تخم‌مرغ‌های فابرج که تبدیل به سمبلی از تجمل شده و نماینده‌ای از هنر جواهرکاری روسیه است هیچ‌کدام برای سال‌ها در این کشور ماندگار نشدند و بسیاری از آنها بعد از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه از این کشور خارج شده و در حراجی‌ها به فروش رسیدند.

تخم مرغ های روسی

به گزارش همشهری آنلاین، هر وقت حرف تخم‌مرغ پیش می‌آید، به یاد میز صبحانه و صبحانه‌های خوشمزه‌ای می‌افتیم که با لذت می‌خوریم، اما یک هنرمند روسی توانسته تخم‌مرغ‌هایی را خلق کند که با زیبایی و جذابیتشان تصویر میز صبحانه را از ذهن هرکسی می‌پرانند و چشم‌ها را خیره به خود نگه می‌دارند.  تخم‌مرغ‌هایی که با ظرافت باورنکردنی خلق شده‌اند و بدنه سفید و نازک آنها با الماس و سنگ‌های قیمتی تزئین شده است.

اولین تخم مرغ الماس نشان
سال ۱۸۸۵ میلادی بود، الکساندر سوم، تزار روسیه که در کاخ زیبای کرملین ساکن بود تصمیم گرفت در مراسمی که برای بیستمین سالگرد ازدواجش برگزار می‌شد به همسرش «ملکه ماریا فدرونا» هدیه‌ای درخور و شایسته این پرنسس دانمارکی بدهد.
او دستور داد تخم‌مرغی میناکاری شده و مزین به الماس و نگین‌های اصل را تا روز جشن آماده کنند. گفته می‌شود که ایده ساخت این تخم‌مرغ اولین بار به ذهن خواهر ملکه رسیده بود، ایده‌ای که از دوران بچگی در ذهن این پرنسس دانمارکی شکل گرفته بود و بعد از سال‌ها با دستور الکساندر سوم تحقق یافت. این هدیه به‌قدری ملکه را خوشحال و هیجان‌زده کرد که از همسر قدرتمندش خواست دستور ساخت یک تخم‌مرغ جواهرنشان دیگر را برای او بدهد، با این درخواست،  الکساندر سوم به پیتر کارل فابرج دستور ساخت خانه‌ای را داد تا در آن هنرمندان میناکار بتوانند با آرامش و در محیطی امن به طراحی و ساخت تخم‌مرغ‌های مینیاتوری بپردازند و تعدادی از آنها را هم راهی بازار کنند. بعد از مرگ الکساندر سوم در نوامبر ۱۸۹۴، پسرش که به جای او به تخت سلطنت تکیه زده بود یکی از این دو تخم‌مرغ الماس نشان را به مادرش و دیگری را به همسرش بخشید که متاسفانه در حال حاضر این دو تخم‌مرغ گم شده است.

سرنوشت تخم مرغ های زینتی
تخم‌مرغ‌های فابرج که تبدیل به سمبلی از تجمل شده و نماینده‌ای از هنر جواهرکاری روسیه است هیچ‌کدام برای سال‌ها در این کشور ماندگار نشدند و بسیاری از آنها بعد از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه از این کشور خارج شده و در حراجی‌ها به فروش رسیدند. ژوزف استالین خیلی از این تخم‌مرغ‌ها را از سال ۱۹۲۷ به بعد فروخت و به این ترتیب در سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ میلادی تعداد زیادی از این تخم‌مرغ‌ها از خاک روسیه خارج شد و خیلی از آنها به دست «امانوئل اسنومن» عتیقه‌فروش معروف انگلیسی رسیدند. اگر چه خارج شدن این تخم‌مرغ‌ها از روسیه، تاسفبار بود اما این تخم‌مرغ‌ها بعد از خارج از این کشور توانستند شهرت جهانی کسب کرده و به دنیا معرفی شوند. از ۶۵ تخم‌مرغ غیرسلطنتی فابرج تنها ۵۷ تا از آنها توانستند از گزند آسیب‌ها در امان بمانند و نجات پیدا کنند.  از ۵۰ تخم‌مرغ سلطنتی ۴۲ عدد سالم مانده‌اند که ۱۰ تا از این تخم‌ها در موزه قصر کرملین روسیه در مسکو به نمایش درآمده‌اند. بعد از انقلاب روسیه، خانواده فابرج به سوئیس مهاجرت کردند، پیتر کارل فابرج در سال ۱۹۲۰ و در سن ۷۴ سالگی در همان جا درگذشت. بعد از گذشت سال‌ها از خارج شدن تخم‌مرغ‌های تزئینی فابرج از روسیه، در سال ۲۰۰۴ میلادی، کاخ موزه کرملین تصمیم گرفت این تخم‌مرغ‌ها را دوباره جمع‌آوری کند و مالکوم فوربس عهده‌دار این وظیفه شد و در مجموع ۹ تا از تخم‌ها و حدود ۱۸۰ شئ دیگر که در خانه فابرج تولید شده بود را گردآوری کرده و در فوریه ۲۰۰۴ در نیویورک به نمایش درآورد.  

گران ترین تخم مرغ های جهان!

خانه فابرج

خانه فابرج محلی است که به دستور الکساندر سوم ساخته شد. جایی که در سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۹۱۷ میلادی هنرمندان روسی با ذوق و سلیقه فراوان توانستند تخم‌مرغ‌های الماس‌نشانی درست کنند که در آن زمان هدیه‌ای محبوب و پرطرفدار در عید پاک به حساب می‌آمد.  
در سال‌های ۱۹۰۴ و ۱۹۰۵ میلادی و به خاطر اینکه روسیه درگیر جنگ با ژاپن بود هیچ تخم‌مرغی تولید نشد و در اصل این خانه به حالت تعطیل درآمد. بعد از صلح، این خانه بازهم نتوانست سال‌های زیادی به فعالیت خود ادامه دهد و با انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، این خانه برای همیشه به فعالیتش پایان داد.
یکی از مشهورترین و نامدارترین تخم‌مرغ‌هایی که در این مکان درست شده و البته درشت‌ترین در میان همنوعانش است «صورت فلکی» نام دارد و  برای الکساندر سوم ساخته شد و دیگری با نام «درخت کارلیان» برای نیکلاس دوم، البته درخت کارلیان هیچ‌گاه به دست خانواده سلطنتی نیکلاس دوم نرسید چون قرار بود این تخم‌مرغ زیبا در سال ۱۹۱۸ ساخته و تحویل داده شود که یک سال قبل از این اتفاق نیکلاس و خانواده‌اش ترور شده و همگی به قتل رسیدند. در سال‌های پایانی فعالیت، خانه فابرج هفت تخم‌مرغ بزرگ برای خانواده کلخ در مسکو ساخت که همگی آنها از فلزهایی گرانبها با سنگ‌های تزئینی یا با ترکیبی از میناکاری و سنگ‌های گوهرین ساخته شده‌اند که یک تیم کامل شامل چند هنرمند به نام‌های مایکل پرخین، هنریک ویگستروم و اریک آگوست کولین روی این تخم‌ها کار کردند.

حراج ساعت تخم مرغی
در میان ۵۰ شی‌ء تخم‌مرغی شکل که منحصرا برای خانواده سلطنتی روسیه با تزئیناتی از طلا از سوی پیتر کارل فابرج ساخته و هدیه شده بود، یک ساعت تخم‌مرغی شکل وجود دارد که در نوامبر ۲۰۰۷ میلادی برای کمک به خیریه به حراج گذاشته شد.  
این ساعت که یکی از ۴۲ تخم‌مرغی است که باقی‌مانده است به قیمت ۵/۱۸ میلیون دلار فروخته شد.

گران ترین تخم مرغ های جهان!

کد خبر 800509
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha