رئیس هیأت‌مدیــــره انجمن صنایع‌غذایی می‌گوید: باید سازمان غذا یا وزارت غذا داشته باشیم که مستقل و زیرنظر رئیس‌جمهوری همه امور سیاستگذاری تا نظارت را انجام دهند. اما متأسفانه در برابر این پیشنهاد مقاومت‌هایی وجود دارد و هیچ وزارتخانه‌ای حاضر نیست از حق حاکمیتی خود کوتاه بیاید.

سازمان غذا و دارو

محمدحسین عزیزی با اشاره به متولی‌های متعدد در صنعت غذا می‌افزاید: به همین دلیل تولیدکننده‌ها، واردکننده‌ها و صادرکننده‌ها همواره با چالش مواجه هستند و اگر مجوز صادرات و واردات تا نظارت در یک نهاد متمرکز باشد بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

اشاره این مقام صنفی گذشته از اینکه پیشنهاد تاسیس وزارتخانه غذا موضوعیت ندارد، نشان می‌دهد که بخشی‌نگری به صنعت غذا در کشور آسیب زده و هزینه تولید را بالا برده است. برای برون‌رفت از این وضعیت به جای تشکیل وزارتخانه یا سازمان جداگانه ضرورت دارد تا دولت و مجلس با آسیب‌شناسی وضعیت حاکم، درصدد رفع موانع بر آیند تا فعالان این صنعت از بلاتکلیفی خارج شوند. خواسته این صنف مشخص است؛ اینکه یک نهاد نقش اول را ایفا کند و سایر نهادهای مسئول به فرمان نهاد بالادستی عمل کنند.

البته این بلاتکلیفی و سردرگمی ویژه صنعت غذا نیست و بسیاری از صنایع دیگر هم با چنین وضعیتی ناشی از خطا در تقسیم وظایف، نبود شفافیت در ماموریت‌ها و پاسخگویی دستگاه‌های مختلف مواجه هستند.

هرچند حساسیت صنعت غذا و تأثیر آن بر سلامت جامعه شاید این توجیه را به همراه داشته باشد که باید سختگیری بیشتر باشد، اما مطالبه فعالان این صنعت شفافیت، پاسخگویی و وحدت رویه در اعمال و اجرای قوانین و مقررات است.

کد خبر 802513
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha