تونل‌های رازگونه رزمندگان مقاومت در نوارغزه، که هراس عجیبی به دل صهیونیست‌ها افکنده را باید یادگاری شهید عماد مغنیه دانست.

سیدهادی سیدافقهی

سیدهادی سیدافقهی؛ کارشناس ارشد مسائل منطقه:  تونل‌های رازگونه رزمندگان مقاومت در نوارغزه، که هراس عجیبی به دل صهیونیست‌ها افکنده را باید یادگاری شهید عماد مغنیه دانست.

او مبتکر جنگ‌های تونلی در جنوب لبنان بود؛ راهبردی که با رزمندگان مقاومت با بهره‌گیری از آن، ضربات جبران‌ناپذیری به پیکره ارتش صهیونیستی وارد کردند. وجود این تونل‌ها نظامیان صهیونیست را مستاصل کرده و سبب شده به رزمندگان حزب‌الله لقب «اشباح» بدهند، چراکه به یک‌باره از تونل ظاهر می‌شدند و ضربات مهلکی به ارتش صهیونیستی و تجهیزات آنان وارد می‌کردند.

این تونل‌ها از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بودند که با وجود استفاده مقام‌های رژیم‌صهیونیستی از ابزارهای نوین وارد شده از غرب، موفق به کشف آنها نشدند. این تونل‌ها در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ میان رزمندگان حزب‌الله و رژیم‌صهیونیستی هم نقش مهمی در پیروزی مقاومت داشتند و کارایی ویژه خود را در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در نبردهای غزه نیز نشان دادند.

درآن مقطع رزمندگان مقاومت موشک‌های «کورنت» را از طریق این تونل‌ها به خطوط مقدم نبرد ارسال می‌کردند و این توان جابه‌جایی تسلیحات،   قدرت راهبردی به جبهه مقاومت بخشیده بود. این تونل‌ها در نبرد اخیر هم به قدرتی بی‌بدیل و هراس‌افکن در دست رزمندگان مقاومت تبدیل شده‌است. نکته جالب توجه اینجاست که مساحت غزه در روی زمین حدود ۳۶۵ کیلومترمربع است، اما حجم تونل‌های زیرزمینی جبهه مقاومت چیزی درحدود ۵۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود که از ویژگی‌ها و امکانات منحصربه‌فردی هم برخوردار است و توانی راهبردی به حماس و جهاد اسلامی بخشیده‌است.

ازسوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد اسرای صهیونیست هم دراین تونل‌ها نگهداری می‌شوند. اطلاعات منتشر شده ازسوی برخی اسرای آزاد شده طی روزهای اخیر نشان می‌دهد آنان دراین تونل‌ها نگهداری می‌شده‌اند و اذعان کرده‌اند که این تونل‌ها مجهز و پیشرفته بوده‌اند و از امکانات قابل‌توجهی نیز برخوردار بوده‌اند. این‌درشرایطی است که صهیونیست‌ها بارها اعتراف کرده‌اند که قادر به شناسایی و کشف همه تونل‌ها نیستند؛ موضوعی که نشان می‌دهد آنان برآورد دقیقی از این مولفه قدرت جبهه مقاومت ندارند و نمی‌توانند با جنگل‌ تونل‌های مقاومت رویارویی کنند.

مقام‌های رژیم‌صهیونیستی به‌خوبی به این نکته واقفند که با وجود چنین تونل‌هایی، درجریان ورود زمینی‌ به‌غزه با کشته و خسارت‌هایی به‌مراتب بیشتر از آنچه در «طوفان‌الاقصی» متحمل شدند، مواجه می‌شوند. درچنین شرایطی روشن است که این تونل‌ها نقشی بی‌بدیل و راهبردی در نبرد غزه خواهند داشت.

کد خبر 800999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha