شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

گروه محیط‌زیست – اسد افلاکی: با پیگیری‌های منابع طبیعی و مساعدت دستگاه قضایی، پیش از خرداد ماه سال‌جاری، عدالت در باره قاتل یا قاتلان جنگلبان شهید رشید غفاری، به اجرا درمی آید.

این خبر را مهندس رسول محمدی، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان در حاشیه مراسم چهارمین سالگرد شهید پیروی در جمع خبرنگاران اعلام کرد. بدین ترتیب پس از 8‌سال خانواده شهید غفاری شاهد قصاص قاتلانی خواهند بود که غفاری را در نیمه شب 16‌شهریور 81 در بستر خواب و در جلوی چشمان حیرت زده فرزند خردسالش به خاک و خون کشیدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به گیلان، پنجشنبه گذشته جمعی از مدیران سازمان جنگل‌ها و مراتع به همراه اصحاب رسانه در روستای آسیابر دیلمان از توابع شهرستان سیاهکل بر سر مزار شهید پیروی گرد آمدند تا یاد و خاطره دلاور مردی را گرامی بدارند که چون سدی در مقابل غارتگران منابع طبیعی و انفال ایستاد؛

جنگلبانی که نه رشوه‌های وسوسه انگیز غارتگران انفال ونه ارعاب آنها خللی در اراده پولادینش ایجاد نکرد و از همین رو بود که پس از تهدیدهای پی‌در پی سرانجام هفتم اردیبهشت ماه 84 با دسیسه او را به گوشه‌ای از جنگل کشاندند و در پای درختانی که به آنها عشق می‌ورزید به طرز فجیعی به قتل رساندند.

قاتلان پیروی با وجود تلاش‌های فراوان مافیای زمینخوار برای گریز از عدالت، پس از 3 سال ،در آبان‌ماه گذشته به دار آویخته شدند تا خانواده پیروی آرامش خود را بازیابد.

مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان، در حاشیه مراسم سالگرد شهید پیروی، با گرامیداشت یاد این شهید گفت: مراسم امسال با سال‌های گذشته متفاوت است زیرا سال گذشته با پیگیری‌های خانواده پیروی، مسئولان منابع طبیعی و پایمردی قوه قضاییه، عدالت در باره قاتلان اجرا شد و زخم ناشی از قساوت قلب قاتلان که چون خوره‌ای روح و جان خانواده و همکاران وی را می‌آزرد، التیام یافت.

رسول محمدی، از قاطعیت مسئولان قضایی برای قصاص قاتلان، به‌عنوان کاری انقلابی در دفاع از انفال یاد کرد و افزود: این کار علاوه بر تسلای خاطر بازماندگان آن شهید بزرگوار، امنیت را برای جامعه جنگلبانی به ارمغان آورد.

وی به پرونده شهید رشید غفاری اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌هایی که شخصا انجام دادم قاضی پرونده قول مساعد داده تا خردادماه قاتل یا قاتلان شهید غفاری هم به سزای اعمالشان برسند.

مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان در پاسخ به پرسش همشهری در باره وضعیت زمینخواری و قاچاق چوب در گیلان عنوان کرد: در حال حاضر قاچاق و زمینخواری به شکل سازمان یافته وجود ندارد که این از برکات وجود یگان حفاظت است.

در عین حال ، وی به قاچاق پراکنده چوب اشاره کرد و افزود: بیشترین مشکل در تالش در مرز مشترک با اردبیل وجود دارد که خوشبختانه با تمهیدات فرمانده یگان حفاظت قرار است به‌زودی پاسگاهی در مرز مشترک مستقر شود؛ با استقرار این پاسگاه قاچاق در منطقه به صفر خواهد رسید.

محمدی در باره زمینخواری نیز اظهار کرد: با اطمینان خاطر می‌گویم با توجه به وجود یگان در عرصه‌ها به استناد تبصره ذیل ماده 55 هیچ پرونده‌ای در ارتباط با تصرف و تجاوز به عرصه‌های طبیعی تشکیل نمی‌شود که با مشمول زمان شدن، فرصت فعل وانفعال در این عرصه‌ها برا ی متجاوز فراهم شود بلکه به محض اطلاع از تجاوز، از عرصه مورد نظر رفع تصرف می‌شود.

محمدی همچنین از اختصاص 50 میلیارد ریال اعتبار برای تامین تجهیزات اطفای حریق از سوی ستاد حوادث استانداری سخن به میان آورد و تصریح کرد: سال گذشته 10 میلیارد ریال از این اعتبارات در اختیار منابع طبیعی قرار گرفت که صرف خرید خودرو شده است. 40‌میلیارد باقیمانده نیز طی 4‌سال آینده در اختیار منابع طبیعی قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی که زمستان گذشته از پایش ماهواره‌ای عرصه‌های جنگلی خبرداده بود، گفت: قرار بود براساس مصوبه استانی هیات دولت این تصمیم عملی شود اما با وجود استقبال از این طرح هنوز اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته و عملی شدن مصوبه منوط به اخذ مجوزهایی از کمیسیون ماده 32 است که در حال حاضر دریافت این مجوزها با جدیت دنبال می‌شود.

کمبود 041 ‌میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل منابع طبیعی گیلان در بخشی از سخنان خود به مشکلات ناشی از حضور روستانشینان و دامداران در عرصه‌های جنگلی اشاره و عنوان کرد: به‌دلیل محدودیت منابع مالی طرح ساماندهی جنگل نشینان مشمول زمان شد و تا کنون تنها موفق به ساماندهی 4 هزار خانوار شده‌ایم؛ این درحالی است که بالغ بر3‌هزار خانوار جنگل نشین دیگر در عرصه‌های جنگلی استان وجود دارد.

محمدی با تاکید براینکه ساماندهی مناطقی که در آن طرح‌های جنگل داری در دست اجراست در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که اگر بخواهیم طی یک دوره 3 ساله جنگل‌نشینان را از عرصه خارج و ساماندهی کنیم باید 140 میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شود.

دست متجاوزان را از عرصه‌های طبیعی کوتاه می‌کنیم

سرهنگ تقی ایروانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز در مراسم شهید پیروی گفت: با صراحت اعلام می‌کنم از این پس مجالی برای دست‌اندازان به انفال وجود ندارد و این یگان در کوتاه کردن دست متجاوزان از عرصه‌های طبیعی با هیچ کسی رو دربایستی نخواهد داشت؛ همچنان‌ به کسی اجازه نخواهیم داد که به همکاران‌مان در منابع طبیعی تعرض کند.

فرمانده یگان حفاظت به تلاش‌های این یگان برای روزآمد شدن نیروهای تحت فرماندهی اش اشاره و ابراز کرد: در حال حاضر نیروهای یگان دوره‌های آموزشی لازم را با موفقیت طی کرده و براساس ضوابط تعریف شده، ملبس به لباس و دریافت نشان و درجه شده‌اند؛ ضمن آنکه از پشتیبانی نیروهای نظامی و قضایی برخوردارند که این مایه دلگرمی است.

ایروانی با ذکر این نکته که وضعیت حفاظت در سال‌87 نسبت به سال قبل از آن، 19‌درصد بهبود یافته است، خاطر نشان کرد: در سال‌87 آمار خلع ید‌ها به 50‌درصد رسید که تا پیش از آن بی‌سابقه بود.

این موفقیت مرهون حمایت و همکاری نیروی‌انتظامی و قوه قضاییه است. در این سال برای احکامی که بیش از 4‌سال معطل مانده بود تعیین تکلیف شد که در نوع خود تحولی محسوب می‌شود. همچنین در سال‌87 نسبت به سال‌86 تعداد پرونده‌های تجاوز و تعدی به عرصه‌ها 17‌درصد کاهش یافته که نشان دهنده حضور مؤثر یگان حفاظت درعرصه هاست.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، با اشاره به توجه خاص مسئولان نظام به صیانت از انفال خاطر نشان کرد: نگاه مسئولان نظام و دولت به یگان حفاظت نگاه مثبت است. اختصاص ردیف مستقل اعتبار و فراهم شدن زمینه برای به کارگیری سربازان وظیفه در یگان حفاظت نشان از آن دارد که عزمی جدی برای تقویت این یگان و حفاظت از عرصه‌های ملی وانفال دارد.

ایروانی همچنین از تخصیص شماره تلفن 120 برای دریافت گزارش‌های مردمی خبر داد و یادآورشد: این شماره تماس از پایان اردیبهشت ماه جاری قابل استفاده است و مردم  می‌توانند علاوه بر شماره 09696 از شماره 120‌نیز استفاده کنند.

42 پاسگاه برای حفاظت از 565 هزار هکتار عرصه جنگلی

در حاشیه این مراسم سید مهدی میرپور، جانشین یگان فرمانده یگان حفاظت گیلان به همشهری گفت: در حال حاضر 214 نیرو اعم از حفاظتی، رسمی، پیمانی و قراردادی در عرصه‌های منابع طبیعی استان حضور دارند. علاوه براین، براساس قرارداد منابع طبیعی با سپاه، 112 نفر نیروی سپاهی نیز در قالب گشت ویژه و پاسگاه بازرسی با یگان حفاظت همکاری می‌کنند.

میرپور با اشاره به اینکه عرصه‌های جنگلی گیلان 565‌هزار هکتار وسعت دارد نیروها و امکانات موجود را برای این عرصه ناکافی دانست و افزود: 24‌پاسگاه ایست بازرسی در مبادی مختلف مستقر هستند که 15‌پاسگاه ثابت و 9‌پاسگاه به‌صورت فصلی و درمواقع بحرانی در مناطقی که احتمال قاچاق وجود دارد مستقر می‌شوند؛

ضمن آنکه ما در حال حاضر فقط 16 خودرو در اختیار داریم در حالی که هر پاسگاه حداقل به یک خودرو نیاز دارد.

این گزارش می‌افزاید: در مراسم بزرگداشت شهید پیروی که مسئولان ارشد استان حضور داشتند خانواده شهید پیروی و مسئولان منابع طبیعی از تلاش‌های اصحاب رسانه به‌ویژه از اطلاع رسانی مؤثر خبرنگار روزنامه همشهری، اعتماد ملی و اعتماد قدردانی کردند.

کد خبر 80394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز