مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

برای تهرانی‌ها شاید هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از این نباشد که با سفری یکی‌دو روزه، خود را به منطقه‌ای ییلاقی برسانند، ریه‌های‌شان را با هوای تمیز پر کنند و به دور از شلوغی روزهای تعطیل جاده‌های چالوس و هراز، عصر جمعه به تهران برگردند.

ارجمند

همشهری آنلاین: یکی از همین ییلاق‌های نزدیک، شهر کوچک «ارجمند» است از توابع شهرستان فیروزکوه که در قدیم «اَرزَمان» نامیده می‌شد و گفته می‌شود قدمتی ۹۰۰ ساله دارد. ارجمند نزدیک دامنه‌های البرز شرقی و در شمال‌شرقی قله ۴ هزار متری «دوبرار» (قره‌داغ) قرار دارد و با ارتفاع تقریبا ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا، همتراز شهرهایی همچون «بروجن»، «سمیرم» و «چلگرد» است، به‌همین خاطر می‌توان این شهر را هم «بام ایران» هم دانست. در تابستان‌ها ارجمند دمای حدود ۲۵ درجه‌ای در روز و ۱۰ درجه‌ای در شب را تجربه می‌کند که البته در نخستین ماه پاییز از این هم سردتر می‌شود. مهر ماه می‌توان در این شهر خوش آب‌وهوا گشت و از خنکای پاییزی لذت برد.

نیمای فیروزکوهی

با توجه به نزدیکی به تهران، می‌توان صبح زود عازم منطقه شد و عصر به تهران برگشت. اما اگر ترجیح می‌دهید که سفرتان به این منطقه دوروزه باشد و شب را نیز در هوای خنک سر کنید.

انشعاب از فیروزکوه

خودروی شخصی: در تهران، وارد آزادراه پردیس یا جاده قدیم جاجرود شده و پس از گذر از پردیس و بومهن، دوراهی را به سمت راست یا همان جاده فیروزکوه بپیچید. بعد از پشت سر گذاشتن دماوند و آیینه‌ورزان و سیدآباد، ‌ ۱۰ کیلومتر مانده به فیروزکوه (در منطقۀ نمرود) در سمت چپ جاده، ‌ خروجی ارجمند قرار دارد. برای کسانی که از مازندران و فیروزکوه می‌آیند، این خروجی در کیلومتر ۱۰ جادۀ فیروزکوه به تهران و در سمت راست جاده قرار دارد. وارد این جاده که شدید، ۲۵ کیلومتر تا ارجمند راه دارید و در راه، دهستان «سُله‌بُن» را خواهید دید. همچنین از پلور در جاده هراز هم یک راه فرعی آسفالته منشعب می‌شود که ادامه‌اش به شرق، به حومه جنوبی ارجمند می‌رسد. این راه فقط به رانندگان باتجربه توصیه می‌شود.

وسایل نقلیه عمومی: به دلیل قرار داشتن فیروزکوه در مسیر جاده‌ای و ریلی تهران ـ ساری، امکان استفاده از اتوبوس‌ها و قطارهای این مسیر برای تهرانی‌ها و مازندرانی‌ها فراهم است. همچنین در ترمینال شرق تهران، سواری‌های سمند هر روز به مقصد فیروزکوه حرکت می‌کنند و در پایانه فیروزکوه هم مینی‌بوس و تاکسی و سواری به مقصد ارجمند وجود دارد.

سفر به یک ییلاق کاملا ارجمند

ییلاق رنگارنگ

طبیعت‌گردی: علاوه بر ییلاقات خنک، چشمه‌های فراوان آب و چشم‌اندازهای زیبایی را از همان ابتدای خروجی ارجمند تا خود شهر خواهید دید، می‌توانید در حاشیه رودخانه «فرح‌رود» ارجمند قدم بزنید که از کوه‌های شمالی ارجمند سرازیر شده و به نمرود می‌ریزد. همچنین اگر جاده‌ای که آمده‌اید را به سمت شمال ادامه دهید، ۱۰ کیلومتر بعد از ارجمند به روستای «لَزور» می‌رسید که از ارجمند هم خنک‌تر است. لزور در جنوب کوهی به نام معراج قرار دارد و پر است از مزارع دیدنی، مراتع و کارگاه‌های نجاری. دریاچه سد لزور هم با طول و عرض ۲۰۰ متر و عمق ۱۵ متر، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری آن منطقه است که برای رسیدن به آن باید از لزور حدود ۸ کیلومتر در یک جاده خاکی به سمت شمال برانید.

تاریخ‌گردی: در شمال غرب شهر ارجمند ۴ بقعه متصل‌به‌هم، معروف به امامزادگان دوازده‌تن، قرار دارد که دارای ساختمان مستطیلی و گنبدهای چندوجهی است. کارشناسان قدمت ۹۰۰ ساله ارجمند را هم مرتبط با همین بناها می‌دانند. همچنین در مسیر ارجمند به لزور و در جاده بین ارجمند و پلور، امامزاده‌های دیگری را هم می‌توانید ببینید. دلیل فراوانی این بقعه‌ها در اطراف ارجمند این است که پیش از ساخت جاده فیروزکوه و راه‌آهن تهران ـ شمال، ارجمند در میانه راه مالرو بین تهران و سوادکوه قرار داشت و مسافران بسیاری از آن رفت و آمد می‌کردند. در سفرنامه‌های قاجاری شمال ایران هم از ارجمند به دفعات نام برده شده است.

کد خبر 802501
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha