کتاب «راز پایداری سوریه؛ به روایت اسناد محرمانه» به قلم سامی کلیپ با گفتار اختصاصی نویسنده برای فارسی‌زبانان و با نظارت دکتر صفاالدین تبرائیان و ترجمه فاطمه شاه حسینی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

راز پایداری سوریه

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: جنگ سوریه یکی از جنگ‌های طولانی و پیچیده در سال‌های اخیر است که بسیاری از کشورها و قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی به نوعی درگیر آن بودند و کشور سوریه عملا در چند جبهه با دشمنان چندگانه محور مقاومت درگیر بود و سرانجام از این نبرد پیچیده سربلند بیرون آمد. اما راز این پایداری سوریه در مقابل جبهه متحد دشمنان محور مقاومت در چه موارد خلاصه می‌شود و اصلا روند این جنگ و سرانجام آن چگونه رقم خورده است. سامی کلیپ، نویسنده و تحلیل‌گر کوشیده است در کتاب خود؛ «راز پایداری سوریه؛ به روایت اسناد محرمانه» به این سئوال‌ها پاسخ دهد. این کتاب با گفتار اختصاصی نویسنده برای فارسی‌زبانان و با نظارت دکتر صفاالدین تبرائیان و ترجمه فاطمه شاه حسینی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این اثر از زبان عربی با نام اصلی «اسد میان رفتن و نابودی» برگردان شده و نویسنده کتاب در مقدمه ای جداگانه این طور نوشت: «این کتاب کوششی برای شرح جنگ سوریه از دریچه شخصیت بشار اسد و نقش آفرینی اوست. البته در این کتاب صورت جلسات و اسناد سری و مصاحبه های متعددی نیز با افراد درگیر در این جنگ فرسایشی در داخل سوریه و خارج از آن مطرح شده که برخی از ابهامات بسیار را تا زمان آماده‌سازی این کتاب توضیح می‌دهد و این کتاب و اسنادش سیاستمداران، نویسندگان و مورخان را همچنان در برابر این پرسش مهم قرار می‌دهد: آیا ویرانی سوریه واقعا سازماندهی شده و متکی بر پروژه‌های ترسیم دوباره نقشه منطقه غرب آسیا و تقسیم کشورهای آن براساس اسناد و نقشه های اسرائیلی و اهداف آمریکایی بوده که ایستادن بشار اسد در کنار نیروهای مقاومت را در برابر اشغال عراق از سوی آمریکا و انگلیس برنتافته است یا آنکه این ویرانی دلایل دیگری دارد که همگان خواسته یا ناخواسته در آن شریک اند؟»

در توصیف محتوای این اثر آمده است، جنگ و صلح روایت تمام‌نشدنیِ حرکت بشر بر کره خاکی است. در این میان، کسی نمی‌داند آیا جنگ‌های گاه و بی‌گاه است که پیوستگی صلح و آرامش را می‌گسلد یا برهه‌هایی از صلح و آرامش است که بر بستری دائمی از جنگ و منازعه ظاهر می‌شود. هر چه که هست این دو همنشینیِ جدایی‌ناپذیر، چهره زندگی را آن گونه که می‌خواهند، رقم می‌زنند. اما در میانه این آرامش و تلاطم، روابط میان دولت‌ها، همگرایی‌ها، پیمان‌ها و بی‌عهدی‌ها و دخالت‌ها و بی‌تفاوتی‌ها صحنه‌های بدیع و بی بدیل از زندگی سیاسی جمعی را به تصویر می‌کشد که درنگی کوتاه بر آن‌ها، درس‌هایی بزرگ را برای هر بیننده‌ای به ارمغان می‌آورد. جنگ و صلح، اگر چه داستانی بی‌پایان از روز نخست زمین‌نشینی بشر تا به امروز است اما نوشوندگی تجربه‌های آن، هر بار بر فریبایی‌اش می‌افزاید تا کتاب تاریخ آدمی را مشحون از درس‌هایی سازد که از آن باید آموخت، به کار بشت، تجربه اندوخت و راه را برای گام‌های دیگر هموار ساخت. جنگ‌ها و صلح‌ها، همه زمین را به یک اندازه در معرض خود قرار نمی‌دهند. پهنه‌هایی از زمین در حسرت آرامشی مداوم، می‌سوزد و کران‌هایی از آن، خاطراتی چندان از نزاع برای گفتن ندارد. در این میان، شرق میانه، با انبوهی از داستان‌های تمدنی، دینی و غیردینی، جای سوزان دنیایی است که تاج‌ها از سرها فروانداخته و ایمان‌ها به باد داده و همچنان، سوزان و سوزنده، دلفریبی می‌کند. داستان این خطه پربها، جرأت چشم‌برداشتن از آن را از دوست و دشمن می‌رباید. حکایت سرزمین‌های آرمیده بر پهنه خاورمیانه، داستان اشک‌ها و لبخندهایی است که هم زهره‌ها می‌درد و هم شوقی وصف‌نشدنی را در دل‌ها می‌نشاند. در این میان، یکی از سرزمین‌هایی که نزدیک‌ترین حوادث را به سال‌های انتشار اثر حاضر شاهد بوده سوریه است. سرزمینی با موقعیت راهبردی خود در کنار همسایگی اسرائیل، عراق، ترکیه، لبنان و اردن توان طراحی معادلات جدید و برهم‌زدن معادلات پیشین را دارد. شعله‌ور شدن منازعات داخلی و منطقه‌ای در این کشور در سال‌های اخیر و ائتلاف دنیای غرب برای تغییر رژیم سیاسی این کشور با هدف ایجاد پایگاهی برای سلطه بین‌المللی در بحبوحه به‌هم‌ریختگی وضعیت سیاسی منطقه، سوریه را به نمونه‌ای از تلاش‌های کم‌سابقه اما ناکام از طراحی غرب برای به‌تخت‌نشاندن رژیم‌های هواخواه خود و به انزوا کشاندن اندیشه مقاومت و مقابله، تبدیل کرد.

این کتاب فصل‌هایی با عناوین «بشار اسد میان مرگ باسل و ریاست جمهوری»، «بشار اسد میان آزاداندیشی و تغییر»، «اشغال عراق»، «بشار اسد میان ترکیه و اعراب: همکاری سپس درگیری»، «بشار اسد و هم‌پیمانان» دارد و به همراه «پیوست»، «اسناد»، «کتابنامه» و «نمایه» تنظیم شده است.

کتاب «راز پایداری سوریه؛ به روایت اسناد محرمانه» در 715 صفحه از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

کد خبر 805112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عليرضا IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    یکی از اهداف این جنگ ، از بین بردن یکی از قطبهای مقاومت در سایه بهار عربی بود.