اگر می‌خواهید در دومین غار آبی بلند ایران گردش کنید و از خنکایش لذت ببرید، فرصت را از دست ندهید و راهی مهاباد و غار آبی سهولان شوید.

غار سهولان

همشهری آنلاین: این غار اسمش را از روستای همجوارش گرفته و در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی جاخوش کرده. اگرچه سال‌ها روستائیان این منطقه آن را می‌شناختند، اما از دهه ۷۰ که پای غارشناسان به آن رسید، کم‌کم معرفی و اواخر این دهه درهایش به‌روی گردشگران باز شد.

هم روستای سهولان که در زبان‌کردی «جای بسیار سرد» معنی می‌دهد، منطقه خنکی است و هم غار که به‌خاطر رطوبت بالا در تابستان، دمای ۱۴ درجه‌ کمتر هم در آن احساس می‌شود. تاکنون حدود ۶۰۰ متر از این غار کاوش شده و مسافران می‌توانند در میان زیبایی‌های آهکی چند میلیون ساله و دریاچه‌های زیبایش گردش کنند. بلندای سقف غار که تا ارتفاع ۵۰ متری هم می‌رسد و آب‌هایی که عمق‌شان تا ۵۳‌متر هم پایین می‌رود، منطقه‌ای شگفت‌انگیز را خلق کرده که می‌توان در آن لحظات به‌یادماندنی داشت.

همسایه با غار

در نزدیک پارکینگ، فضایی برای برپا کردن چادر وجود دارد و سرویس بهداشتی و چند فروشگاه هم در دسترس است. 

در راه غار

خودرو شخصی: بسته به اینکه از کدام شهر عازم هستید از دو مسیر می‌توانید به غار برسید؛ مسیر بوکان و مسیر مهاباد. اگر از مسیر جنوبی یعنی بوکان راهی شده‌اید وارد جاده مهاباد شوید و بعد از حدود ۲۲ کیلومتر در سه‌راهی روستای «عیسی‌کندی» به سمت چپ بپیچید تا بعد از ۳ کیلومتر در انتهای این مسیر به روستا و غار سهولان برسید. اگر هم از مهاباد و مسیر شمالی می‌آیید، در سه‌راهی باید به سمت راست بپیچید.  

اتوبوس: با وسیله نقلیه عمومی باید تا مهاباد یا بوکان بروید و سوار تاکسی یا مینی‌بوس‌های مسیر مخالف شوید و در سه‌راهی «عیسی‌کندی» پیاده شوید و بقیه راه را پیاده بروید. اگر هم بخواهید می‌توانید در این شهرها تاکسی دربست بگیرید و تا غار بروید.

با سفر به این شهر ایران می‌توانید در اعماق زمین قایق‌سواری کنید

اعماق تاریک و پرآب

غار سهولان در همسایگی روستای سهولان دومین غار آبی ایران شناخته می‌شود که امکانات گردشگری در آن مهیا است.

غار: بخش کشف‌شده غار سهولان حدود ۶۰۰ متر است. در آنجا علاوه بر پیاده‌روی در میان قندیل‌های آهکی چند میلیون ساله، می‌توانید در بخشی از مسیر هم قایق‌سواری کنید. اگر خودروی شخصی دارید، باید آن را در پارکینگ مجموعه پارک کرده و حدود ۵۰۰ متر پیاده‌روی کنید تا به ورودی غار برسید. اگر غار خیلی شلوغ نباشد، حدود ۴۰ دقیقه در غار خواهید بود و می‌توانید پیاده‌روی کنید و روی آب باشید.  

روستا: روستای سهولان در فصل گرم پررونق است و می‌توانید، هم در باغ‌های اطرافش گردش کنید و هم از امکانات گردشگری آن استفاده کنید. چند بقالی، نانوایی، قصابی، خانه بهداشت، پاسگاه نیروی انتظامی و همین‌طور یک غذاخوری کوچک در روستا وجود دارد.

لیز نخورید

سنگ‌های کنارحوضچه‌ها به دلیل رطوبت بالا و رشد خزه بسیار لغزنده‌اند، مراقب باشید.  

از مدیریت غار درباره محل استقرار ناجیان غریق سوال‌کنید.

پوشیدن جلیقه نجات برای همه اجباری است.  

کشیدن سیگار در محوطه داخل غار ممنوع است.

به توصیه‌های قایقرانان و مسوولان توجه کنید.

وقت بازدید، سکوت غار را نشکنید.

داخل غار سرویس بهداشتی وجود ندارد.

به‌دلیل آهک بالای آب غار، آن را نچشید.

به قندیل‌های داخل غار اصلا دست نزنید.

دمای غار در تمام طول سال حدود ۱۴ درجه سانتیگراد است، بهتر است لباس گرم همراه داشته‌باشید.

هیچ خوردنی یا نوشیدنی حتی برای کودکان‌تان به غار نبرید. غار یک اکوسیستم زنده است و ریختن حتی تکه‌ای کوچکی از خوراکی باعث ایجاد کپک و آلودگی در محیط غار می‌شود.

کد خبر 797484
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha