وب‌سایت سازمان یونیسف به‌تازگی مطلبی درباره محافظت از نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و طی مصاحبه با ۳روانشناس، تلاش کرده راهکارهایی را درباره محافظت از نوجوانان در فضای مجازی ارائه کند. در ادامه، مهم‌ترین راهکارهایی که در این مطلب آمده است را مرور می‌کنیم.

فضای مجازی

همشهری آنلاین - محمد بحرینی: وب‌سایت سازمان یونیسف به‌تازگی مطلبی درباره محافظت از نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و طی مصاحبه با ۳روانشناس، تلاش کرده راهکارهایی را درباره محافظت از نوجوانان در فضای مجازی ارائه کند. در ادامه، مهم‌ترین راهکارهایی که در این مطلب آمده است را مرور می‌کنیم.

* قرارگرفتن نوجوانان در معرض اطلاعات مختلف چیز خوبی است، اما باید بتوانیم آنها را متوجه کنیم که چه چیزی مناسب است، چه چیزی مناسب نیست، چه چیزی درست است و چه چیزی درست نیست. این وظیفه والدین است که به راهنمایی آنها در این زمینه بپردازند.

* اجازه‌دادن به نوجوانان برای صحبت‌کردن در مورد موضوعات مختلف شبکه‌های اجتماعی در خانه می‌تواند مفید باشد. گپ‌زدن درباره این موضوعات به آنها فضایی می‌دهد که واقعا در مورد مسائل فکر کنند، به جای آنکه مدام با والدین دعوا کنند.

* آنها را متقاعد کنید مدت زمانی را که صرف موبایل‌شان می‌کنند محدود کنند.

* بهتر است اجازه ندهیم که موبایل روی میز شام یا در اتاق خواب کسی باشد. این کار کمک زیادی به داشتن خواب راحت می‌کند.

* به آنها بگویید که فقط اجازه دارند که ۲نرم‌افزار روی گوشی‌شان داشته باشند. اگر نرم‌افزار بیشتری می‌خواهند، باید آن را با یکی از ۲برنامه قبلی عوض ‌کنند. برای دانلود یک برنامه جدید، باید درخواست کنند و توضیح دهند که چرا آن را می‌خواهند.

* والدین باید خودشان هم قوانینی که برای فرزند خود وضع می‌کنند رعایت کنند. اگر نتوانند موبایل خود را زمین بگذارند و کتاب بخوانند یا با دیگران ارتباط داشته باشند، چگونه می‌توان از فرزندان انتظار داشت؟

* سعی کنید تا جایی که می‌توانید با فرزندان خود تعامل داشته باشید. حتی اگر در حد ۱۵دقیقه در روز باشد. لازم نیست زمان زیادی باشد. توجه به فرزند می‌تواند برای او بسیار تأثیرگذار باشد، زیرا می‌فهمد که به او اهمیت می‌دهید.

* نوجوانان باید از این الگوریتم شبکه‌های اجتماعی مطلع باشند که هر کاری که انجام می‌دهند، در یک پایگاه داده قدرتمند بارگیری می‌شود و تعیین می‌کند در آینده چه چیزی را ببینند.

* شما می‌توانید تنظیمات امنیتی مختلفی را اعمال کنید. اما نوجوانان می‌توانند از راه‌های عبور از آن مطلع شوند. پس واقعا اطلاعات و آگاهی‌تان را در این زمینه بالا ببرید.

* والدینی که می‌خواهند به نوجوان خود گوشی هوشمند بدهند، می‌توانند با ارائه گوشی بدون مرورگر یا بدون شبکه‌های اجتماعی شروع کنند.

* اگر بلافاصله به خشم و تنبیه متوسل شویم، نوجوانان کارهای اشتباه خود را مخفیانه انجام خواهند داد. در مواقعی که مشکل پیش می‌آید، درست مثل یک هواپیما، یک فرود نرم داشته باشید.

* در سن ۱۴سالگی، مغز نوجوان معمولا ظرفیتی قوی برای بدبینی پیدا کرده است. هرچه نوجوانان نسبت به شبکه‌های اجتماعی شکاک‌تر و بی‌اعتمادتر باشند بهتر است.

* نوجوانان اغلب زمانی که نیاز به حواس‌پرتی دارند، به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند و این همیشه چیز بدی نیست. بزرگسالان هم وقتی احساس بی‌حوصلگی می‌کنند آنلاین می‌شوند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای حواس‌پرتی لزوما یک مشکل نیست، اما باید میزان این حواس‌پرتی را مدیریت کنید. به آنها بگویید آنقدر غرق آن نشوید که چالش‌های جدیدی برایتان ایجاد کند. مثلا باعث نشود از انجام تکالیف مدرسه عقب بیفتید.

* گفتن این جمله به نوجوانان که گوشی را کنار بگذارید کارساز نیست. برای خودمان هم سخت است که تماشای یک‌سریال خوب را کنار بگذاریم. ما باید فضایی ایجاد کنیم تا به فرزندمان چیزی بدهد که حس بهتری نسبت به یک صفحه نمایش داشته باشد.

کد خبر 802600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha