همشهری آنلاین: وزیر دفاع کشورمان با تاکید بر اینکه دکترین سیاسی و نظامی ایران، هیچ کشور و یا منطقه‌ای را حیاط خلوت کشور دیگری نمی‌داند، گفت:

اصطلاحاتی نظیر اینکه آمریکای لاتین، حیاط خلوط کشور دیگری است از دیدگاههای توسعه‌طلبانه و سلطه‌جویانه برخی قدرتهای بزرگ ناشی می‌شود.

سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از سفری سه‌روزه به کشور ونزوئلا در گفتگو با خبرگزاری فارس به تشریح دلایل و دستاوردهای این سفر پرداخت و با تحلیل تحولات یک دهه اخیر در آمریکای لاتین بویژه ونزوئلا گفت: از سال 2002 میلادی تحولات سیاسی در منطقه آمریکای لاتین به گونه‌ای شکل گرفت که منجر به قدرت رسیدن احزاب مستقل در برزیل، اروگوئه، آرژانتین، بولیوی، اکوادور و نیز ونزوئلا شد و بلوکی ملی‌گرا با محور قرار دادن افکار سیمون بولیوار تشکیل گردید که تلاش می‌کردند و می‌کنند مستقل از قدرت‌های بین‌المللی عمل کنند.

وی تاکید کرد: در واقع حرکت کشورهای پیشرو در آمریکای لاتین مانند ونزوئلا و بولیوی در راستای خواست مردم این کشورها بود و مبتنی بر آرای آنان است.

نجار در پاسخ به این سوال که چرا جمهوری اسلامی ایران طی یک دهه گذشته به کشورهای آمریکای لاتین روی آورده است و پیش از آن آمریکای لاتین مورد توجه مقامات ایران نبود، با رد این نظریه، اظهار داشت: ایجاد مناسبات با تمامی کشورها همواره مورد توجه مردم و دولت ایران بوده است. بدیهی است در ایجاد روابط و عقد پیمانهای متعدد همکاری، کشورها تلاش می‌کنند با دیگر دولتها براساس مشترکات سیاسی و فرهنگی خود عمل کنند. ضمن اینکه باید تأکید کنم سابقه روابط ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین به 105 سال پیش باز می‌گردد.

وزیر دفاع کشورمان خاطرنشان کرد: طی سالهای 1902 و 1903 میلادی وزیر مختار ایران در واشنگتن مسافرتهایی به آمریکای جنوبی می‌کند و موافقتنامه‌های دولتی و بازرگانی با کشورهای مکزیک، برزیل، آرژانتین، اروگوئه و شیلی امضاء می‌کند ولی برقراری روابط‌ سیاسی و دیپلماتیک در کشورهای مزبور در حدود 30‌سال پیش محقق می‌شود.

از سردار نجار پرسیده شد که گفته می‌شود جمهوری اسلامی ایران به منظور ورود به حیاط خلوت ایالات متحده آمریکا و مقابله با این کشور، حضور خود را در آمریکای لاتین و از جمله ونزوئلا پررنگ کرده است که وی اینگونه پاسخ داد: سفر من به ونزوئلا در راستای سیاست جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط‌ همه جانبه با کشورهای دوست بوده است.

وی یادآور شد: ایران و ونزوئلا مناسبات دفاعی دارند و این روابط علیه هیچ کشور ثالثی تنظیم نشده و مبتنی بر منافع متقابل است. ضمن آنکه دکترین سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، هیچ کشور و یا منطقه‌ای را حیاط خلوت کشور دیگری نمی‌داند.

وزیر دفاع ایران افزود: اصطلاحاتی نظیر اینکه آمریکای لاتین، حیاط خلوت کشور دیگری است از دیدگاههای توسعه‌طلبانه و سلطه‌جویانه برخی قدرتهای بزرگ ناشی می‌شود که ناقض حقوق بین‌الملل و بنیان‌های تمدن انسانی است.

نجار گفت: در سفر به ونزوئلا علاوه بر دیدارهایی که با رئیس‌جمهور و وزیر دفاع داشتم و بازدیدهایی که از صنایع نظامی ونزوئلا بعمل آمد، یادداشت تفاهم همکاریهای دفاعی نیز امضاء شد که می‌تواند نقطه عطفی در روابط‌ دفاعی دو کشور محسوب شود.

وی درباره اینکه آیا ایران نیز قصد دارد مانند روسیه به یک متحد نظامی ونزوئلا تبدیل شود، اظهار داشت: ونزوئلا مانند هر کشور دیگری در مسائل دفاعی و امنیتی خود حتماً به جغرافیا، منابع طبیعی، مردم و منافع سیاسی منطقه‌ای خود می‌اندیشد. همکاریهای سیاسی، نظامی و اقتصادی مسکو و کاراکاس و نیز نوع و ماهیت این همکاریها، ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد و مقایسه آنها با یکدیگر صحیح و منطقی نیست.

این مقام عالی‌رتبه نیروهای مسلح کشورمان افزود: باید تاکید شود که همکاریهای نظامی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در تمامی زمینه‌ها جنبه دفاعی دارد و مبتنی بر منافع مشترک و مستقل از اقدامات و ابتکارات دیگر کشورها است.

کد خبر 80467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز