اگر احساس می‌کنید همیشه بعد از خوردن تخم مرغ دچار بثورات پوستی یا درد در ناحیه معده می‌شوید، وقت آن است که به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. آلرژی به تخم مرغ زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن حساس شده و نسبت به پروتئین‌های موجود در سفیده یا زرده تخم مرغ بیش از حد واکنش نشان می‌دهد.

الرژي به تخم مرغ

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: هنگامی که تخم مرغ خورده می‌شود، بدن پروتئین را به عنوان یک مهاجم خارجی می‌بیند و مواد شیمیایی را برای دفاع در برابر آن ارسال می‌کند. این مواد شیمیایی باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

آلرژی کودکان به تخم مرغ

کارشناسان تخمین می‌زنند دو درصد از کودکان به تخم مرغ حساسیت دارند. مطالعات نشان می‌دهد شدت بیماری در حدود ۷۰ درصد از کودکان مبتلا به آلرژی به تخم مرغ تا شانزده سالگی بیشتر می‌شود. کودکانی که به تخم مرغ آلرژی دارند ممکن است واکنش‌هایی از راش‌های خفیف پوستی تا آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک جدی و تهدید کننده حیات که به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود) داشته باشند؛ مشکلی که تنفس را مختل و بدن را دچار شوک می‌کند.

علائم حساسیت به تخم مرغ ؛ بهترین راه کنترل آلرژی به تخم مرغ | مواد غذایی جایگزین‌ تخم مرغ برای افرادی که حساسیت دارند

علائم حساسیت به تخم مرغ

تخم مرغ یکی از رایج‌ترین آلرژن‌های غذایی است. افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند ممکن است به دیگر انواع آن مانند تخم غاز، اردک، بوقلمون یا بلدرچین هم حساسیت داشته باشند و در مدت کوتاهی پس از خوردن یا حتی لمس آن با علائم آلرژی مواجه شوند. آلرژی به تخم مرغ معمولاً با نشانه‌هایی مانند استفراغ، معده درد، سوء هاضمه، اسهال، تنگی نفس، مشکل در تنفس و سرفه، نبض ضعیف سرگیجه و گیجی همراه است.

بنابراین اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به متخصص آلرژی مراجعه کنید. آلرژی به تخم مرغ معمول از طریق آزمایش پوستی یا آزمایش خون تشخیص داده می‌شود.

آزمایش حساسیت به تخم مرغ

برای آزمایش حساسیت به تخم مرغ با خراش بر پوست، مقدار کمی مایع حاوی پروتئین تخم مرغ روی پشت یا ساعد قرار داده و سپس با یک پروب کوچک و استریل سوراخ می‌شود تا مایع به داخل پوست نفوذ کند. اگر در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه لکه برآمده و قرمز رنگی ایجاد شود، می‌تواند نشان دهنده آلرژی باشد.

در آزمایش خون نیز نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا وجود آنتی بادی ایمونوگلوبولین E در برابر پروتئین تخم مرغ بررسی شود.

اگر این آزمایشات قطعی نباشد، ممکن است پزشک چالش خوراکی برای بیمار تجویز کند. یعنی برای تعیین وجود آلرژی از رژیم حذف مواد غذایی استفاده شود. اگر علائم با حذف تخم مرغ از رژیم غذایی ناپدید شوند و با خوردن مجدد تخم مرغ دوباره ظاهر شوند، احتمال حساسیت به تخم مرغ وجود دارد

مدیریت و درمان ؛ بهترین راه کنترل آلرژی به تخم مرغ

بهترین راه کنترل آلرژی به تخم مرغ، پرهیز از خوردن تخم مرغ است. متأسفانه، تخم‌مرغ در بسیاری از غذاها، از جمله سوپ‌های کنسرو شده، سس‌های سالاد، و بسیاری از غذاها وجود دارد. حتی بعضی از جایگزین‌های تجاری تخم مرغ حاوی پروتئین تخم مرغ هستند. در نتیجه، افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ باید مراقب خواندن برچسب‌های مواد غذایی باشند.

علائم حساسیت به تخم مرغ ؛ بهترین راه کنترل آلرژی به تخم مرغ | مواد غذایی جایگزین‌ تخم مرغ برای افرادی که حساسیت دارند

آیا درمان قطعی برای حساسیت به تخم مرغ وجود دارد؟

افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ گاهی اوقات می‌توانند محصولات پخته شده و دیگر غذاهای حاوی تخم مرغ را که برای مدت طولانی در دمای بالا گرم شده‌اند تحمل کنند. با وجوداین، هیچ راهی برای پیش‌بینی اینکه چه زمانی فرد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ می‌تواند با خیال راحت هر محصول حاوی تخم مرغ را تحمل کند، وجود ندارد. البته بعضی آنتی هیستامین‌ها ممکن است به کاهش علائم خفیف آلرژی به تخم مرغ، مانند خارش کمک کنند.

تخم مرغ در واکسن‌ آنفلوآنزا

در گذشته، واکسن‌های آنفلوآنزای فصلی حاوی مقدار کمی پروتئین تخم مرغ بود. اما در واکسن‌های امروزی، دیگر چنین نیست و در حال حاضر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه نمی‌کند افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ از واکسن آنفلوآ نزا اجتناب کنند یا قبل از تجویز آزمایش خاصی انجام دهند و توصیه می‌شود همه افراد سالانه این واکسن را دریافت کنند.

علائم حساسیت به تخم مرغ ؛ بهترین راه کنترل آلرژی به تخم مرغ | مواد غذایی جایگزین‌ تخم مرغ برای افرادی که حساسیت دارند

چه جایگزین‌هایی می‌توان برای تخم مرغ در نظر گرفت؟

اجازه ندهید آلرژی به تخم مرغ شما را از خوردن چیزهایی که دوست دارید باز دارد. شما می‌توانید تحت نظارت متخصص مشکل خود را تا حدود زیادی تعدیل و جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنید.

ضمن آنکه ماست و دوغ هم جایگزین‌های خوبی برای تخم مرغ هستند. البته برای تهیه بعضی غذاها به جای تخم مرغ بهتر است بیشتر از ماست ساده استفاده شود، زیرا انواع طعم‌دار و شیرین آن‌ها ممکن است طعم غذا را تغییر دهند. برای هر تخم مرغ نیز می‌توان از ۶۰ گرم ماست یا دوغ استفاده کرد.

منبع: acaai

کد خبر 798809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha