گروه شهری: هنوز چندماه بیشتر از بحران آلودگی هوا در پاییز و زمستان پارسال نگذشته است اما همچنان این موضوع گریبانگیر شهروندان پایتخت و کلانشهرهای کشور است.

اظهارنظرهای کارشناسی دوباره این موضوع را به بحث روز تبدیل کرده است.

«آلودگی هوا هرگز جزء اولویت‌های اصلی و اولیه تصمیم‌گیران و مدیران ما نیست و به همین دلیل روز به روز وضعیت آلودگی هوا در تهران و دیگر کلانشهرها حادتر می‌شود».

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در گفت‌وگو با مهر با اعلام این مطلب افزود: اگر آلودگی هوا جزء اولویت‌های اول ایران بود، وضعیت هوای پایتخت ایران و کلانشهرهای آن اینگونه بحرانی نمی‌شد.

دکتر یوسف رشیدی با اشاره به قانون برنامه‌های 5 ساله دوم، سوم و چهارم توسعه بیان کرد: در بند اول ماده 62 قانون برنامه چهارم توسعه، دولت مکلف شده که در طول برنامه نسبت به کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ و رساندن آنها به استانداردهای تعیین شده از سوی شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست و وزارت بهداشت اقدام کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: اما دولت اواخر سال گذشته آیین‌نامه اجرایی‌ای را تدوین کرد که خود این آیین‌نامه نیازمند تفسیر بود. امسال هم سال آخر برنامه چهارم توسعه است.

بدین ترتیب آیا ما به چشم‌انداز برنامه چهارم توسعه در بحث آلودگی هوا می‌رسیم؟ مسلما نه.رشیدی با انتقاد از دولت تصریح کرد: با احتساب سال‌های برنامه‌های دوم، سوم و چهارم توسعه ما 15 سال زمان داشتیم که متولی واحدی برای وضعیت آلودگی هوای تهران و کشور ایجاد کنیم، اما به‌دلیل اینکه محیط‌زیست و آلودگی هوا در اولویت مدیران کشور نیست عملا هیچ تحولی در این زمینه ایجاد نشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در کشور ژاپن 10 سال است که آلودگی هوا از وضعیت بسیار بحرانی به سالم تغییر پیدا کرده است و علت آن هم فشار مردم و پاسخ خواستن از دولت آن کشور بود که مدیران حکومتی را وادار کرد  موضوع آلودگی هوا را جزء اولویت‌های اول برنامه‌های خود قرار دهند. رشیدی ادامه داد: در ایران هم تا زمانی که این اتفاق نیفتد و دولت محیط‌زیست را اولویت اول خود قرار ندهد، آلودگی هوای ایران در وضعیت بحرانی و ناسالم باقی می‌ماند.

تولد نوزادان کم‌وزن  

پژوهش‌های محققان انگلیسی حاکی از آن است که آلودگی هوا می‌تواند بر وزن نوزاد در رحم مادر تاثیر داشته باشد. واحد علوم پزشکی ایران با اعلام این مطلب افزود: این محققان دریافتند هر چه بیشتر مادران ابتدا و انتهای بارداری در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند احتمال اینکه نوزاد رشد مناسبی نداشته باشد، بیشتر است.

این مطالعه که نتایج آن در مجله اپیدمیولوژی منتشر شد، روی 336 هزار کودک در نیوجرسی که از سال 1999 تا 2004 به دنیا آمدند به انجام رسید. البته متخصصان اظهار داشتند که جزئیات بیشتری برای نتیجه‌گیری نهایی نیاز است.

در این پژوهش از اسناد موجود در بیمارستان و شناسنامه نوزادان استفاده شد و مواردی مانند آموزش، روابط زناشویی، چگونگی زندگی و اینکه آیا مادران سیگاری بودند یا نه مورد ارزیابی قرار گرفت همچنین این گروه مقدار آلودگی هوا را نیز به‌طور مرتب با این موارد کنترل می‌کردند.

براساس این یافته‌ها مشخص شد مادرانی که جوان تر، با تحصیلات پایین‌تر، سیگاری و فقیرتر هستند احتمال اینکه دارای نوزادانی با وزن کم باشند، بیشتر است. اما
به هر حال با این موارد یافت شده ارتباط افزایش آلودگی هوا با رشد مناسب نوزادان مرتبط بود؛

براین اساس مهم‌ترین عامل آلودگی که اثر بیشتری بر نوزادان داشت، ذرات ریز معلق و دی اکسید نیتروژن گزارش شده است که این ذرات ریز به درون ریه نفوذ کرده و موجب بیماری‌های قلبی و دستگاه تنفسی و در نتیجه مرگ می‌شود.

کد خبر 79853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز