دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه طی اظهاراتی در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه 7 اردیبهشت به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن قشقاوى در در پاسخ به سؤالى مبنى بر اینکه گفته مى شود تلاش‌هایى براى نهادینه کردن گفتمان مبارزه با نژادپرستى به جاى تبعیض نژادى وجود دارد گفت: موضوع مبارزه با تبعیض و نژادپرستى از اولویت‌هاى سیاست خارجى جمهوری اسلامی ایران است به همین سبب ما در اجلاس‌هاى دوربان یک و دو، فعالانه شرکت کردیم و یک بار نیز میزبان اجلاس منطقه‌اى آن بودیم.

سخنگوى دستگاه دیپلماسى با بیان اینکه گفتمان مبارزه با صهیونیسم، جنجالى و بر خلاف مقررات بین المللى نیست به قطعنامه 3374 مجمع عمومى سازمان ملل متحد در سال 1974 اشاره کرد و گفت: بیشتر کشورهاى جهان با صدور این قطعنامه بر این نکته تأکید کردند که صهیونیسم مساوى با نژادپرستى است.

قشقاوى افزود: جامعه بین المللى با این مواضع آشنایى کامل دارد و لابى‌هاى صهیونیستى از دهه 90 به بعد تلاش کردند در این روند تغییراتى ایجاد کنند.

وى با تأکید بر اینکه مبارزه با نژادپرستی، خارجى ستیزى و دین ستیزى به ویژه اسلام ستیزى باید با همکارى جدى و همبستگى بین المللى صورت گیرد گفت: مواضع جمهورى اسلامى ایران در این زمینه عجیب نیست و نخستین بار هم نبوده است.

قشقاوی افزود: باید کمک کنیم موضع جمهورى اسلامى ایران در این باره در جهان نهادینه شود.

قشقاوى اقدام غربی‌ها را در اجلاس دوربان دو در ژنو، تحمل ناپذیرى در مقابل نظر مخالف خواند و افزود: چرا غرب ناشکیباست و به آزادى بیان احترام نمى گذارد.

سخنگوى دستگاه دیپلماسى درباره اقدامات وزارت خارجه درخصوص مسائل رخ داده در ژنو به هنگام سخنرانى آقاى احمدى نژاد گفت: ما موضع خود را اعلام کرده ایم و باید پروتکل‌ها و شئونات دیپلماتیک رعایت شود. وى افزود: معتقدیم سایرین باید بافرهنگ باشند و متمدنانه برخورد کنند.[مشروح سخنان رئیس جمهور در اجلاس دوربان2]

آمریکا مسوءل حوادث تروریستی اخیر در عراق است

سخنگوی وزارت امور خارجه بر مسوءلیت نیروهای آمریکایی در حوادث تروریستی اخیر در شهر دیاله عراق که به کشته و زخمی شدن اتباع ایرانی منجر شد تاکید کرد.[حمله انتحاری به زائران ایرانی در عراق]

حسن قشقاوی گفت: تا زمانی که حتی یک سرباز آمریکایی به عنوان اشغالگر در عراق حضور داشته باشد، مطابق همه کنوانسیون‌های بین‌المللی مسوءلیت امنیت این کشور بر عهده آمریکاست.

وی با اشاره به مسوءلیت برقراری امنیت در دیاله که هنوز در اختیار آمریکایی‌هاست افزود: همان گونه که در دیدار سفیر ایران با رئیس جمهوری عراق مطرح شد انتظار ما این است با تمهیدات و اقداماتی که صورت می‌گیرد این گونه خونریزی‌ها و اقدامات خشونت آمیز متوقف شود و عاملان این جنایت نیز شناسایی و محاکمه شوند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ابراز امیدواری کرد با خروج اشغالگران از عراق این کشور روند رو به توسعه و رشدی را در همه زمینه‌ها طی‌کند.

وی در ادامه از سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران خبر داد و گفت: این سفر در چارچوب گسترش روابط دو کشور صورت می‌گیرد.

قشقاوی در پاسخ به این سوال که آیا این سفر به منظور میانجیگری میان ایران و آمریکا صورت خواهد گرفت گفت: در چند ماه اخیر تبادل هیئت‌های دیپلماتیک میان دو کشور زیاد بوده و طبیعت این دیدارها به گونه‌ای است که غیر از بحث‌های دوجانبه، مباحث منطقه‌ای و جهانی و همچنین تحولات بین المللی بررسی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر آقای احمدی‌نژاد به برزیل و چند کشور آمریکای لاتین گفت: در سفر آقای متکی به برزیل و ادامه رایزنی‌ها با این کشور و دیگر کشورهای امریکای لاتین، برنامه سفر رئیس‌جمهوری به برخی کشورهای آمریکای لاتین در دستور کار است که به موقع جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی درباره موضوع تابعیت آمریکایی رکسانا صابری که یکی از خبرنگاران مطرح کرد گفت: مداراک ارائه شده مانند شناسنامه و گذرنامه ثابت می‌کند وی ایرانی است و خانم صابری نیز خود چنین ادعایی نداشته است که تابعیت غیرایرانی دارد.

قشقاوی افزود: بر اساس میثاق حقوق بشر هر گونه دخالت و اعمال نفوذ در روند قضایی کشورها و رسیدگی محاکم درباره اتباع کشور، له و علیه متهم، غیرقابل قبول و خلاف هنجارهای بین‌المللی است.

وی دخالت بیگانگان را در باره پرونده رکسانا صابری خلاف معیارهای حقوقی دانست و اضافه کرد: این موضوع حتی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز ارتباطی ندارد.

قشقاوی در پاسخ به سوءال دیگری درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق و لبنان و اظهاراتش گفت: همواره معتقدیم اصل بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی و آرای مردم کشورهاست.[سفر کلینتون به لبنان]

امیدواریم در همه پرسی که قرار است در عراق صورت گیرد، اراده ملی مردم این کشور بیان شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این جمله، که اشاره به همه پرسی درباره حضور نیروهای آمریکایی بر اساس توافقنامه امنیتی بغداد واشنگتن است، از وجود نوعی تجدید نظر آمریکایی‌ها در مفاد این توافقنامه در زمینه‌های مصونیت قضایی، پشتیبانی از نیروها و زمان خروج آن‌ها خبر داد.

قشقاوی بر رعایت حاکمیت ملی و استقلال عراق تاکید کرد و گفت: این اصل ثابت شده است که تروریسم مساوی با اشغاگری است و این واقعیت منطقه ماست.

وی درباره لبنان نیز با اشاره به انتخابات آینده این کشور افزود: احترام به آرای مردم این کشور، ‌دخالت نکردن در روند انتخابات و اجازه دادن به گروه‌ها برای ادای تکلیفشان باید صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه مداخله بیگانه در امور داخلی لبنان را رد کرد.


متکی به افغانستان و کوبا می رود

قشقاوی از سفر وزیر امور خارجه به افغانستان و سپس کوبا خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بر اساس توافقی که در حاشیه اجلاس سران اکو میان روءسای جمهور ایران، افغانستان و پاکستان درباره حل مسائل منطقه‌ای صورت گرفت معاونان وزرای خارجه سه کشور 20 فروردین در کابل دیدار کردند و امروز هم وزرای خارجه سه کشور با هم دیدار می‌کنند.

وی با ابراز امیدواری در این باره که در آینده، روءسای جمهور این کشورها هم با یکدیگر دیدار کنند، گفت: روند خوبی برای حل مشکلات منطقه از طریق کشورهای منطقه آغاز شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آقای متکی پس از این دیدار عازم کوبا می‌شود تا در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو عدم تعهد که پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد شرکت کند.

قشقاوی در پاسخ به سوءالی درباره دیدار آینده علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با کوپر معاون خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بیانیه 1+5 بیانیه‌ای صادر کرد که به گفته آقای سولانا مفاد آن سازنده بود و می تواند فضا را برای پیشبرد موضوع هسته‌ای در روند مثبت آماده کند.

وی افزود: اگر تماسی بین دو طرف صورت بگیرد حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از ادامه کار برای تدوین بسته پیشنهادی ایران که رئیس جمهوری پیش از این اعلام کرده بود خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران پنهانی نیست گفت: فعالیت‌های ما بر اساس مقررات بین المللی صورت می‌گیرد و در صورت آماده شدن بسته هم درباره آن به افکار عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.

قشقاوی درباره رژیم حقوقی دریای خزر هم گفت: مذاکرات درخصوص تعیین رژیم حقوقی دریای خزر ادامه دارد و مسائل مربوط به آن را نماینده ویژه دولت در امور این دریا پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کنوانسیون‌های بین المللی درباره دریاچه‌ها یا دریاهای بسته به صورت فراگیر وجود ندارد فعالیت در این زمینه باید با توافق کشورهای ساحلی صورت گیرد.

قشقاوی افزود: در محدوده‌ای که حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم به شرکت‌های خارجی اجازه فعالیت نداده‌ایم و ما در محدوده خودمان اعمال حاکمیت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت کمک بلاعوض به پاکستان پیشنهاد وزارت خارجه بوده است گفت: در دیدار دیشب وزیر خارجه و معاونان وی با رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آقای متکی این موضوع را مطرح کرد که این کمک در چارچوب مصوبات مجلس و از طریق اعتبارات بانک توسعه صادرات بوده است.

قشقاوی موضوع کارشکنی سفارت عربستان در دادن روادید به زائران ایرانی حج عمره را رد کرد و گفت: گزارش‌های سفارت ایران در عربستان هم روال عادی را نشان می‌دهد و تحول جدیدی رخ نداده است.


انتقاد قشقاوی از روند رسیدگی به پرونده تاجیک


وزارت امور خارجه از طولانی شدن موضوع رسیدگی به پرونده نصرت الله تاجیک دیپلمات ایرانی مقیم لندن انتقاد کرد.

قشقاوی موضوع پیگیری پرونده تاجیک را از اولویت‌های کاری ایران در روابط با انگلیس اعلام کرد و افزود: وی اکنون در شهر دورهام زندگی عادی دارد و به فعالیت‌های دانشگاهی مشغول است.

وی همچنین گفت: معیار‌های دوگانه‌ قضایی انگلیس موجب شده است که هر بار به بهانه‌ای این موضوع حل و فصل نشود.

قشقاوی همچنین از نهادها و سازمان‌های مردم‌ نهاد فعال در زمینه‌ حقوق بشر خواست گزارش اقدامات انجام شده در این باره را به مردم ارائه کنند.

خبرنگاری درباره اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا درخصوص تهدید خواندن ایران و نیز حمایت آمریکا از انتخابات دموکراتیک در لبنان و نیروهای مسلح قانونی این کشور پرسید.
[کلینتون، ایران را به تحریم های شدیدتر تهدید کرد ]

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: در بحث تهدید بودن ایران هر زمان با مقامات کشورهای عربی صحبت می‌کنیم اعتقاد دارند که پدیده‌ ایران‌هراسی از بیرون وارد منطقه شده و تبلیغی است که واقعیت ندارد و عرب‌ها به خوبی می‌دانند که جریان کنونی حاکم بر رژیم صهیونیستی چه تهدیدی است.

وی ادامه داد: ایران در طول حدود سه قرن گذشته هرگز به هیچ کشوری حمله نکرده است و امروز نیز فقط به اقتدار ملی و برنامه‌های دفاعی خود فکر می‌کند و هیچ چشم طمعی به دیگران ندارد.

قشقاوی گفت: امیدواریم با مساعی جمعی برای وحدت جهان اسلام علیه تهدید مشترک (رژیم صهیونیستی) به نتیجه برسیم.

وی مقاومت اسلامی را مایه‌ مباهات جهان اسلام و مورد حمایت ملت‌های عربی و مسلمان دانست.

خبرنگار دیگری از قشقاوی درباره دادن روادید به جسی جکسون (از وکلای امریکایی که می‌خواهد وکالت رکسانا صابری را بر عهده بگیرد) پرسید که وی در پاسخ گفت: درخواستی درباره روادید از طرف وی نداشته‌ایم.

کد خبر 79983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز