مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
۱ نفر

خوردن یکی از بخش‌های لاینفک در زندگی همه موجودات زمین است. همه به طریقی بلدند شکمشان را سیر کنند اما درست خرج کردن را چه؟ آن را هم همه بلدند!؟ خود شما تابه‌حال چقدر مواد غذایی را که خریده‌اید دور ریخته‌اید؟ درصورتی‌که اگر یک سری مسائل را رعایت می‌کردید، می‌توانستید کلی پول پس‌انداز کنید.

خرید کالاها

به گزارش همشهری آنلاین، تا حالا برایتان پیش آمده که به خرید رفته‌اید و وقتی دستتان را در جیب برده‌اید متوجه شده‌اید پول کافی در آن نیست و به‌ناچار یکسری از مواد غذایی در فهرستتان را نادیده گرفته‌اید!؟ در آن لحظه به هیچ‌چیزی به‌اندازه‌ی پول نیاز نداشته‌اید. به‌جرئت می‌توانم بگویم همه‌ی ما همچنین تجربه‌ای را داشته‌ایم. خوردن یکی از بخش‌های لاینفک در زندگی همه موجودات زمین است. همه به طریقی بلدند شکمشان را سیر کنند اما درست خرج کردن را چه؟ آن را هم همه بلدند!؟ خود شما تابه‌حال چقدر مواد غذایی را که خریده‌اید دور ریخته‌اید؟ درصورتی‌که اگر یک سری مسائل را رعایت می‌کردید، می‌توانستید کلی پول پس‌انداز کنید. رعایت این نکات و به وجود آوردن تغییرات کلی در روند خرید کردنتان به آن سختی که فکر می‌کنید نیست. می‌توانید امتحان کنید.

۱- بدون آمادگی آشپزی کنید

در کل، هر چه مراحل آماده‌سازی و درست کردن غذا بیشتر و پیچیده‌تر باشد، قیمت‌ها هم بالا می‌رود! پس بهترین کار این است که بدون آمادگی از قبل و برنامه‌ریزی خاص و دشوار شروع به آشپزی کنید. حتی کوچک‌ترین تغییرات در این زمینه می‌تواند مفید باشد و هزینه‌های آشپزی را برایتان کم کند.

۲- لیست خرید تهیه کنید

برنامه‌ریزی از قبل برای خرید کردن، بهترین راه برای صرفه‌جویی کردن و کم کردن ریسک خریدهای گران‌قیمت و وسوسه‌برانگیز است. وقتی نمی‌دانید چه می‌خواهید و به فروشگاه می‌روید، هر چه خوشتان می‌آید را برمی‌دارید و وقتی به خانه می‌آیید می‌بینید به مقدار زیادی از آن‌ها نیاز نداشتید.

۳- به‌اندازه‌ی نیازتان خرید کنید

بدیهی است که با کمتر خریدن می‌توانید در هزینه‌های مربوط به غذا صرفه‌جویی کنید. ولی دوباره گفتنش شاید به شما کمک کند که به‌اندازه خرید کنید. به‌عنوان‌مثال وقتی به تعداد زیاد میوه می‌خرید و آن را در جا میوه‌ای یخچالتان می‌ریزید، بعد از چند روز که به آن‌ها سر می‌زنید می‌بینید که تعدادی از آن‌ها پلاسیده یا خراب شده‌اند و مجبورید آن‌ها را دور بریزید. درصورتی‌که اگر به تعداد کمتری می‌خریدید، این اتفاق نمی‌افتاد.

۴ -مواد لازم را زیاد جدی نگیرید

بهتر است کمی انعطاف به خرج دهید و مواد لازم برای تهیه‌ی غذا را به سلیقه‌ی خودتان تغییر دهید. اگر در لیست، موادی وجود دارد که در منزل ندارید یا این‌که می‌دانید خریدنش کلی خرج روی دستتان می‌گذارد، آن را با موادی که در منزل دارید جایگزین کنید. با این کار هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید و هم غذایی با دستور خودتان اختراع کرده‌اید!

۵ -دور غذاهای نیمه‌آماده خط بکشید

درست کردن ناگت‌مرغ یا ماهی، دست کردن یک پیتزای خوشمزه یا یک ساندویچ هیجان‌انگیز در منزل هم سالم‌تر است و هم مقرون‌به‌صرفه‌تر. باور کنید که خودتان در منزل خوشمزه‌ترش را درست خواهید کرد؛ چیزی که هم باب طبع خودتان باشد و هم‌ خانواده‌تان.

۶-خورش‌های آماده را جایگزین خانگی‌هایش نکنید 

‌ اگر می‌گویید که وقت لازم برای درست کردن خورش ندارید چون جا افتادنشان زمان می‌برد، به شما می‌گویم که این فقط یک بهانه است. بالاخره که یک روز در هفته خانه هستید. می‌توانید در آن روز چند عدد خورش و غذاهای دیگر آماده کنید و برای خودتان بسته‌بندی کنید و در فریزر قرار دهید تا در زمان مناسب استفاده کنید. این کار را بکنید تا ببینید آخر ماه چقدر پول در جیبتان باقی می‌ماند. تازه خیالتان هم از بابت سلامتتان هم راحت می‌شود.

۷ -ادویه‌ها را داخل منزل آماده کنید

به‌جای خریدن ادویه‌های آماده، آن‌ها را در منزل درست کنید. گیاه‌های موردنظر را به‌صورت شکل واقعی‌شان تهیه کنید و در منزل آسیاب کنید. این کار هم برایتان ارزان‌تر درمی‌آید و هم ادویه‌های خوش‌رنگ‌تر و خوش‌طعم‌تری خواهید داشت.

۸-یک بطری آب در کیفتان بگذارید

وقتی قصد رفتن به بیرون را دارید، یک بطری آب با خودتان ببرید. با این کار دیگر مجبور نمی‌شوید هر بار که به بیرون می‌روید یک بطری آب یا یک بسته آبمیوه‌ی که سرشار از شکر و مواد افزودنی است، بخرید.

۹- هر هفته به خرید بروید نه‌هرماه

به‌جای اینکه اول هرماه با فهرستی طولانی به خرید بروید، خریدتان را هر هفته انجام دهید و مواد غذایی را به‌اندازه‌ی نیاز آن هفته و متناسب با وعده‌های غذایی که قرار است درست کنید خریداری کنید. در غیراین‌صورت ممکن است پول زیادی صرف خرید موادی بکنید که شاید در طول ماه نیازی به آن‌ها ندارید.

۱۱-غذاهای در یخچال‌مانده را دور نریزید

زیاد پیش می‌آید که بعد از پختن غذا و سرو آن مقداری غذا باقی بماند. این باقیمانده‌ها را دور نریزید. آن‌ها را در ظرف دربسته بریزید، در یخچال بگذارید و در موقعیت مناسب از آن‌ها استفاده کنید. بیشتر آن‌ها را می‌شود تبدیل به یک غذای خوشمزه و هیجان‌انگیز کرد. در همین سفره‌خانه، صفحه‌هایی به این موضوع اختصاص داده‌شده است که بتوانید با غذاهایی که از ناهار یا شام مانده‌اند، یک سری غذاهای جدید و متنوع درست کنید.

۱۰-حتما جدا کنید

موقع خرید از فروشنده بخواهید انتخاب مواد غذایی را به عهده‌ی خودتان بگذارد. شما هم مواد غذایی خوب، باکیفیت و سالم را انتخاب کنید. میوه‌ها و سبزی‌های سالم بخرید تا مدت‌زمان بیشتری در یخچال بمانند و مجبور نشوید بعد از چند روز آن‌ها را دور بریزید. بی‌دقتی در خرید یکی از عوامل بسیار معمول در ریختن پول در سطل آشغال است.

۱۲ -از فروشگاه‌های بزرگ خرید کنید

فروشگاه‌های بزرگ معمولاً دارای تخفیف‌های روزانه هستند. بعضی مواقع هم به یک سری از مواد غذایی موجود در آن‌ها تخفیف تعلق می‌گیرد. وقتی می‌خواهید به خریدهای هفتگی یا روزانه بروید، حتماً یک سری به این فروشگاه‌ها بزنید. شاید موادی که شما لازم دارید، تخفیف خورده باشند!

۱۳- وقتی گرسنه هستید خرید نکنید

یکی از بدترین زمان‌ها برای خرید کردن، وقتی است که گرسنه باشید. در آن لحظه همه‌چیز به نظرتان خوشمزه است و فکر می‌کنید باید همه‌ی آن‌ها را بخرید. ولی وقتی گرسنگی‌تان برطرف شود، متوجه خواهید شد به خیلی از آن‌ها نیاز نداشته‌اید. پس بهتر است با شکم پُر به خرید بروید.

۱۴-ارزان‌ها را به اسم به‌صرفه بودن نخرید

بسته‌های بزرگ با تعداد مواد غذایی بالا، معمولا ارزان‌تر از بسته‌های کوچک‌تر با تعداد کمتر هستند. خیلی از مواقع فکر می‌کنید خرید بسته‌های بزرگ‌تر به‌صرفه‌تر است. درصورتی‌که همیشه این‌طور نیست. چون ممکن است بعد از مدتی مقداری از آن‌ها را دور بریزید چون تاریخش گذشته است.

۱۵-برای محل کارتان از خانه غذا ببرید

سعی کنید غذای روز قبل را زیادتر درست کنید تا برای ناهار فردای محل کار از آن غذا با خود ببرید. این کار باعث می‌شود که مقدار قابل‌توجهی از پولتان آخر ماه در حساب بماند.

۱۶- بقیه‌ی پولتان را از فروشنده بخواهید

وقتی فروشنده بقیه‌ی پولتان را داد، حتما آن را بگیرید. حتی اگر مقدارش کم باشد!  
طبق تحقیقی که توسط محققان انجام شده، فقط ۲۱ درصد از  افراد بقیه‌ی پولشان را از فروشنده می‌گیرند!

۱۷-هزینه‌ها رایادداشت کنید

یک دفترچه‌ی یادداشت یا یک سررسید تهیه کنید و هزینه‌هایی که هر روز می‌کنید را در آن بنویسید. وقتی خریدهایی که کرده‌اید را روی کاغذ می‌آورید، آن موقع است که متوجه می‌شوید کدامشان لازم بوده و کدامشان غیرضروری.  
با این کار می‌توانید روی خرید کردنتان برنامه‌ریزی کنید و تصمیم بگیرید کدام را بخرید و از خرید کدام یک چشم پوشی کنید.

کد خبر 802539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha