مسواک زدن خیلی سخت، تکنیک‌های نامناسب نخ دندان، عفونت یا بیماری لثه می‌تواند باعث درد و حساس شدن لثه‌ها شود. دیگر علل غیر مرتبط با بهداشت دهان نیز می‌تواند شامل کمبود ویتامین K، تغییرات هورمونی در دوران بارداری، سرطان خون یا اختلالات خونی باشد.

بهداشت لثه

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. یعنی اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز به دقت انجام نشود مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت. از جمله حساس شدن لثه‌ها که گاهی می‌توانند بسیار دردناک باشند و تجربه دردناکی به دنبال داشته باشند.

حساسیت یا درد لثه می‌تواند خفیف یا شدید باشد. بعضی افراد ممکن است حساسیت خفیف را به عنوان یک آزار جزئی کنار بگذارند. اما درد لثه می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. تشخیص علت بروز حساسیت و همچنین علائم و درمان درد بسیار مهم است. البته حساسیت دندان و لثه باهم فرق دارند. اگر حساسیت دندان دارید، ممکن است هنگام خوردن و نوشیدن مواد سرد یا گرم نیز درد داشته باشید.

علت حساس شدن لثه‌ها ؛ چگونه به بیماری‌های مربوط به لثه مبتلا نشویم؟ | جلوگیری از تشکیل جرم دندان و بیماری‌ لثه با این راهکارهای ساده و خانگی
دکتر حمید علی‌نژاد، دندان‌پزشک

دکتر حمید علی نژاد، دندان‌پزشک در این باره می‌گوید: لثه به دلیل ارتباط مستمر با دندان و انواع مواد غذایی و نوشیدنی به شدت در معرض انواع حساسیت، آلودگی و باکتری قرار دارد. به همین دلیل هم همه افراد باید ضمن رعایت بهداشت دهان و دندان، از بروز هرگونه عفونت، التهاب و تورم لثه جلوگیری کنند.

درواقع باید بدانیم لثه محافظ ریشه دندان است و همچنین مانع تحلیل استخوان فک می‌شود.

توجه به بهداشت دهان و دندان

به گفته این دندان پزشک، اگر هر روز جرم‌ها و پلاک‌های دندانی را پاک نکنیم کم کم روی هم انباشه می‌شوند و با تشکیل چندین لایه سفت و سخت شده در نهایت تبدیل به ساختار سختی می‌شوند که اگر این لایه به زیر لثه سرایت کند با در گیر کردن استخوان در آن ناحیه، مشکل را حادتر می‌کند.

به همین دلیل رعایت بهداشت روزانه شامل نخ دندان و مسواک زدن به همه افراد پیشنهاد می‌شود.

عوامل مؤثر در بروز مشکلات لثه

دکتر علی نژاد می‌گوید عوامل مختلفی می‌توانند منجر به مشکلات لثه شوند از جمله تراکم زیاد پلاک دندانی، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، استرس، سیستم ایمنی ضعیف و معیوب و حتی روش نادرست مسواک زدن هم می‌تواند عامل مشکل ساز لثه باشد.

البته زمانی که صحبت از بیماری‌های مربوط به لثه می‌شود به دو مرحله از این بیماری بیشتر اشاره می‌شود؛ مرحله اول بیماری ژینژیویت یا جینجیویت (Gingivitis) است و مرحله دو بیماری پریودنتیت (Periodontitis) است.

علت حساس شدن لثه‌ها ؛ چگونه به بیماری‌های مربوط به لثه مبتلا نشویم؟ | جلوگیری از تشکیل جرم دندان و بیماری‌ لثه با این راهکارهای ساده و خانگی

مرحله اول؛ ژینژیویت

ژینژیویت همان التهاب لثه است. به گفته این دندان پزشک، التهاب لثه اولین مرحله بیماری لثه است. در این مرحله، بافت اطراف دندان و لثه ملتهب می‌شود که معمولاً هم به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. این وضعیت را می‌توان با لثه‌های قرمز و متورم تشخیص داد که هنگام مسواک زدن به راحتی خونریزی می‌کنند.

در این مرحله فقط لثه (بافت نرم) درگیر است ولی هنوز استخوان (بافت سخت) درگیر نشده و استخوان هم تحلیل نرفته است.

گاهی اوقات تغییرات هورمونی نیز می‌تواند باعث التهاب لثه شود. برای مثال خانم‌های باردار به دلیل این تغییرات می‌توانند تحت تأثیر قرار بگیرند و دچار التهاب و خونریزی لثه شوند.

مرحله دوم؛ بیماری پریودونتال

به گفته این دندان پزشک، پریودونتال لیگامنت رشته‌های ظریفی از جنس الاستیک هستند که دندان‌ها را به استخوان فک اتصال می‌دهند. با تحلیل استخوان، دندان‌ها لق می‌شوند، لثه‌ها ورم می‌کنند، قرمز پررنگ یا بنفش می‌شوند و تحلیل می‌روند و دهان بد بو می‌شود. همچنین ممکن است از بین لثه‌ها ودندان‌ها چرک بیرون بیاید. شیوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است و همچنین در سنین بالای سی سالگی بیشتر دیده می‌شود.

یکی از عوارض جدی بیماری پریودنتال آن است که می‌تواند خطراتی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.

علت حساس شدن لثه‌ها ؛ چگونه به بیماری‌های مربوط به لثه مبتلا نشویم؟ | جلوگیری از تشکیل جرم دندان و بیماری‌ لثه با این راهکارهای ساده و خانگی

چگونه به بیماری‌های مربوط به لثه مبتلا نشویم | ضرورت ایجاد عادت به رعایت بهداشت دهان و دندان

دکتر علی نژاد با بیان اینکه بهداشت دهان یکی از مهم‌ترین راهکارها برای پیشگیری از بیماری پریودنتال (بیماری لثه) است، می‌گوید: اقدامات بهداشتی منظم می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کنند و در درمان آن نیز مؤثر واقع شوند.

بهترین راهکارها برای رعایت بهداشت دهان هم عبارت هستند از: مسواک زدن حداقل دو بار در روز با مسواک مناسب، نخ دندان کشیدن و استفاده از برس‌های بین دندانی یا پین‌های نرم برای تمیزی دندان‌ها و لثه، مراجعه منظم به دندانپزشک حداقل سالی یک بار، اجتناب از مصرف دخانیات و محدود کردن مصرف الکل و غذاهای حاوی قند اضافه.

به گفته این دندان‌پزشک، این اقدامات ساده برای جلوگیری از تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها در دهان، کاهش خطر التهابات لثه و حفظ سلامت دهان و دندان‌ها بسیار مؤثر هستند. به طور کلی، بهداشت دهان به عنوان یک عادت روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشید.

کد خبر 802794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IQ ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    دوران کرونا بخاطر زدن زیاد ماسک مشکلات دندان و لثه زیاد شده بود من خودم همیشه لثه هام درد میکرد افت زیاد میزدم ماسک تاثیرات بدی بر دهان و دندان گذاشت این دو سه سال که کرونا بود