اهمیت نخست نشست‌های اخیر میان مقامات ایران و عراق، مظلومیت مردم غزه و فلسطین است که اگرچه رسانه‌ها کم و بیش به آن پرداخته‌اند ولی نیاز مبرم به اقدامات عملی و عاجل مقامات سیاسی ۲کشور برای جلوگیری از قتل عام مردم فلسطین است.

محمودوند

همشهری آنلاین - مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: طی ۴هفته اخیر با گسترش حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، فلسطین یک بار دیگر محور رایزنی‌های دیپلماتیک منطقه‌ای قرار گرفته است. سفر اخیر هیات پارلمانی ایران به عراق در کنار برخی سفرهای منطقه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، در راستای شکل‌دهی یک اقدام ویژه مقابل جنایات رژیم صهیونیستی صورت گرفتند. آقای شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق این هفته با ماموریت ویژه رایزنی‌های فشرده حول اوضاع بحران‌زده نوار غزه از تهران بازدید کرد و با مقامات ایران گفت‌وگو کرد.

مناسبات اخیر میان ایران و عراق را باید در چارچوب وقایع جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی ارزیابی کرد. رایزنی‌ها حول گسترش مقاومت و تقویت نیروهای مقاومت اقدام شایسته و به‌حقی در حمایت از مردم جنگ‌زده فلسطین و قربانیان جنگ اخیر محسوب می‌شود.

بر همین اساس اهمیت نخست نشست‌های اخیر میان مقامات ایران و عراق، مظلومیت مردم غزه و فلسطین است که اگرچه رسانه‌ها کم و بیش به آن پرداخته‌اند ولی نیاز مبرم به اقدامات عملی و عاجل مقامات سیاسی ۲کشور برای جلوگیری از قتل عام مردم فلسطین است.

عراقی‌ها طی سال‌های اخیر در جایگاه یک کانون مقاومت منطقه‌ای ظاهر شده‌اند و مقامات ارشد جمهوری عراق در بطن تحولات نقش‌آفرینی فعال دارند. مرور حوادث یک دهه اخیر از جمله در مبارزه با داعش به‌درستی گویای حضور رزمندگان و جوانان عراقی در محور مقاومت بوده است و این نقش‌آفرینی در رخدادهای بعدی همچون حمله رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها نیز ادامه یافته است.

محور مقاومت عراق دیگر محور منفعلی نیست و به‌رغم تلاش‌های غربی‌ها برای اختلاف‌افکنی میان کشورهای همسایه منطقه خاورمیانه، این اقدامات عقیم مانده‌اند. هماهنگی‌های میان تهران و بغداد طی سال‌های اخیر همواره در حال تقویت بوده‌اند.

امروز جبهه واحد و متشکل مقاومت منطقه به دل مداخله‌گران فرامنطقه‌ای و رژیم صهیونیستی هراس انداخته است. اقتدار امنیتی منطقه خاورمیانه با اعمال موازنه نیروی نظامی در میدان از سوی سرباز ملی ایران سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ایجاد شده است. عراق، حزب‌الله لبنان، سوریه، گروه‌های فلسطینی و یمن جبهه مقاومت را تقویت کرده‌اند و یک اجماع و اقتدار امنیتی، نظامی و سیاسی ایجاد کرده‌اند.

همچنین در یک نگاه جامع‌تر منطقه خاورمیانه به یک جایگزینی ارزشمند و قابل توجه در اتحادیه عرب رسیده است و آن پرچمداری حرکت جهان اسلام فارغ از صرف موضوع کشورهای عربی است. متاسفانه زمانی که زن و بچه بی‌گناه فلسطینی در جریان جنگ اخیر رژیم صهیونیستی قتل عام شدند، کشورهای عربی سکوت مرگباری داشتند.

با این وجود عراق یکی از کشورهایی بود که از همان روز اول قتل عام مردم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی، مواضع شفافی در جنگ غزه مطرح کرد. این مواضع تقدیرآمیز در بیانات مقام معظم رهبری نیز وجود داشت و ایشان در دیدار آقای شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در تهران این رویکرد را مورد تایید قرار دادند.

کد خبر 805149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha