سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

زارع در بلگراد چنان بر حریفانش یورش می‌برد که چاره‌ای جز تسلیم برای آنها نمی‌گذاشت. قهرمان آملی وقتی با بی‌اخلاقی رقبایش روی تشک مواجه می‌شد، شدت حملاتش را بیشتر می‌کرد تا با نتیجه عالی برنده کشتی شود و در آخر رقبایش را در آغوش می‌کشید تا نشان دهد برنده اخلاق در کشتی هم بوده است.

امیرحسین زارع

همشهری آنلاین|محسن محمودصفری- امیرحسین زارع با ۲۲ سال سن و کسب ۲ مدال طلای جهان، یک برنز جهان و یک برنز المپیک بدون شک یکی از ستاره‌های منحصربه‌فرد کشتی آزاد است. او با کسب ۲ طلا در کمتر از ۱۰ روز توانایی‌هایش را بار دیگر به رخ کشید. زارع در بلگراد چنان بر حریفانش یورش می‌برد که چاره‌ای جز تسلیم برای آنها نمی‌گذاشت. قهرمان آملی وقتی با بی‌اخلاقی رقبایش روی تشک مواجه می‌شد، شدت حملاتش را بیشتر می‌کرد تا با نتیجه عالی برنده کشتی شود و در آخر رقبایش را در آغوش می‌کشید تا نشان دهد برنده اخلاق در کشتی هم بوده است. در هانگژو خیال همه از طلای او راحت بود، او نیز طبق پیش‌بینی‌ها عمل کرد و با قاطعیت آخرین طلای کاروان ایران در بازی‌های آسیایی را کسب کرد. زارع درباره نذری که برای مدال‌های طلایش داشته و سختی‌هایی که در یک سال اخیر کشیده با همشهری صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید.

*کسب ۲ مدال طلا به فاصله ۱۰ روز اتفاق بزرگی بود که توانستی رقم بزنی. از روزهایی که برای این ۲ مدال پشت سر گذاشتی برایمان بگو؟

اردوهای خوبی را پشت سر گذاشتیم و توانستم با آمادگی خوبی در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی حاضر شوم. قطعا این یک کار تیمی بوده که به نتیجه رسیده است. عزیزانی که در خانه کشتی زحمت می‌کشند و کارهای خدماتی انجام می‌دهند، آشپز کمپ تیم ملی، کادر فنی، خانواده‌ام و رئیس فدراسیون در این موفقیت نقش بسزایی داشتند که از همه آنها ممنونم. روزهای سختی را پشت‌سر گذاشتیم. فشار تمرینات واقعا زیاد بود و دوری از خانواده سختی کار را دوچندان می‌کرد ولی چاره‌ای جز طاقت آوردن نبود. برای خوشحالی مردم و کسب مدال باید همه این شرایط را پشت سر می‌گذاشتیم. حالا حس خوبی دارم وقتی می‌بینم مردم راضی هستند.

 سال گذشته هم تا یک‌قدمی مدال طلا رفتی ولی اشتباهت در ثانیه‌های پایانی باعث شد کشتی را به آکگول ببازی. اشتباه مشابهی هم در المپیک داشتی ولی امسال یک امیرحسین دیگر را روی تشک دیدیم. چه اتفاقی برایت افتاده است؟

از اشتباهات گذشته‌ام درس گرفتم و سعی کردم بدون اشتباه کشتی بگیرم. سعی کردم اختلافم را با حریفانم بیشتر کنم که این اتفاق با تمرینات بیشتر و تمرکز بهتر برایم رخ داد.

* در مسابقات جهانی ۲ اتفاق برایت رخ داد که در هر دو واکنشی تقریبا مشابه داشتی. وقتی آکگول را بردی بدون اینکه جواب کری‌خوانی‌های او را بدهی سمتش رفتی و او را در آغوش گرفتی. در فینال هم پتروشویلی ضربه‌ای به‌صورتت زد ولی تو واکنشی نشان ندادی و آخر کشتی او را بغل کردی. چه شده که اینطور رفتار می‌کنی؟

حقیقت این است که کشتی شرایطش با بقیه ورزش‌ها فرق می‌کند و مردم از کشتی‌گیران توقع دارند. دوست ندارم رفتاری داشته باشم که مردم ناراحت شوند. من به عشق مردم تمرین می‌کنم تا در مسابقات مدال بگیرم و لحظه‌ای دلشان شاد شود. حالا یک‌سری اتفاق هم در کشتی رخ می‌دهد، باید گذشت کرد. پتروشویلی و آکگول از من بزرگ‌تر هستند و من به آنها احترام می‌گذارم. در ضربان قلب بالا این اتفاق رخ داده و من چیزی به دل نگرفتم.

  *بعدا پشیمان نشدی و مثلا بگویی ‌ای کاش واکنش نشان می‌دادم؟

به‌هیچ‌وجه. رقابت ۶ دقیقه طول می‌کشد ولی رفاقت یک عمر می‌ماند. برای چه پشیمان بشوم؟

  *مدال‌های طلایت هم انگار از قبل تکلیفش مشخص شده است. درباره آن توضیح می‌دهی؟

من با افتخار خادم حرم آقا امام رضا(ع) هستم و قرار است طی چند روز آینده مدالم را به حرم اهدا کنم. البته این نذری بود که قبل از مسابقات کرده بودم و خدا را شکر حالا وقت عمل به آن است.

  *بعد از کسب طلای جهان به بازی‌های آسیایی رفتی. به این فکر نکردی که اگر در بازی‌ها هر مدالی جز طلا بگیری مدال جهانی‌ات را هم تحت‌تأثیر قرار داده‌ای؟

صادقانه بگویم خیلی سخت بود ولی ما سرباز وطن هستیم و هرجا که لازم باشد باید کشتی بگیریم. با توجه به فشار بالای تمرینات و دوری از خانواده، بعد از مسابقات جهانی نیاز به استراحت داشتم ولی با توجه به نیاز کاروان ورزش ایران در هانگژو قرار شد کشتی با تمام قوایش شرکت کند و من هم اطاعت کردم. به عشق مردم روی تشک رفتم و خدا را شکر که از نتیجه راضی بودند.

  *خیلی‌ها معتقدند با اینکه ۲۲ سال بیشتر نداری خیلی بیشتر از سن‌وسالت مسائل را تحلیل می‌کنی و فراتر از تجربه‌ات کشتی می‌گیری. اینها از عملکردت در ۲ مسابقه اخیر هم مشخص بود. نظر خودت چیست؟

این نظر لطف همه عزیزان و کارشناس‌هاست. اگر هم چنین مسئله‌ای باشد لطف خدا و اهل‌بیت(ع) و دعای خیر مردم است که همیشه مرا شرمنده خودشان می‌کنند. امیدوارم فرزند خوبی برای کشورم باشم.

  *در آمل استقبال بی‌نظیری از تو شد. تا به حال چنین استقبالی دیده بودی؟

دستبوس تمام مردم عزیز هستم که مرا شرمنده محبت خودشان کردند. هم‌استانی‌های عزیزم و مردم آمل واقعا در این مدت به من لطف داشتند. مردم این را بدانند که من به عشق آنها همه سختی‌ها را تحمل می‌کنم تا حتی برای لحظه‌ای دلشان را شاد کنم. این مدال‌ها نتیجه لطف خدا و عشق مردم است.

 * فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که در مراسم استقبال هادی ساروی حضور داشتی. درحالی‌که خودت هم در جهانی و آسیایی حضور داشتی و مردم زیادی به استقبال خودت آمده بودند؛ چطور شد که به این مراسم رفتی؟

آقاهادی از من بزرگ‌تر است و مراسم استقبال از ایشان یک روز بعد از مراسم استقبال من برگزار شد. وظیفه‌ام بود حضور داشته باشم. حضور ۲ آملی در اردوی تیم ملی حس خوبی است و حضور آقاهادی باعث دلگرمی من است. امیدوارم این حضور همیشه با مدال‌های خوشرنگ برای کشور همراه باشد.

کد خبر 798362

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    2 1
    چه احساس خوبی داره وقتی حرفهای کسی رو می خونی که شریفه...که به کشورش علاقه داره...که به بزرگترش احترام می زاره...آنقدر از این حرفها نشنیدیم که دلمون تنگ شده بود