زهرا رفیعی: رئیس سارمان ثبت اسناد و املاک از آمادگی ایران برای پیوستن به موافقت‌نامه‌های لاهه در حمایت از مالکیت معنوی خبر داد.

حسینعلی امیری در همایش ملی طرح‌های صنعتی با اشاره به پیشنهاد الحاق ایران به موافقت‌های لاهه به دولت در مورد برنامه‌های آینده سازمان ثبت گفت: تدوین آیین‌نامه‌ای برای حمایت و ثبت اسامی یا نام‌های تجاری، تدوین پیش‌نویس قانونی در حمایت از نمونه‌ها یا مدل‌های اشیای مصرفی یا کاربردی، تدوین پیش‌نویس قانونی خاص به‌منظور مقابله با رقابت غیرمنصفانه و تهیه پیش‌نویس قوانینی برای حمایت از دانش سنتی، فولکلور و منابع ژنتیک از برنامه‌های آینده ما است.

وی با اشاره به مصوبات حقوقی در سال‌های اخیر در حمایت از مالکیت معنوی بیان داشت: در دنیایی که ابتکار مترادف با بقا تعریف می‌شود و واحدهای تجاری و صنعتی فقط از طریق سرعت عمل می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند، توجه و اهمیت به حقوق صاحبان فکر و اندیشه و حمایت مؤثر از دارایی‌های فکری‌شان دو چندان شده است.

امیری درخصوص اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار کرد: الحاق و تصویب تعدادی از معاهدات بین‌المللی تحت مدیریت سازمان جهانی مالکیت معنوی مانند موافقت‌نامه مادرید در مورد ثبت بین‌المللی علائم و پروتکل آن، موافقت‌نامه لیسبون در مورد حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آنها و تصویب معاهده همکاری در ثبت اختراعات PCT از جمله اقدامات انجام شده است که این اقدامات به‌دنبال وقفه‌ای حدودا 50 ساله پس از الحاق ایران به کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی در سال 1337 به وقوع پیوسته‌اند.

امسال فرانسیس‌گری، مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی پیامی با محورهای محیط زیستی به همه کشورهای عضو داده است.

در این پیام ضمن اشاره به صدمات پیشرفت‌های بشر به محیط زیست در دهه‌های اخیر آمده است که همانطور که فعالیت‌های بشر باعث به‌وجود آمدن مشکلات اساسی شده است، دستاوردهای بشر می‌تواند باعث کاهش و توقف این صدمات به محیط زیست باشد.

ابتکار سبز که محور فعالیت‌های سازمان جهانی مالکیت معنوی است، به معنای توسعه و پخش وسایل تکنولوژیکی جدید برای مبارزه با تغییر آب و هوا و کم شدن   ذخایر کره زمین است.

وی در ادامه ابراز کرد: در روز جهانی مالکیت معنوی تاکید سازمان جهانی مالکیت معنوی بر مشارکت یک سیستم مالکیت معنوی متوازن در ترغیب خلاقیت، انتشار و استفاده از فناوری‌های پاک برای ارتقای طرح سبز به‌منظور ایجاد محصولاتی سازگار با محیط زیست- از مرحله تصور تا مرحله فروش- است تا بدین وسیله برای انتخاب آگاهانه مصرف‌کننده‌ها و شرکت‌ها فراهم شود.

در ادامه برنامه محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی اعلام یک انقلاب اقتصادی در ایران است، گفت: در شرایط فعلی جهان بحث حفظ حقوق مالکیت فکری و معنوی بسیار مهم است و اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی بدون اینکه فضای مناسب حقوقی برای مالکیت فکری ایجاد کنیم، متصور نیست.

ارنستو روبیو، معاون مدیرکل بخش علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و نشانه‌های جغرافیایی سازمان جهانی مالکیت معنوی در این همایش گفت: موافقت‌نامه لاهه یکی از موافقت‌نامه‌هایی است که حمایت جهانی از طرح‌های صنعتی را تسهیل می‌کند و 70‌کشور عضو آن هستند.

بسیاری از کشورها و افراد از نظام لاهه برای حفاظت از طرح‌های خود استفاده می‌کنند اما ایران در حال حاضر عضو این معاهده نیست. ما معتقدیم الحاق ایران به موافقت‌نامه لاهه می‌تواند سیستم لاهه را جذاب‌تر کند و بسیار مفید باشد، بنابراین ما به ایران خوشامد می‌گوییم و از پیوستن ایران به این موافقت‌نامه استقبال می‌کنیم.

کد خبر 79947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز