شصت‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد بیست‌ونهم مهر ماه ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد و تا هفتم آبان ماه ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

نمایشگاه کتاب بلگراد

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: آیین افتتاحیه شصت‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد شنبه (بیست و نهم مهر ماه ۱۴۰۲) با شعار «زنده باد کتاب‌ها» با حضور ماتیاس اِنار؛ نویسنده فرانسوی، ولادیسلاو بایاتس، نویسنده و مدیر انتشارات ژئوپلیتکا، رشید حسن پور؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان و امیر پور پزشک؛ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان برگزار شد.

رمان و ادبیات؛ گشایش‌دهنده فضای اندیشه

ماتیاس اِنار در این آیین گفت: امروزه هر زمانی‌ که انفجار بمب‌ها و ناله‌های قربانیان طنین‌انداز می‌شود، ما احساس می‌کنیم امیدهایمان در جنگ از بین می‌رود، در این میان اما کشف اینکه کلمات هنوز هم می‌توانند از مرزها عبور کنند، آرامش‌بخش است. ما اینجا هستیم تا برای کتاب، اندیشه و آفرینش جشن بگیریم. پژواک نبردها از دور به ما می‌رسد. سوال این است که در مواجهه با بلاتکلیفی‌های سیاسی، درگیری‌ها، بحران‌ها، آیا کتاب‌ها همچنان می‌تواند به ما کمک کند تا پناهگاهی برای ما باشد؟

این نویسنده فرانسوی ادامه داد: دنیای یک انسان قرن بیست و یکمی در معرض نابودی است و خانه‌اش به تازگی در اثر جنگ ویران شده یا بر اثر اختلاف تقسیم شده است. آیا امکان پرداختن به این موضوعات در قالب رمان وجود دارد یا خیر؟ ویکتور هوگو گفته است: «برای کسانی که با داستان زندگی می‌کنند، حقیقت منزجر کننده است.» به گفته ویکتور هوگو، امروزه بسیاری از مردم با داستان زندگی می‌کنند.

ماتیاس اِنار در پایان عنوان کرد: ادبیات و رمان، چیزی فراتر از داستان و بیش از سرگرمی است و ما را از ظلم و ستم دنیا دور می‌کند و پرده‌ای از توهم بین ما و واقعیت قرار می‌دهد. رمان و ادبیات، گشایش‌دهنده فضای اندیشه هستند. در رمان شاید آسایش فلسفه و وسعت متافیزیک را نیابیم اما تنوع فضایش بی‌نظیر است.

خواننده کتاب‌ را کامل می‌کند

در ادامه این آیین، ولادیسلاو بایاتس با بیان اینکه با توجه به تجربه جهانی، نوشتن و خواندن یکی از مؤثرترین داروها در برابر طاعون جهانی است، بیان کرد: تا زمانی که کتابی خوانده نشود، نوشته نخواهد شد. نویسنده در نقش حروف و خواننده در نقش نقطه ظاهر می‌شود و این خواننده است که کتاب‌ها را کامل می‌کند.

شصت وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد با حضور بیش از ۴۰۰ ناشر داخلی و خارجی تا هفتم آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان با بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب با موضوعات مختلف  در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.

کد خبر 800913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha