گروه اقتصادی: مخالفت اصناف با پرداخت مالیات بیشتر نسبت به سال گذشته به‌علت رکود اقتصادی کشور و کسادی بازار، نشان‌دهنده کار سخت دولت برای تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده بودجه سال‌جاری است

درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در بودجه سال 88 نسبت به بودجه سال قبل افزایش حدودا 30درصدی پیدا کرده است. از سوی دیگر، با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، دولت مجبور به تحقق 100درصد درآمدهای مالیاتی امسال است و از این‌رو به‌نظر نمی‌رسد با افزایش نیافتن درآمدهای مالیاتی اصناف موافقت کند.

این در حالی است که به هنگام بررسی لایحه بودجه88 در مجلس، رئیس اتاق بازرگانی ایران هشدار داد که افزایش درآمدهای مالیاتی دولت نباید از محل افزایش فشار بر واحدهای اقتصادی برای دادن مالیات بیشتر، حاصل شود.

در این شرایط، اتحادیه‌های صنفی استان‌های مختلف کشور در یک هفته اخیر در مورد افزایش مالیات عملکرد سال 87 نسبت به سال 86 مخالفت کرده‌اند. هفته گذشته اتحادیه‌های صنفی چند استان کشور از جمله خوزستان و قم در واکنش به پیشنهادهای سازمان امور مالیاتی درخصوص افزایش پرداخت مالیات سال 87، خواستار پرداخت مالیات برمبنای سال 86 شده بودند.

اصناف تهران نیز دیروز خواستار افزایش نیافتن مالیات عملکرد سال 87 نسبت به سال 86 شدند. در پیشنهاد مجامع امور صنفی تهران برای مالیات عملکرد سال ‌٨٧ اصناف، اعلام شده است که میزان مالیات عملکرد سال ‌٨٧ اصناف دقیقا به میزان مالیات عملکرد سال ‌٨٦ آنها باشد.  اصناف کشور معتقدند به‌علت رکود چند ماه اخیر در بازار کشور، افزایش مالیات عملکرد سال 87 ممکن نیست و پرداخت مالیات بیشتر نسبت به سال 86، از توان آنها خارج است.

در مقابل، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور هفته گذشته با اعلام مخالفت با افزایش نیافتن مالیات اصناف، گفته بود این بحث که همه اصناف کشور دچار رکود و زیان شده‌اند، قابل‌قبول نیست.

اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی، واکنش رئیس کمیسیون بیمه و مالیات مجمع امور صنفی توزیعی- خدماتی تهران را به‌دنبال داشت. ابراهیم درستی گفت: درصورتی که سازمان امور مالیاتی مدارک و ادله مستندی مبنی بر کارکرد مناسب اصناف داراست، از آنها، مالیات آن را دریافت کند اما درخصوص واحدهای صنفی که وضعیت مناسبی از نظر کسب و کار در سال گذشته نداشته‌اند رعایت عدالت مالیاتی شود؛ چرا که بخش اعظم اصناف در این قالب قرار دارند.

وی افزود: تقاضا داریم سازمان امور مالیاتی در تعیین مالیات عملکرد سال 87 اصناف، شرایط اقتصادی جهانی و رکود حاکم بر فعالیت صنوف را لحاظ کند.

وی با تاکید بر اینکه خواستار تعیین مالیات عملکرد در سال 87 بر مبنای مالیات عملکرد سال‌86 هستیم، اظهار داشت: اصناف خواهان پرداخت مالیات هستند، اما با توجه به شرایط اقتصادی باید با لحاظ‌کردن عدالت، مالیات واقعی و براساس میزان فعالیت اقتصادی از ایشان دریافت شود.

کد خبر 80280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز