بارندگی‌های تهران موجب شد تا باردیگر یک مصوبه شورای شهر در رابطه با افزایش نرخ تاکسی‌ها در روزهای بارانی مورد توجه قرار بگیرد، مصوبه‌ای که در شرایط کنونی و به دلیل نبود زیرساخت‌ها، امکان اجرایی شدن را ندارد.

تاکسی

به گزارش همشهری آنلاین، باران و تاکسی‌های تهران چشم دیدن یکدیگر را ندارند و درست در زمانی که اهالی شهر از باران پاییزی استقبال می‌کنند و خاطرات خوشی را در ذهن خود رقم می‌زنند، تاکسی‌های پایتخت در میان ترافیک ناشی از بارندگی گم می‌شوند تا خاطرات خوشایند باران، جای خود را به تکاپو برای یافتن تاکسی دهد.

روایت کمبود تاکسی در روزهای بارانی مختص به یک دوره خاص نیست و سالیان درازی است که تهرانی‌ها با آن مواجه می‌شوند؛ چند قطره باران کفایت می‌کند تا هم تاکسی‌ها کم شوند و هم کرایه‌هایشان بالا برود. از سویی دیگر رانندگان تاکسی همواره معتقدند که باید برای فعالیت در ترافیک ناشی از بارش‌ باران و برف، مبلغ بیشتری کرایه دریافت کنند.

آمار ثبت شکایت‌ شهروندان در اولین ماه پاییز(مهرماه) نسبت به ماه گذشته(شهریور) نیز مشکل کمبود تاکسی‌ها را بیشتر عیان می‌کند چرا کمبود تاکسی در مسیر خاص در مهرماه با افزایش ۸۰ درصدی شکایت شهروندان همراه شده بود.

مصوبه شورای شهر چه می‌گوید؟

در روزهای اخیر که چند بارندگی در تهران داشتیم، باز هم این مشکل رو آمده و گلایه مسافران از کرایه‌های بی‌ضابطه زیاد شده است، آنقدر که پای این موضوع به شورای شهر تهران هم باز شد. جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش برف و باران به مکانیزم نرخ‌گذاری مطابق با مصوبه شورای شهر اشاره کرد و گفت:« در مورد مکانیزم نرخ گذاری تاکسی‌های سطح شهر باید اعلام کنم که در مصوبه شورای شهر تهران در سال‌جاری برای روزهای خاص مثل زمانی که با شدت بارندگی مواجه هستیم به خصوص در معابری که در زمان بارش دچار ترافیک‌های سنگین می‌شوند حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش نرخ در مصوبه پیش بینی شده که این افزایش صرفا از طریق سازمان تاکسیرانی و با نظارت آنها و صرفاً در زمان قید شده انجام می‌شود.»

نکته مهم در رابطه با موضوع مطرح شده از سوی عضو شورای شهر این است که رانندگان تاکسی نمی‌توانند این افزایش نرخ را خودشان انجام دهند: « سازمان تاکسیرانی موظف است اینگونه خطوط و شرایط را بررسی کند و این اجازه افزایش نرخ کرایه را تنها برای مقطع زمانی بارش‌ها بدهد. در تهران در زمان بارش برف و باران شاهد افزایش ترافیک در معابر و در نتیجه تأخیرهای زیاد خودروها هستیم و این مصوبه باعث افزایش انگیزه رانندگان تاکسی برای فعالیت در خطوط در زمان بارش‌ها می‌شود.»

چمران: افزایش کرایه تاکسی‌ها حذف شد

طرح جزئیات از شیوه افزایش نرخ تاکسی‌ها در روزهای خاص و بارانی با انتقاد برخی همراه شد تا جایی که مهدی چمران رئیس شورای شهر در جلسه امروز-۱۴ آبان- به توضیح این موضوع پرداخت و گفت:« افزایش کرایه تاکسی‌ها در هنگام بارندگی حذف شد و قیمت تاکسی‌ها همان قیمت قبلی اعلام شده است. رانندگان باید قیمت‌ها را رعایت کنند. تهران شهر بزرگی است و ممکن است در نقطه ای برف و باران ببارد و نقطه‌ای خشک باشد، در این صورت چنین ایده‌هایی مشکل ساز می‌شود.»

پس از توضیح‌های رئیس شورای شهر، تشکری هاشمی نیز به جمع خبرنگاران آمد و به بیان جزئیات بیشتری از مصوبه شورای شهر پرداخت تا نگرانی‌ها در رابطه با افزایش کرایه تاکسی حل و فصل شود. به گفته او افزایش ۱۵ درصدی کرایه‌ تاکسی‌ها در شرایط آب و هوایی نامساعد منوط به یک شرط مهم است:« در مصوبه تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های شهر تهران و در تبصره سوم این مصوبه گفته شده به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در شرایط آب و هوایی نامساعد تا سقف ۱۵ درصد به کرایه تاکسی‌ها اضافه کند؛البته اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل‌ونقل هوشمند، مناسب و برخط برای نظارت است.»

بنابراین با توجه به اینکه سازمان تاکسیرانی هنوز نتوانسته سامانه‌های هوشمند را مطابق با مصوبه شورای شهر ایجاد کند، باید گفت که تبصره افزایش کرایه تاکسی در روزهای خاص شهر، همچنان غیرقابل اجرا است.

کد خبر 804727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 1
    آقا ما فقط بخاطر همین کرایه خیلی زیاد تاکسی، مجبور شدیم کار در منزل کنیم. اصلا حقوقمون، کفاف زندگی نمی داد و همه ش خرج تاکسی و بنزین میشد.
  • سعید IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 1
    بهانه میدن دست راننده ها.؟
  • حسین IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    2 0
    راننده تاکسی هستم بجای این سیاه بازی ها برید قیمت قطعات خودرو و خدمات که لحظه ای بالا میرود بگیرید ما دیگه نمیتونیم هزینه خود و و معاش را تامین کنیم دولت انقدر سرعت تورم را بالا برده لحظه ای اجناس بالا میرن هم ورشکسته شدیم
  • FR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    عبرت نمیشه !پولی که موقعیت طلبی بدست میاد انشالا در راه درمان خرج شود