در میان برج‌های سر به فلک کشیده و در محدوده مرکزی شهر تهران، خانه‌ای وجود دارد که اگرچه بهار آن به خزان بدل شده است، اما میراث شاعری پآوازه از نوع آزادی‌خواه است. صحبت از ملک‌الشعرای بهار و خانه‌اش است. خانه‌ای تاریخی که می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگری باشد.

ملک الشعرای بهار

همشهری - سعیده مرادی: محمدتقی بهار، شاعر، مورخ، ادیب، سیاستمدار و روزنامه‌نگار دوره احمدشاه قاجار و رضاشاه در خراسان متولد شد و تا وقتی در بیست‌سالگی به مشروطه متصل نشده بود، خانه‌ای در تهران نداشت. بنابراین، خانه‌ بهار در تهران، خانه‌ پدری‌اش نیست.  

خانه‌ای به سبک تجدد و نوگرایی

هر چند ملک‌الشعرای بهار اهل خراسان بود و تقریباً از ۳۰ سالگی به تهران آمد، اما اینجا تنها خانه‌ای است که او در تهران در آن زندگی کرد و به سبک بناهای دوران تجدد و نوگرایی ساخته شده است. می‌گویند سه‌چهارم این کاشانه تا اواسط دهه ۸۰، به‌عنوان انبار در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران قرار گرفت و محل‌ نگهداری لوازم اداری فرسوده بود، تا اینکه سازمان اسناد در سال ۱۳۸۵ خانه را تخلیه کرد و سرانجام سال ۹۹ مرمتش آغاز شد. محمدتقی بهار، شاعر، مورخ، ادیب، سیاستمدار و روزنامه‌نگار بود.

بنای ایرانی

در ساخت این خانه، از مصالح مرسوم معماری آن دوران مانند آجر قزاقی، چوب، موزائیک، ‌شیشه، گچ و ... استفاده شده و ازجمله خانه‌های سبک ایرانی با پلانی مستطیل‌شکل است. بنا شمالی‌-جنوبی، دوطبقه و با زیرزمین ساخته شده و داشتن در بزرگ، حیاط وسیع و بنای نواری‌شکل در بخش شمالی از دیگر ویژگی‌های خانه است.

کد خبر 799527
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha