شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

سعید مروتی: این روزها سریال‌های تازه‌ای در سیما روی آنتن رفته‌اند. آنچه می‌خوانید مروری است کوتاه بر این مجموعه‌ها و البته چند سریال که در راهند.

با به پایان رسیدن پخش سریال‌هایی چون «راه شب» و «اولین شب آرامش»، مجموعه‌های تازه‌ای روی آنتن رفته‌اند.سال‌هاست که تلویزیون برای سریال‌های داستانی اهمیت فراوانی قائل می‌شود. به این معنا که شبکه‌ها همیشه طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که با اتمام پخش یک سریال، بلافاصله مجموعه دیگری جایگزین شود. به همین خاطر است که در کنداکتور پخش به ندرت پیش می‌آید که جایی برای سریال در نظر گرفته نشود.هر شبکه در طول سال، تولید چندین مجموعه تلویزیونی را در دستور کار قرار می‌دهد. مجموعه‌هایی که به صورت سلسله‌وار یکی پس از دیگری روی آنتن می‌روند.

زیر تیغ

محمد رضا هنرمند در سینما و تلویزیون بیشتر به عنوان کمدی ساز شهرت دارد. او با فیلم‌هایی چون «مرد عوضی»، «مومیایی 3» و مجموعه «کاکتوس» نشان داده که از قریحه طنز برخوردار است. هنرمند البته تجربه‌هایی چون «مرگ دیگری» و «دیدار» را هم در کارنامه دارد که آثاری کاملاً جدی هستند. هر چند «مرگ دیگری» بیشتر به مفاهیم فلسفی پهلو می‌زد و در «دیدار» هم سویه ملودرام پررنگ بود.به همین خاطر است که «زیر تیغ» هیچ شباهتی به کارهای قبلی سازنده‌اش ندارد. مجموعه‌ای با حال و هوای اجتماعی و لحنی تلخ که می‌تواند فصل تازه‌ای در کارنامه هنرمند به شمار آید.علی‌اکبر محلوجیان نویسنده فیلمنامه «زیر تیغ» یکی از باسابقه‌ترین و البته پرکارترین نویسندگان سیماست؛ هر چند تا کنون این میزان توجه به شخصیت‌پردازی و نوشتن دیالوگ‌های متناسب با کاراکترها در آثارش سابقه نداشته است.

«زیر تیغ» با حضور تیمی کاملاً حرفه‌ای مقابل دوربین رفته است. حضور معتمد‌آریا و پرستویی پس از سال‌ها در سیما، با این سریال رخ داده است. شاخصه اصلی «زیر تیغ» در دو قسمتی که تاکنون روی آنتن رفته است البته نه حضور بازیگران شاخص، که توجه به جزئیات است. جزئیاتی که معمولاً نه در سریال‌ها که در فیلم‌های خوب سینما، رعایت می‌شود. خوشبختانه محمدرضا هنرمند به عنوان کارگردانی که از سینما به سیما آمده؛ حساسیت‌های سینمایی‌اش را هم در هنگام ساخت سریال لحاظ کرده است.

جزئیاتی مثل نمایش وسواسی بودن معتمدآریا بدون این که به سنت سریال‌سازی مرسوم در دیالوگ‌ها به آن اشاره شود یا ترسیم باورپذیر دو خانواده کارگری و مناسباتی که هنرمند نشان داده آنها را خوب می‌شناسد.دو قسمت اول «زیر تیغ» بیشتر به معرفی شخصیت‌ها اختصاص داشته است و برای قضاوت در باره‌اش باید قسمت‌های بیشتری از آن روی آنتن برود. منتها در همین دو قسمت اول متن پالوده و کارگردانی حرفه‌ای آن را به یکی از مجموعه‌های دیدنی سیما تبدیل کرده است.

 هنرمند در همین قسمتی که هفته پیش پخش شد نهار خوردن دو رفیق قدیمی در محیط کارخانه، با میزانسن درست و رعایت جزئیاتی به ظاهر بی‌اهمیت، سکانسی را که می‌توانست کاملاً معمولی برگزار شود عمق و غنا بخشیده بود.پس از پخش سریال جالب توجه «صاحب‌دلان»، روی آنتن رفتن «زیر تیغ» از رویکردی تازه در شبکه اول سیما خبر می‌دهد. شبکه‌ای که در سال‌های اخیر بیشتر جولانگاه مجموعه‌سازان نه چندان مستعد بوده، گویا سیاست‌هایش را تغییر داده است.

پرواز در حباب

سیروس مقدم یکی از پرکارترین مجموعه‌سازان سیما در سال‌های اخیر بوده است. کارگردانی که واقعاً وقت سرخاراندن ندارد و مدیران فیلم و سریال شبکه‌های مختلف سیما همیشه متمایل به کار کردن با او هستند. وجود دو خصیصه در سیروس مقدم باعث شده تا او این همه پرکار باشد.

خصیصه اول شناخت ذائقه مخاطب است. بیشتر مجموعه‌های مقدم انبوه مخاطبان را با خود درگیر کرده‌اند. آخرینش هم همین «نرگس» بود که هر شب مخاطبان زیادی را پای گیرنده‌هایشان می‌نشاند. مقدم پس از سال‌ها مجموعه‌سازی، فوت و فن برقراری ارتباط با مخاطب تلویزیون را خوب یاد گرفته است. او حالا می‌داند که چگونه ضرباهنگ قصه را پیش ببرد که تماشاگر را به هیجان بیاورد یا این که چه‌طور با فراز و نشیب‌های ملودراماتیک احساسات مخاطب را تحریک کند.

خصیصه دوم مقدم، سرعت بالای اوست. او این توانایی را دارد که یک مجموعه بیست و چند قسمتی را در همان زمانی که استاندارد تولید یک سریال سیزده قسمتی است، به پایان ببرد. سرعت او حین کار این قدر بالاست که گاهی اوقات یک قسمت 45 دقیقه‌ای را دو روزه می‌سازد. سرعت بالای کارگردان، نقش مؤثری در پایین آمدن هزینه‌های تولید دارد و همین باعث می‌شود که تهیه‌کنندگان تلویزیون علاقه زیادی به کارکردن با چنین فیلمسازانی داشته باشند. به خصوص فیلمسازی که نشان داده راه و رسم برقراری با مخاطب عام را هم خوب می‌داند. به همین خاطر است که برعکس سریال «زیرتیغ» که مدتها پیش تولیدش طول کشید و بارها در صفحه روزنامه‌ها کلید خورد نه در عالم واقعیت و بعد هم تصویربرداری و مونتاژش زمان زیادی برد، کار تازه مقدم بی‌سر و صدا تولید و روی آنتن رفت.

«پرواز در حباب» به سیاق کارهای مقدم خیلی زود مراحل تصویربرداری‌اش را پشت سرگذاشت و به پخش رسید. «پرواز در حباب» از همان قسمت اول، با یک نقطه عطف آغاز شد، در واقع مقدم قبل از اینکه شخصیت‌هایش را معرفی کند، کوشیده با چند پرده اکشن، کاری مخاطب را جلب کند. مردی قاچاقچی که با پسرش قصد فرار از کشور را دارد محاصره شده و به وسیله پلیس از پا در می‌آید. پسر اما با کیفی که پر از پول و مواد مخدر است می‌گریزد و توسط دوستان پدرش به خارج از کشور می‌رود. این ماجرا قطع می‌شود به سال‌ها بعد، پسر که حالا جوان رعنایی است به ایران آمده تا انتقام خون پدرش را بگیرد در این میان یک مایه عاشقانه هم در فیلم وجود دارد.

 «پرواز در حباب» به شهادت قسمت‌های آغازینش چه در خط قصه و چه در پرداخت یادآور ملودرام‌های حادثه‌ای سینمای هند است با همان نوع اغراق‌ها و همان تأکید‌های آشنای بالیوود چنان که حتی بازیگر شاخصی مثل علی نصیریان هم در «پرواز در حباب» مثل بازیگران هندی بازی می‌کند.

کتابفروشی هدهد

شبکه 3سیما، که بیش از 6ماه شنبه‌ها سریال «اولین شب آرامش» را روی آنتن می‌برد، با به پایان رسیدن این مجموعه، سریا ل«کتابفروشی هدهد» را پخش خواهد کرد.

مرضیه برومند یکی از موفق‌ترین مجموعه‌سازان سیما در دو دهه اخیر بوده است. چه در سال‌هایی که در گروه کودک مجموعه و برنامه می‌ساخت و چه در دورانی که سریال‌هایی چون «آرایشگاه زیبا» و «هتل» را روی آنتن برد.

«کتابفروشی هدهد» ماجرای پسر جوانی به نام کیوان کتابچی است که پدرش فوت می‌کند. پدر کیوان قدیمی‌ترین کتابفروش محل بوده، کتایون خواهر کیوان و شوهرش منصور تصمیم می‌‌گیرند سهم ارث کیوان را از او بخرند و محل کتابفروشی را به یک رستوران فست‌فود تبدیل کنند. امیر حسین صدیق، راضیه برومند، علی اوسیوند، افسانه چهره آزاد، محمود بصیری و فرهاد آئیش از جمله بازیگران این کار هستند.

«کتابفروشی هدهد» مجموعه‌ای اپیزودیک است و در قسمت‌های مختلف آن بازیگرانی چون رضاعطاران، مریم سعادت، بهرام شاه‌محمدلو، بهاره رهنما و شاهرخ فروتنیان در آن حضور می‌یابند.

کمی جلوتر

مجموعه «کمی جلوتر» که به تازگی در شبکه تهران روی آنتن رفته، در مرحله تولید «به دنیا بگویید بایستد» نام داشت. این مجموعه توسط محمدرضا آهنج کارگردانی شد که سال گذشته مجموعه «سایه آفتاب» را روی آنتن داشت.

«کمی جلوتر» ماجرای سربازی به نام علاء رحمتی است که متهم به قتل دوست هم خدمت خود، شهریار والا در پادگان محل خدمتش می‌شود. دادگاه بدوی حکم اعدام او را صادر می‌کند ولی دادگاه تجدیدنظر این حکم را باطل می‌کند.فرهاد قائمیان، دکتر محمد عزیزی، فریبا متخصص، جمشید گرگین، حامد کمیلی، ‌مریم کاویانی‌ و مهسا کرامتی از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. قسمت اول «کمی جلوتر» نوید مجموعه‌ای جذاب را می‌داد، البته تجربه نشان داده که نباید درباره سریال‌های آهنج زود قضاوت کرد چنان که «سایه آفتاب» هم سنجیدگی قسمت‌های اولیه در بخش‌های پایانی جایش را به کمدی ناخواسته داده بود.

مجموعه‌های در راه

سریال «پول کثیف» از مدتها پیش آماده نمایش بود ولی به دلیل اشکالاتی که شبکه بر آن وارد دانسته بود، امکان پخش نیافت. با لحاظ کردن اصلاحاتی که شبکه بر آن تأکید داشت، «پول کثیف» هم در کنداکتور پخش قرار گرفت. این مجموعه که از شبکه پنج روی آنتن می‌رود، توسط جواد افشار و به تهیه‌کنندگی قاسم جعفری تولید شده است.

«پول کثیف» ماجرای زندگی زوج جوانی به نام‌های داریوش و مریم را روایت می‌کند که هر کدام مسیری را برای رسیدن به پیشرفت انتخاب می‌کنند؛ یکی از راه می‌رود و دیگری از بیراهه.زیبا بروفه، فرهاد جم، آناهیتا نعمتی، رضا رویگری، بهمن ران و شراره رخام از جمله بازیگران این کار هستند. جواد افشار یک مجموعه دیگر هم کارگردانی کرده که از هفته گذشته در شبکه پنجم سیما روی آنتن رفت.

«روز رفتن» ابتدا توسط محمدرضا اعلامی مقابل دوربین رفت و بعد از کارگردانی چند قسمت جای خود را به جواد افشار داد. «روز رفتن» ابتدا قرار بود در ایام ماه مبارک رمضان پخش شود که به آنتن نرسید.

دانیال حکیمی، حسن پورشیرازی، فقیهه سلطانی و حسن شکوهی بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

«آدمخوار» دیگر مجموعه‌ای است که قرار است در روزهای آتی روی آنتن برود. این مجموعه به عواقب حضور خانواده‌ها و جوانان در شرکت‌های هرمی اینترنتی مانند گلدکوئیست می‌پردازد. جواد مزدآبادی کارگردانی«آدمخوار» را برعهده داشته و بازیگرانی چون رامبد شکرآبی، آرام جعفری، زهره فکورصبور، شهرام عبدلی، میرطاهر مظلومی و سید جوادهاشمی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

کد خبر 8035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز