یک زن اهل ایالت آیداهوی آمریکا که به‌وسیله یک متخصص زنان برای ناباروری درمان شده ، اکنون علیه او شکایت کرده است؛ زیرا متوجه شده است که این پزشک بیش از سه دهه پیش از اسپرم خودش برای لقاح مصنوعی او استفاده کرده است.

ivf fraud

به گزارش یواس‌ای‌ تودی در دادخواستی که به‌وسیله خانم شرون هیز در دادگاه عالی «اسپوکن کانتی» در ایالت واشنگتن آمریکا تنظیم شده است، ادعا شده که دکتر دیوید آر. کلیپول سابق، متخصص زنان و زایمان شهر اسپوکن ایالت واشنگتن، قانون تخلف پزشکی ایالت را نقض کرده است؛ زیرا قانون مذکور ایجاب می‌کند که پزشکان قبل از انجام هرگونه درمانی رضایت آگاهانه بیمار را کسب کنند.

دختر ۳۳ ساله خانم هیز در بهار امسال به که به دنبال پاسخی برای «مشکلات مداوم سلامتی‌اش» بود، ابتدا آزمایش DNA خانگی انجام داد و درنهایت مشخص شد که نه‌تنها  پزشک سابق زنان و زایمان پدر زیست‌شناختی اوست، بلکه او دارای DNA مشترک با ۱۶ نفر دیگر در ایالت واشنگتن نیز هست.

خانم هیز، اهل شهرستان کوتنای حدود ۴۸ کیلومتری شرق اسپوکن، جزء جمع کثیری از زنان است که ادعا کرده‌اند به‌وسیله پزشکی که به او اعتماد داشته‌اند، فریب خورده‌اند تا اسپرم انتخاب‌شده یا ناشناسی را برای لقاح آزمایشگاهی دریافت کنند. این زنان همگی ادعا می‌کنند تا زمانی که فرزندانشان آزمایش‌های ژنتیکی انجام دادند - برخی تا دهه‌ها پس از تولد - هویت پدر واقعی فرزندشان را نمی‌دانستند.

بریانا هیز، دختری که آزمایش DNA را انجام داده است، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «واکنش اولیه من احساس گناهی عمیق و ریشه‌دار حتی برای درخواست برای دست یافتن به این اطلاعات بود، چون مادرم هرگز تا زمانی که من آزمایش DNA را انجام دادم، هیچ‌یک از این موارد را به من نگفته بود.»

زیر پاگذاشتن تعهد به استفاده از اهداکننده ناشناس

بر اساس متن شکایت ۸ صفحه‌ای، در سال ۱۹۸۹ کلیپول که مجوز پزشکی‌اش در سال ۲۰۱۰ بر اساس اطلاعات ادارهع بهداشت ایالت واشنگتن منقضی شده است، ادعا کرده بود که «مواد ژنتیکی اهداکننده را از اهداکنندگان ناشناس مانند دانشجویان کالج و/یا دانشجویان پزشکی تهیه خواهد کرد که از نظر ظاهری شبیه همسر وقت خانم هیز باشند.»

سپس او مکرراً آی‌وی‌اف یا لقاح آزمایشگاهی روی خانم هیز انجام داده است و طبق ادعای شکایت‌نامه، این زن هر بار مبلغ ۱۰۰ دلار نقد برای این روند پرداخت کرده است.

خانم هیز پس از حداقل دومین لقاح مصنوعی،  باردار شده است و طبق شکایت‌نامه، کلیپول هرگز به او نگفته که از اسپرم خودش برای این روند استفاده کرده است.

در ایالت واشنگتن هیچ قانونی وجود ندارد که از پزشکان در برابر استفاده مخفیانه از اسپرم خود برای لقاح آزمایشگاهی بیمار جلوگیری کند و نظارت بر تقلب در لقاح مصنوعی به دلیل وجود قوانین کیفری یا مدنی مرتبط معدود در ایالت‌ها، کار دشواری بوده است.

اما قوانین در سطح فدرال، تقلب در لقاح آزمایشگاهی را جرم‌انگاری می‌کنند، اما دادستان‌های فدرال موفق شده‌اند از قوانین کیفری کلی فدرال برای متهم کردن افرادی که ؛«در رفتارهای مرتبط با تقلب در لقاح آزمایشگاهی درگیر بوده‌اند"، استفاده کنند.

آرجی ارمولا، وکیل خانواده می‌گوید: «مفهوم رضایت آگاهانه کاملاً روشن است، و در این مورد، خانم هیز پروفایلی را برای اسپرم اهدایی انتخاب کرده بود که واضحاً دکتر کلیپول نبود. ما اطمینان داریم که او قانون تخلف پزشکی را نقض کرده است.»

این دعوی حقوقی که همسر کلیپول را نیز به عنوان خوانده در پرونده نام می‌برد، خواستار جبران خسارت مالی است و درخواست رسیدگی دادرسی داده است.

کد خبر 803026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    1 1
    حالا مگه چی شده !؟ بزرگش نکنید