دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

مریم درستانی: برنامه «صندلی داغ» یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما در سالهای اخیر بوده است.

«صندلی داغ» شباهت زیادی هم به برنامه لری‌کینگ دارد  و اینکه حمید آخوندی آن را قبلاً ندیده بود کمی عجیب به نظر می‌رسد... و اگر این ادعا صحیح باشد،یک ایراد جدی است.

به هر حال «صندلی داغ» با وجود تمام فراز و نشیب‌ها و عوض شدن مجری‌هایش مخاطب خود را حفظ کرده و برخی از قسمت‌هایش آن قدر گل کرده که بارها از تلویزیون پخش شده است.

حمید آخوندی کارگردان برنامه معتقد است که «صندلی داغ» را بدون هیچ محدودیتی تا امروز روی آنتن فرستاده است.

  • موافقید اصلاً درباره صندلی داغ بی‌پرده صحبت کنیم؟

شما هر سؤالی که راجع به این برنامه داشته باشید من پاسخ می‌دهم.

  • فکر می‌کنید می‌خواهیم شما را روی صندلی داغ بنشانیم؟

البته من یک بار نشستم.

  • اطلاع داریم که یک بار قرار بود عوامل صندلی داغ روی آن بنشینند، اما خبری از آن نشد.

اتفاقاً همه عوامل نشستیم. همان دوره‌های ابتدایی کار بود که آقای کاردان مجری برنامه بودند. تک‌تک عوامل با آقای کاردان گفت‌وگو کردند، اما من و آقای مهاجری (طراح سؤال‌ها) با آقای کاردان مصاحبه کردیم.

  • آقای آخوندی، قصه صندلی داغ از کجا آغاز شد، از برنامه لری کینگ؟

من اصلاً این برنامه را ندیده بودم تا زمانی که چند قسمت از برنامه پخش شد، تازه وقتی چند نفر زنگ زدند و گفتند مطلع شدم که چنین برنامه‌ای هم وجود دارد که قرار شد آنها کپی برنامه را برای ما بفرستند. خوب وقتی دیدم تقریباً همان برنامه بود، اما آنها با توجه به ساختار فرهنگی خودشان عمل کردند و ما هم بر اساس ساختار فرهنگی خودمان.

  • وقتی لری کینگ را دیدید چه تاثیری بر برنامه شما گذاشت؟

خوب همان طور که گفتم حضور چهره‌های برجسته در برنامه‌های آنها تاثیر زیادی داشت. البته ما هم به دنبال حضور مقامات ارشد بودیم، اما آن زمان یعنی سال 82 که ما ضبط برنامه را شروع کردیم پاسخ مثبتی از سوی مقامات دریافت نکردیم، چون حس می‌کردند این برنامه قرار است حال آنها را بگیرد، اما تماس و تذکرات مردم با ما زیاد بود.

  • اگر ایده شکل‌گیری برنامه این بود پس از همان ابتدا باید ادامه این برنامه منتفی می‌شد؟

خوب نه، ما فقط به این ایده نبودیم. ما به سراغ چهره‌ها بودیم. یک بخشی ورزشکار، سیاستمدار و هنرپیشگان و... بودند و یا کسانی که ممکن بود چهره نباشند، ولی شغلشان چهره است.

ولی دورنمای ما این بود که به سراغ مقامات مسئول برویم. مثلاً شما در روزنامه هم ممکن است وقتی سراغ یک هنرپیشه می‌روید از دوران کودکی او هم سؤال کنید، ولی هیچ وقت بخش سیاسی شما وقتی قرار است با وزیری صحبت کند، دیگر جایی برای طرح سؤالات مربوط به دوران کودکی او نیست.

  • صحبت شما درست است، اما ما داریم راجع به برنامه صندلی داغ صحبت می‌کنیم که می‌توانست این قابلیت را هم داشته باشد؟

خوب از ابتدا هم این قابلیت برای این برنامه دیده شد و ما هم دوست داشتیم در این فضا صندلی داغ را شروع کنیم، ولی در یک فضای سیاسی این امکان نیست.

  • خوب تلویزیون چه محدودیتی برای شما ایجاد کرد؟

به نظر من باید تلویزیون و پخش را که دو موضوع مجزا هستند از هم جدا کنیم.

  • مثلاً در انتخاب و حضور میهمان چقدر حق دخالت داشتید؟

ما اصلاً وابداً هیچ محدودیتی نداریم و نداشتیم.

  • می‌خواهم بدانم انتخاب اول و آخر از آن شما و تهیه‌کننده برنامه (آقای جلالی) است؟

ببینید تقریباً تا حدود 30-20 تا از برنامه که پخش شده بود ما هر چه پیشنهاد می‌دادیم شبکه قبول می‌کرد و موردی نداشتیم که مثلاً بگویند این میهمان نباشد، اما مثلاً به این شکل بود که می‌گفتند این میهمان را برای فصل دیگری دعوت کنید، اما روی اسم کسی تا‌کنون خط نکشیده‌اند.

  • پاسخ سؤال من را ندادید که مشکلات‌تان در ابتدای برنامه دقیقاً چه بود؟

ما از ابتدا با تلویزیون مشکلی به معنای انتخاب میهمان نداشتیم و روی سؤالات تا به امروز که داریم با شما صحبت می‌کنیم هیچ‌وقت نگفتند این را  نپرسید و این را  بپرسید، شاید موقعی چیزی به ذهنشان رسیده و تذکر دادند و نکاتی را به ما گوشزد کردند که اتفاقاً هم نکات خوبی بوده است.

  • اما در حوزه پخش چطور؟

ما در حوزه پخش چند پروسه را طی کردیم، پروسه اول ما آن زمان که برنامه شروع شد خیلی با پخش مشکل داشتیم،‌ چون هم برنامه تازه‌ای را شروع کرده بودیم و هم این که داشتیم به سمت و سویی می‌رفتیم که معمولاً در تلویزیون رسم نبود و طبیعتاً دوستان در پخش کمی مقاومت می‌کردند و یک دفعه برای یک برنامه 8-7 تا اصلاحیه می‌‌زدند.

ما بحث می‌کردیم و از حق وتوی مدیران استفاده می‌کردیم و گاهی دوز برنامه را پایین می‌آوردیم، به این شکل هر چه به سمت جلو رفتیم مشکلات به حداقل رسید.

  • یک سؤال، هیچ‌گاه نخواستید صندلی داغ را به شکل زنده پخش کنید؟

راستش یک جاهایی هوس کردیم این کار را بکنیم ولی تا به امروز این اتفاق نیفتاده.

  • راستی سوال‌ها را جلوتر به میهمانها می‌دهید؟

ما به دنبال این نیستیم به بیننده القاء کنیم که سؤالها را نمی‌دهیم.

  • پس یعنی سؤالها را می‌دهید؟!

حاضرم قسم بخورم که تا به امروز یک سؤال به میهمانهایمان ندادیم.

  • خوب اگر برنامه زنده بود، مخاطب یا بیننده بیشتر حس می‌کرد که کجاها یک دفعه برنامه قطع می‌شود و کجاها به اصطلاح به جاهای باریک می‌رسد.

ببینید باید  به یک مورد خاص و یک برنامه اشاره کنید تا من بگویم دلیل قطع آن چه بوده، آیا پخش به ما گفته باید آن قسمت‌ را دربیاورید، آیا خودمان تشخیص دادیم که این کار‌ را  بکنیم، یا خود میهمان گفته که چنین کاری بکنیم.

  • تا حالا شده سراغ میهمانی بروید که بگوید یا سؤال را بدهید یا این که من به برنامه نمی‌آیم؟

این بوده که گفتند سؤالها را بدهید، ما هم گفتیم نمی‌دهیم ولی بعد باز هم آمدند. مواردی هم بوده که به این خاطر در برنامه حاضر نشده‌اند.

  • مجری چه‌طور؟ او سؤال‌ها را به میهمانها نمی‌رساند؟

ممکن است میهمانان برنامه از اهالی سینما باشند، اما خود آقای نجفی هم حتی تا زمانی که برنامه شروع شود، هیچ اطلاعی از سؤالها ندارد، سؤالها را همراه میهمان برنامه به مجری می‌دهیم.

  • طرح سؤالها به چه شکل است؟

ما یک اتاق فکر داریم که شامل کارشناسان مختلف هستند مثلاً اگر میهمان برنامه یک سیاستمدار است، ما کارشناس سیاسی داریم، یا کارشناس هنری، اقتصادی، فرهنگی و...  هم داریم که براساس میهمانها نظر بدهند، ایده بدهند، ما تحقیقات لازم را درباره میهمانهایمان می‌کنیم بدون این که بدانند.

مثلاً  وقتی سردار قالیباف میهمان برنامه ما بود، ما یک سری اطلاعات درباره برادر او که شهید شده بود، داشتیم و از او سؤالاتی کردیم که خودشان تعجب کرده بودند، شما فکر می‌کنید چرا بعضی از میهمانها در برنامه ما گریه می‌کنند، چون یک دفعه با سؤالی مواجه می‌شوند که انتظار آن را ندارند. 

  • چرا داریوش کاردان از برنامه رفت. با شروع برنامه و اجرای او برنامه خیلی داغ شده بود؟

 ما برنامه را با آقای کاردان شروع کردیم اما از وقتی برنامه شبکه 5/3 قرار شد که شروع شود، مثل این که دلبستگی آقای کاردان بیشتر به شبکه 5/3 بود، از طرفی برنامه‌های ما با آن برنامه تداخل ایجاد می‌کرد، به همین خاطر رفتیم سراغ آقای نوذری.

  • یعنی آقای کاردان فقط به خاطر شبکه 5/3 از صندلی داغ گذشت؟

ببینید انتخاب اول ما کاردان بود و انتخاب دوم احمد نجفی، گفتیم اگر آقای کاردان نیامد به سراغ نجفی می‌رویم.

حضور کاردان و نو بودن برنامه باعث شد که برنامه صدا کند و ما نقش آقای کاردان را در این زمینه انکار نمی‌کنیم، اما یکی از دلایل آقای کاردان هم این بود که حتماً  باید مسئولین و مقامات مملکتی در برنامه باشند ولی ما باید در ابتدا آهسته و پیوسته پیش می‌رفتیم و من این دیدگاه را قبول نداشتم، چون همان زمان هم ما برای اولین بار با رئیس زندانها گفت و‌گو کردیم و اولین بار یک مقام مسئول پذیرفت که در زندان‌های ما هم مواد مخدر وجود دارد، یا این که خانم ابتکار را آوردیم.

در هر حال ما به این دلیل که مجدداً‌ حضور مرحوم نوذری را بعد از مدتی دوری داشتیم، وظیفه اخلاقی خود دانستیم که حضور او را در این برنامه بخواهیم، اما مرحوم نوذری به دلیل کسالتی که داشتند اجرا برایشان مشکل بود، حتی آخرین برنامه‌ای که ایرج نوذری پسر ایشان هم در برنامه آمدند، از همانجا حالشان بد شد و بعد از برنامه پسرشان ایشان را به دکتر بردند. بیماری نوذری باعث شد به سراغ احمد نجفی رفتیم.

  • که خیلی حرف و حدیث بعد از اجرای نوذری و کاردان پشت اجرایشان بود؟

خب، بله. بیشترین اشکالی که همه می‌گرفتند این بود که چرا احمد نجفی این قدر می‌خندد و تکان می‌خورد، در آن زمان در ایام عید همه روزه این برنامه روی آنتن می‌رفت. شاید به این دلیل خنده‌های احمد نجفی کمی پررنگ‌تر نشان داده می‌شد.

  • فکر کنم الان کمی معتدل‌تر شده‌اند.

البته خودشان قبول ندارند و می‌گویند معترضین به من اقلیت فعال هستند و اکثریت خاموش موافق من هستند. ما تلاش کردیم که یک صندلی ثابت بگذاریم، اما ایشان بعد از دو سه برنامه گفتند من نمی‌توانم روی صندلی ثابت برنامه اجرا کنم.  باید تکان بخورم.

  • جنس صندلی هم خاص است؟ گویا در ابتدای برنامه صندلی عوض شد؟

بله این که الان هست بامبوست که آفریقایی است و منحصر به فرد ولی مدتی هم صندلی ای گذاشتیم که دوستان از تایلند به عنوان هدیه آورده بودند. اما باز هم آن را عوض کردیم و از همان اولی استفاده کردیم.

  • چیزی مانده که از برنامه صندلی داغ نگفته باشید؟

باید یک تشکر از آتیلا پسیانی داشته باشم...

  • جالب است چرا او؟

موقعی که ما طرح برنامه را به شبکه 2 دادیم، آقای مجتبی مشیری مدیر وقت شبکه 2 بودند و در این فکر بودیم که این برنامه بگیرد یا نه، قرار شد تست بزنیم و یک میهمان بیاوریم و برنامه را ضبط کنیم.

آقای پسیانی در نهایت بزرگواری وقتی این مسأله را طرح می‌‌کردیم پذیرفتند و آمدند، من و آقای سجاده‌چی با او مصاحبه کردیم، ‌اتفاقاً‌ چه مصاحبه‌ خوبی هم شد و کلی خندیدیم، وقتی برنامه را به مدیران شبکه 2 ارائه دادیم با پیش‌زمینه‌ای که از آتیلا پسیانی داشتند که ممکن است اصلاً‌ این قدر باز برخورد نکند، خوششان آمد که ما چگونه با او این گونه راحت مصاحبه کردیم.

قرار است صندلی داغ تا چه زمانی داغ بماند؟

تا پایان سال باید ما را تحمل کنید، 100 برنامه ما تا پایان سال تمام می‌شود، اگر دوباره بخواهند، شروع می‌کنیم.

کد خبر 6894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز