بررسی روند تحولات در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد شبکه تونل‌های زیر زمینی جبهه مقاومت فلسطین، همچنان یکی از مهم‌ترین موانع ارتش رژیم‌صهیونیستی در حمله زمینی به نوارغزه به‌حساب می‌آید.

تونل های حماس

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: این درحالی‌است که طی روزهای اخیر اخبار مختلفی از شکست طرح‌های نفوذ زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه منتشر شده‌است؛ موضوعی که به کابوسی برای مقام‌های سیاسی – نظامی تل‌آویو تبدیل شده‌است. درچنین شرایطی منابع امنیتی غربی معتقدند شبکه‌ تونل‌های حماس به‌طول صدها کیلومتر، که عمق آنها حتی به ۸۰ متر نیز می‌رسد، به مانعی راهبردی درمسیر تهاجم زمینی ارتش‌صهیونیستی تبدیل شده‌ و به‌تعبیر آنها، شبکه رازگونه تونل‌های جبهه مقاومت، «خط مقدم پنهانی» دربرابر صهیونیست‌ها تشکیل داده‌است.

تغییر توازن راهبردی معادلات نبرد

یک کارشناس‌ارشد مسائل فلسطین در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین، دراین‌باره اظهارکرد: تونل‌های زیرزمینی جبهه مقاومت فلسطین، یکی از مولفه‌های قدرت در جنگ نامتقارن با رژیم‌صهیونیستی به‌حساب می‌آید که با بهره‌برداری مناسب از آن توسط رزمندگان مقاومت، صهیونیست‌ها دچار غافلگیری مهیبی شده‌اند.

مجید صفاتاج با بیان اینکه استراتژی جنگ تونلی از سال ۲۰۰۸ به بعد نقشی محوری در تغییر توازن راهبردی معادلات نبرد میان جبهه‌مقاومت و ارتش رژیم‌صهیونیستی ایفا کرده‌است، افزود: اگرچه اطلاعات و مختصات دقیقی از این تونل‌ها در دست نیست، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این تونل‌ها در محدوده گذرگاه رفح قرار دارد که تا پیش‌از این رزمندگان مقاومت برای انتقال مایحتاج خود از آن استفاده می‌کردند.

معادلات نبرد در غزه چگونه تغییر کرد؟ | چرا تونل‌های غزه بی‌نظیر است؟

موازنه‌سازی نظامی و لجستیکی مقاومت

نویسنده دانشنامه فلسطین عنوان کرد: با وجود محاصره سنگینی که صهیونیست‌ها طی سال‌های اخیر بر علیه غزه اعمال کرده‌اند، وجود این تونل‌ها سبب شد رزمندگان مقاومت بتوانند بخش قابل‌توجهی از نیازهای خود را از طریق این تونل‌ها رفع و اقدام‌های لازم برای ارتقای توان عملیاتی‌شان را انجام دهند.

صفاتاج ادامه‌داد: علاوه‌براین، بخش اعظمی از تونل‌های راهبردی جبهه‌مقاومت فلسطینی در مرز غزه با دیگر سرزمین‌های اشغالی قرار دارد که نقشی بی‌بدیل در موازنه‌سازی نظامی و لجستیکی رزمندگان مقاومت و ارتش رژیم‌صهیونیستی دارد. عمق و طول این تونل‌ها به‌گونه‌ای است که بسیاری از آنها به پشت محدوده‌های مرزی و دفاعی صهیونیست‌ها و باز می‌شود و توان عملیاتی مقاومت را به‌صورت ویژه‌ای افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های بی‌نظیر تونل‌ها غزه

این کارشناس‌ارشد مسائل فلسطین تصریح‌کرد: ایجاد چنین تونل‌هایی، ابتکارعمل منحصربه‌فردی به‌شمار می‌رود که در طول تاریخ جنگ‌ها، به‌این شکل، بی‌سابقه بوده‌است. پیش‌از این در بسیاری از جنگ‌های کلاسیک، شاهد استفاده از کانال‌ها و تونل‌هایی، آن‌هم در ابعاد و مختصات محدود بوده‌ایم، اما تونل‌های جبهه مقاومت فلسطین، ازنظر «تعداد»، «مسافت» و «کارایی» بی‌نظیر است.

صفاتاج اظهارکرد: همه اینها ‌درحالی‌است که بمباران‌های متعدد رژیم‌صهیونیستی هم نتوانسته خللی در کارایی منحصربه‌فرد این تونل‌ها ایجاد کند.

وی اضافه‌کرد: در روزهای اخیر هم شاهد بودیم جبهه‌مقاومت با استفاده از این تونل‌ها، توانست درجریان تلاش‌های ارتش‌صهیونیستی برای پیشروی‌زمینی به‌سوی غزه، ضربه‌ای کاری به تانک‌ها و سربازان صهیونیست وارد کند. این موضوع نشان می‌دهد تونل‌ها نقشی محوری در توازن‌بخشی به قدرت عملیاتی رزمندگان مقاومت دربرابر ارتش رژیم‌صهیونیستی دارد.

کد خبر 802208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha