چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

دوچرخه: دو مطلب کوتاه، یکی درباره گروه‌های مسلحی که در مرز مکزیک و آمریکا به تجارت مواد مخدر، آدم ربایی و دیگر کارهای غیر قانونی می‌پردازند و دیگری درباره اتفاق‌هایی است که بر اثر تغییرهای جوی رخ می‌دهند و خسارت‌های مالی و جانی به بار می آورند. مطلب اول از محمد سرابی است و مطلب دوم از فرانک عطیف.

دار و دسته‌های مکزیکی

فیلم‌های سینمایی که در باره گروه های تبهکار ساخته می‌شوند، زندگی آنها را  هیجان‌انگیز نشان می‌دهند ولی دنیای واقعی این گروه‌ها خیلی خطرناک تر از چیزی  است که در فیلم می بینیم.

یکی از منطقه های دنیا که گروه‌های مسلح در آن به تجارت مواد مخدر، آدم ربایی و دیگر کارهای غیر قانونی می‌پردازند، مرز مکزیک و آمریکا ست.

این روزها درگیری‌ها و تلاش پلیس برای دستگیری این افراد، افزایش یافته است.مواد مخدر در کشور‌های آمریکای مرکزی و جنوبی کاشته می‌شود. بیشتر این مواد شامل کوکایین است که در آمریکای شمالی مشتریان زیادی دارد و به همین دلیل تجارت آن بسیار سودآور است! حدود چهار سال پیش در حمله پلیس به یکی از باند‌های مواد مخدر 500 کیلو کوکایین به دست آمد.

گروه‌های تبهکار در هر دو طرف مرز فعالیت می‌کنند و همیشه این احتمال وجود داشته است که با بعضی از مقام‌های کشور های مکزیک و آمریکا هم ارتباط داشته باشند. معمولاً مواد مخدر از مکزیک به آمریکا می رود و پول واسلحه از آمریکا به مکزیک برمی‌گردد. این گروه‌ها  با یکدیگر رقابت زیادی دارند که دائماً باعث درگیری‌های مسلحانه می‌شود. هر وقت جسد یکی از عضوهای اصلی گروهی در خیابان پیدا می‌شود، این اخطاری برای  گروه دیگر و شروع جنگ جدیدی است.

در بعضی از شهر ها و محله‌ها باندهای مسلح قدرت اصلی را در دست دارند وحمله پلیس به آنها مثل صحنه جنگ چریکی بین ارتش دو کشور است. در سال 2006 دولت مکزیک 6 هزار و 500 نفر از نیروهای ارتش را به ایالت« میچواکن» مکزیک فرستاد تا درگیری بین گروه‌های رقیب قاچاق مواد مخدر را کنترل کنند، زیرا هر روز چند نفر در خیابان‌ها براثر
تیر اندازی کشته می‌شدند. حتی در زندان‌ها هم درگیری ادامه دارد ؛گروه‌های مختلف عضوهای گروه رقیب را به قتل می‌رسانند.

به گفته وزیر دفاع مکزیک، در دو سال گذشته علاوه بر قاچاقچیان و سربازان دولتی، حدود 600 کودک در درگیری‌های مسلحانه این گروه‌ها کشته شده و بیشتر از سه هزار کودک هم پدران خود را از دست داده‌اند.

زندگی در میان این گروه‌های خطرناک تاثیرات بسیار نادرستی روی کودکان و نوجوانان می‌گذارد و می‌تواند در آینده آنها را هم به سوی تبهکاری بکشاند.

قربانیان بلاهای طبیعی زیاد می‌شوند

صدها میلیون نفر در شش سال آینده قربانی بلاهای ناشی از تغییرهای جوی خواهند شد.
«آکسفام»، سازمان خیریه توسعه و کمک، تخمین زده تعداد افرادی که در اثر بلاهای  ناشی از شرایط آب و هوایی آسیب خواهند دید تا سال 2015 در مقایسه با داده‌های مربوط به بلاهای مشابه از 1980 تا به حال، به‌طور متوسط 54 درصد افزایش خواهد داشت و به رقم 375 میلیون نفر در سال خواهد رسید.

باتلاقی در جنوب بصره(عراق) که حالا خشکیده است

سیل در بنگلادش و مردی که می‌کوشد بزش را نجات دهد

 این سازمان که دفتر اصلی‌اش در انگلیس  است، در گزارشی جدید هشدار داده کمک‌های بشر دوستانه و روش اختصاص آن به منطقه‌ها و افراد نیازمند با میزان و شکل صحیح و مورد نیاز بسیار فاصله دارد.مسئولان این سازمان معتقدند این کمک‌ها بسیار کم‌اند و دیر به دست حادثه‌دیدگان می‌رسند و خیلی هم خوب و مناسب نیستند.سیاست‌های غلط دولت‌ها در افزایش تلفات و زیان‌های ناشی از این بلاها بی‌تاثیر نیست.

کد خبر 80010

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز