان داده محدودیت امکانات برای داشتن نظارت کافی بر نحوه کار افراد توسط مربی در بسیاری موارد منجر به مشکلات فیزیکی شده است که جبران آنها چندان آسان نخواهد بود.

کد خبر 805444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha